Nyväckt intresse hos PTS

SM7CZR, SA3BYC;

Menar ni att vi inte får eller bör debattera det som hänt och ha åsikter, mot bakgrund av PTS
agerande, kring det faktum att det bevisligen körts illegal trafik och fenomenet som sådant ?

Åtminstone du Johan -BYC brukar väl inte hålla bladet för munnen när du debatterar ämnen
du anser viktiga eller har starka tankar och åsikter kring, eller hur ?

I så fall anser jag att ni två kan starta ett eget forum där allt är pluttinuttigt och alla sitter på ett
rosa moln och hummar lyckligt, utan ett enda bekymmer i hela världen ;)

Kom igen nu, det här är ju ett öppet forum (till skillnad mot t.ex. SSA-forumet) vilket därmed torde
vara alldeles särskilt väl lämpat för just denna typ av debatt !

73 de Christian SM0O/SA0AYF
 
Last edited:
Bäste Herr Olle ... SM0O ;)

Tack så mycket för dina fina ord om min förmåga att uttrycka mina åsikter, tar det som ett rent beröm! Tack! Jag försöker verkligen sträva efter att uttrycka mig rakt på sak och inte gå som katten kring den heta råttan.

Ironi eller liknande sätt att uttrycka sig är svårt, i skrift kan man inte se rynkan i pannan eller glimten i ögat. Här är det verkligen ett typexempel på det Christian. Jag menar ABSOLUT INTE på något sätt att vi inte skall debattera detta eller ha något överseende med de brott som eventuellt är begångna. Skriver eventuellt av princip eftersom vi alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats, vilket säkert PTS kan göra om det skulle krävas.

Nej Christian, det jag menar är snarast att jag ser hur hela den här soppan ger näring åt debatten om riktiga och mindre riktiga radioamatörer.

Om man är lika jämlik beroende på om man behärskar CW eller inte. Om det är att vara en sådan "riktig" radioamatör, som inte bidrar till att utarma respekten för vår kunskap, som är grunden för våra unika privilegier, om man som jag tycker det är roligare att "bara" bygga koaxmatade antenner och köra contest. Som just nu inte har något intresse av att bygga någon träplattebaserad antennavstämmare för att kunna köra med stegmatning, utan som har helt andra prioriteringar i min utövning av en fantastisk hobby just nu.

Jag riktigt luktar mig till hela den här polariseringen som jag är så fruktansvärt allergisk mot. Jag min lilla dåre som fortfarande sitter under min korkek och inbillar mig att vi som håller på med radio i någon form skulle kunna enas och respektera varandra oavsett vårt aktuella specialintresse. Det var egentligen bara det jag försökte uttrycka Christian, så enkelt var det.

Vår hobby i stort tror jag i alla fall inte vinner ett skit på att vi bara bråkar om vad som är mer eller mindre "radioamatörmässigt". Det är där jag tycker att det tyvärr hamnar, snarare än sakfrågan här i tråden. Om det nu finns någon egentlig sakfråga, var väl från början bara så att någon la ut en länk till själva brevet på ett annat forum och sedan har den här tråden fått eget liv.

Debattera på ni, håller med om att ett forum som det här är alldeles synnerligen lämpligt för det, kör hårt! Själv känner jag att jag säkert redan sagt för mycket och sätter mig nu ner under korkeken och fortsätter fundera på taktiken inför helgens kommande Ukrainian Contest istället.

73 de Johan

Ps. bara för ordningens skull så lyssnar jag gärna på trafiken även på frekvenserna runt 27 MHz. Är med och kommenterar och skriver på några sådana forum både i Sverige och utomlands, men har aldrig varit någon aktiv utövare av PR radio. Har helt enkelt aldrig haft grejor, alternativt när jag nu har utrustning som går att stämma av, ja då finns här ingen att prata med. Så för mig är det amatörbanden som gäller när jag pratar radio och som sagt så har contest bacillen bitit mig något alldeles vansinnigt istället.
 
Last edited:
Jag får vibbar till George Orwells Grisfarmen. Där gällde det vem som var mest jämlik.
Här gäller det vem som är mest radioamatör.
 
Hej!

Här på HAM.SE kan trådarna bli väldigt svängiga och ibland ta en väldigt oväntad vändning (Det kanske är därför så många läser här?)

Jag måste säga att jag har lärt mig något nytt här i denna tråd, och det är att det finns förutom radioanvändare som saknar all insikt i vågutbredning och lagar och regler, även nyare radioamatörer som försvarar freebanding med motivationen att det minsann finns folk på amatörbanden som kör för mkt effekt och pratar om olämpliga saker på 80M. (vad det nu har för samband)

Jag har dessutom lärt mig att det finns äldre amatörer som vill ge PR folket tillträde VHF/UHF banden där vi får köra 1 KW in i en obegränsad antennvinst.....

