Nyväckt intresse hos PTS

Vad snubbarna på 27 håller på med har väl inget med amatörradioverksamheten att göra?

Nä, just det! Därför är kombinationen så anmärkningsvärd!

Jag inser naturligtvis att ämnet är brännbart och att jag provocerar en aning, möjligen är det även självmarkerande...? Dock mäktar jag nog inte några privatpolisiära insatser, då jag i princip aldrig lyssnar på 11 m bandet, av ointresse och att den information jag har kommer från denna tråd och andra forum.

För övrigt kör jag Volvo! ;)

/Lasse
 
De verkar inte roade av att vi läser deras forum. Nu krävs det tydligen
en inloggning för att ta del av denna mimers brunn ;)

Kör Win7 och Waterfox!
 
Självklart kan en "riktig" radioamatör köra på 27MHz. Det är ju ett alldeles utmärkt sätt att hålla kontakt med icke-amatörer, släktingar och andra bekanta. Man har ju hört historier, från förr, om hur trafiken på bandet var ett sätt för många att bryta isoleringen och få en liten social samvaro.
Då kan det ju vara meningsfullt att även som radioamatör vara med och göra en insats.
Men läget verkar vara ett helt annat idag.
Tydligen är den mesta trafiken illegal. När dessutom licensierade amatörer stöder detta, så är det ju självklart att man måste reagera och ta avstånd. Rötäggen måste ju ställas i skamvrån.
 
Förlåt men jag blir nästan mörkrädd när någon säger "riktiga radioamatörer"? Är de som började sin bana på 27 inga "riktiga radioamatörer"?
För det andra kör jag Volvo, en kombi så jag förhoppningsvis får in alla datorer jag har och köra iväg till tippen så jag slipper läsa all skit om de "riktiga amatörerna" som ser ner på de som inte tog sitt cert på "den goda tiden"
Jag cyklar ofta, flera gånger i veckan, är jag ingen bra bilförare längre?
 
Last edited:
Problemet är att i och med PTS totala frånvaro så har det utvecklats en kultur på 27 där man
tror att man är en sorts radioamatör light genom att man lånat begrepp och köpt sig slutsteg
med mera.

På våran sida har PTS frånvaro märkts i.o.m att det är allt för lätt att ta certifikat - vilket öppnat
för den typ av crossover amatörer som orerade på 27mhz forumet. Om du följt debatten här
så har PTS uppvaknande kommit som en chock även för vissa amatörer.

Jag vet flera "riktiga amatörer" som startat sin bana på 27, men de skulle aldrig komma på tanken
att öppna sina stationer och köra på 27 med icke godkänd utrustning och för hög effekt utan de
skulle hålla sig till de regler som finns!

För den "riktige radioamatören" inser att med de stora friheter vi trots allt har också följer ett
stort ansvar att hålla sig inom regleverk och lagar.

Tar helst tåget eller cykeln.
 
Last edited:
Som sagt; häpnadsväckande läsning! Kan inte riktigt förstå att så många radioamatörer håller till på privatradiobandet, helt ogenerat, och t om försvarar lagöverträdelser i detta. Varför har man som certifierad radioamatör, med alla rättigheter och frekvenstilldelningar, överhuvudtaget ett intresse av 27 MHz??

Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att dessa inte är några "riktiga radioamatörer", i varje fall inte i min värld!
Den som sänder på andra frekvenser än vi tilldelats och därtill kopplade lagöverträdelser som man menar är en medborgerlig rättighet, har totalt förbrukat sitt förtroendekapital!

Oavsett om min slutsats gillas eller ogillas, alldeles uppenbart finns både riktiga och oriktiga radioamatörer!

/Lasse

Men vad definierar du som riktig radioamatör? Jag anser att en riktig radioamatör har ett gränslöst intresse för radioteknik och elektronik samt intresset att skapa nya och intressanta kontakter. Detsamma gäller även en "27-Mhz are". Vi har väl ändå samma intresse gemensamt? Nämligen radio.
På vilken frekvens vi sen utövar våran hobby har väl egentligen mindre betydelse? Jag gillar inte den översittarton som många, Framförallt äldre radioamatörer har gentemot andra hobbyutövare...
Vi har en gemensam hobby och måste värna om den tillsammans för att inte radiohobbyn ska dö ut på sikt.