Man lär sig så länge man lever.

73 Håkan SM7WSJ
 
Kan det inte vara så att vi har ett egenintresse att radioamatörer följer de föreskrifter som PTS har ställt på verksamhet i radiospektrat? För det handlar ju om myndigheternas förtroende för att radioamatörer faktiskt följer regelverket. Det är inte svårt att bli av med privilegier, om myndigheterna väljer att ta bort dessa. Och vem skulle försvara radioamatörers intresse, om vi hamnar i kläm?

Kort och gott, vi vinner på att följa regler, även om det betyder att vi inte vinner contests, eftersom vi inte får/kan/vill köra med 1kW+ i uteffekt, som man verkar göra i andra länder.

Bara mina två korvören i debatten.

73 de Kai

PS: Har kört PR när jag var tonåring, T-certare, kan radioteknik och datorteknik. Och sist, men inte minst, jag håller både hastighets- och effektgränser. Hur svårt kan det vara....


Jag får vibbar till George Orwells Grisfarmen. Där gällde det vem som var mest jämlik.
Här gäller det vem som är mest radioamatör.
 
En del tolkar inläggen som fan läser bibeln..


Om jag som radioamatör hade "busat" på 27.555 och fått ett brev från PTS så hade jag slokat med öronen som en utskälld hund och tackat min lyckliga stjärna att jag fått en varning och inte förlorat min licens på stört.
Jag borde helt enkelt bara ta emot tillsägelsen och skämmas för det fel jag gjort.

Freebanding faller in under den allmänna degenereringen tillsammans med fortkörning, hembränning, fildelning och andra vardagsbrott, alla vet att det är fel men många gör det ändå.
 
En del tolkar inläggen som fan läser bibeln..


Om jag som radioamatör hade "busat" på 27.555 och fått ett brev från PTS så hade jag slokat med öronen som en utskälld hund och tackat min lyckliga stjärna att jag fått en varning och inte förlorat min licens på stört.
Jag borde helt enkelt bara ta emot tillsägelsen och skämmas för det fel jag gjort.

Freebanding faller in under den allmänna degenereringen tillsammans med fortkörning, hembränning, fildelning och andra vardagsbrott, alla vet att det är fel men många gör det ändå.

Jag gillar!!
 
Ja, det har verkligen varit intressant att följa den här tråden. Det vore ännu mer intressant om någon kunde förklara varför licensierade amatörer väljer att sända utanför banden.
Tycker de att vi har för lite frekvensutrymme?
Ännu märkligare är att det ibland verkar helt accepterat att göra det.
27,555MHz är ju varken på något amatörband eller privatradiobandet. Ändå verkar det helt OK att sända där utan att man har en aning om vad frekvensen är till för.

Egentligen borde det inte blivit speciellt många kommentarer här. PTS har börjat hålla koll på vad som sker på frekvenserna, jättebra!!!
Positiv info.
 
Det är ju då tur att vi har PTS och som uppmärksammat ofoget, det är skönt med en förälder och som dessutom bryr sig, hur många har inte lyssnat till en fjortonåring som förklarat sig med det ena fåniga efter det andra om varför den gjorde si eller så. - PTS har säkert!!

SM0HXO / Sven.
 
Det vore ännu mer intressant om någon kunde förklara varför licensierade amatörer väljer att sända utanför banden. tycker de att vi har för lite frekvensutrymme?
27,555MHz är ju varken på något amatörband eller privatradiobandet. Ändå verkar det helt OK att sända där utan att man har en aning om vad frekvensen är till för.
.

Precis som du själv konstaterar är 27.555 varken pr-radio eller amatörradio. Det är något helt annat, där inga regler gäller. Inget ssa, pts, esr eller iaru osv. "Freeband" är heller inte bara 11meter utan också 21, 45 och 85m. Att en radioamatör kan pyssla med kanske alla tre är egentligen inte konstigare att t.ex. en som tävlar i motorsport kan köra (för) fort både på banan och utanför. Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra och anledningen är nog inte att frekvenserna eller för den delen att banan inte räcker till.
 
Nu Tommy har du nog fattat fel. Post och Telestyrelsen, PTS, utövar tillsyn över hur frekvenserna används i Sverige vilket inkluderar 27,555.

PTS utövar också tillsyn över de man certifierat för amatörradio. Även om den tillsynen har hamnat i kläm i lagstiftningen under några år.

IARU är radioamatörernas röst i internationella sammanhang när det gäller användningen av radiofrekvenser. En liten röst bland nationella och kommersiella aktörer. Ska vi radioamatörer tas på allvar gäller det också att vi följer reglerna.

Freebanding är ett direkt sabotage mot amatörradiokollektivet. I synnerhet om det bedrivs av certifierade radioamatörer. Utövare av detta är att betrakta som ohyra och ska bekämpas.
 
Det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra och anledningen är nog inte att frekvenserna eller för den delen att banan inte räcker till.

Det är tvärtom så att vara en certifierad radioamatör utesluter "freebanding". En sådan har blivit examinerad i just tillämpningen av bandgränser och motiveringarna till att detta finns. Ingen ursäkt finns därför att bryta mot reglerna eftersom man inte kan åberopa "okunskap".

Som det har blivit nu har den direkta rättsverkan i Sverige av den internationella lagstiftning som utgörs av ITU-reglerna underminerats,
men EU-tillämpningen som finns i bl.a. den Europeiska frekvenstabellen ECA har rättsverkan genom Lagen om Elektronisk Kommunikation.

Att sända på andra frekvenser än de som är tillåtna är fortfarande samma lagbrott som det alltid varit.
PTS har därför mitt oreserverade stöd i denna fråga. Det är på tiden att exempel statueras, t.ex. genom att identifierade "freebanders" anmäls till allmänt åtal.
Om det sprider sig att "freebanda" bland radioamatörer med signal blir vårt redan ganska skamfilade rykte hos myndigheterna ännu sämre.
Undrar på vilket sätt SSA tänker hantera utbredd "freebanding" bland sina medlemmar?

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
3ZBB: Du missförstod mig. Jag skulle nog satt den där meningen inom " ". Det jag mena kort och gott var att inga regler/organisationer "finns" pga att användarna inte erkänner/följer dessa. I övrigt håller jag med dig att s.k Freebanding kan utgöra ett hot mot amatörradiokollektivet, men bara om det bedrivs av en radioamatör.
 
.. Det jag mena kort och gott var att inga regler/organisationer "finns" pga att användarna inte erkänner/följer dessa. ...

Med den skillnaden att regler FINNS (utan citationstecken) även om vissa väljer att inte följa dem. Det står dem ju fritt att göra så, men till ett pris om de blir ertappade med fingrarna i sin syltburk. Personligt ansvar gäller visst bara andra nuförtiden.
 
QUOTE=Tommy Bohlin:75987]3ZBB: Du missförstod mig. Jag skulle nog satt den där meningen inom " ". Det jag mena kort och gott var att inga regler/organisationer "finns" pga att användarna inte erkänner/följer dessa. I övrigt håller jag med dig att s.k Freebanding kan utgöra ett hot mot amatörradiokollektivet, men bara om det bedrivs av en radioamatör.[/QUOTE]

"Freebanding" utgör nog ett hot mot all form av privat radiokommunikation.
Om allt för många bryter mot
lagar och regler så kan man nog räkna med att hela frekvensspektrat enbart blir tillgängligt för de som köper frekvenser. En utökad övervakning måste ju finansieras.
 
"Freebanding" utgör nog ett hot mot all form av privat radiokommunikation.
Om allt för många bryter mot lagar och regler så kan man nog räkna med att hela
frekvensspektrat enbart blir tillgängligt för de som köper frekvenser.
En utökad övervakning måste ju finansieras.

Så sant!

Personligen anser jag att vi sändaramatörer skulle kunna vara med att
finansiera denna övervakning genom att återinföra en licensavgift.

Jag skulle gladeligen betala en årsavgift till myndigheten för att få
ett aktivt PTS. Vi skulle då också aktivt värna om våra frekvenser
genom att direkt stödja myndighetens verksamhet ekonomiskt !

Vad tror ni om det ? :)
 
Och i dessa tider när all verksamhet ska bära sina egna kostnader, vad skulle ett "aktivt" PTS kosta fördelat på ca 8000 aktiva radioamatörer ?

10000kr/år eller 25000kr/år, hur många skulle betala, hur många skulle gå till freebanding ?
 
Och i dessa tider när all verksamhet ska bära sina egna kostnader, vad skulle ett "aktivt" PTS kosta fördelat på ca 8000 aktiva radioamatörer ?

10000kr/år eller 25000kr/år, hur många skulle betala, hur många skulle gå till freebanding ?
Vad kan en heltidstjänst kosta? En miljon kronor per år? Låt oss säga två miljoner, högt räknat.

Då skulle kostnaden utslagen på 8000 aktiva radioamatörer bli 250 kronor per år.
Omvänt skulle 10 000 per radioamatör räcka till 200 heltidstjänster.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top