Anledningen till många radioamatörers val, Att faktiskt ta steget in på 27Mhz-bandet, Är just den oslagbara gemenskap som finns på bandet, Något som iaf jag är och kommer förbli stolt över!.

Jag är en aktiv lyssnare på amatörbanden, Och jag kan ändå inte förstå att det kan vara mycket osämja och dispyter på frekvenserna, Det rapas, spelas musik och trycks hejvilt. Det är som gubbarnas dagis emellanåt. Detta är det sen ingen av er som vill kännas vid... konstigt..
-Sen måste jag även få påpeka att jag har många vänner som är just radioamatörer, De flesta MYCKET! Trevliga.
 
Det riktigt ledsamma är att finna radioamatörer med certifikat som försvarar det hela. Andra skribenter på 27 MHz-forum drar jämförelser med amatörbanden, utan att inse att det var när 27 MHz-amatörerna släpptes in i amatörradion genom sänkta kompetenskrav och avskaffandet av telegrafikravet som det hela började urarta.

Man kan även se hela frågeställningen som en tungt inlägg i debatten om examinationskraven. Är kunskaperna så dåliga att amatörer med certifikat inte känner till eller förstår avsikterna bakom lagstiftningen om frekvensanvändning är det illa ställt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag förstår ändå inte varför det skulle vara ledsamt att försvara någon med samma intresse? Vare sig man är radioamatör eller inte...
Sen att en del av ett frekvensband tids nog fullsmetat med utlands-skipp inte kan släppas till dem som faktiskt tycker det är roligt att köra DX är för mig helt obegripligt. Bandet är ändå oanvändbart till något som helst annan användning, och PTS kan ju bara försöka med att tysta hela Europa, Då har de tagit sig vatten över huvve....

att sen det ogillas med effekter upp över Kilowatten har ja full förståelse för. det gynnar ingen, varken på amatörradion eller andra band.


Sen att du SM0AOM, klankar ner och kallar vissa amatörer för "27-Mhz-amatörer" är väldigt bekymrande, med din inställning till andra personer och radiohobbyn så förstår jag verkligen att radiohobbyn urartar. Jag förstår verkligen att radiohobbyn sakta dör ut om alla blivande eller nyblivna radioamatörer möts av din, SM0AOM´s attityd.

Alltid retar det någon ;)

//En inbiten radiot i mellansverige
 
SA7AZQ:75178 said:
Förlåt men jag blir nästan mörkrädd när någon säger "riktiga radioamatörer"? Är de som började sin bana på 27 inga "riktiga radioamatörer"?
För det andra kör jag Volvo, en kombi så jag förhoppningsvis får in alla datorer jag har och köra iväg till tippen så jag slipper läsa all skit om de "riktiga amatörerna" som ser ner på de som inte tog sitt cert på "den goda tiden"
Jag cyklar ofta, flera gånger i veckan, är jag ingen bra bilförare längre?
Jag tycker att SM3BDZ prickade in beskrivningen ganska bra. En "riktig" radioamatör skulle aldrig komma på tanken att köra med för hög effekt, eller med någon olaglig utrustning på 27MHz. Han/hon förstår varför vi har regler och lagar, och följer dessa. Om man, som radioamatör, försvarar denna illegala trafik så är man, i alla fall i mina ögon, ingen "riktig" radioamatör.
Att sedan använda 27MHz-bandet precis som det är tänkt ser jag inget konstigt i. Då är man ju jämlik med alla andra, och amatörsignalen spelar ingen roll.
 
Jag förstår ändå inte varför det skulle vara ledsamt att försvara någon med samma intresse? Vare sig man är radioamatör eller inte...
Sen att en del av ett frekvensband tids nog fullsmetat med utlands-skipp inte kan släppas till dem som faktiskt tycker det är roligt att köra DX är för mig helt obegripligt. Bandet är ändå oanvändbart till något som helst annan användning, och PTS kan ju bara försöka med att tysta hela Europa, Då har de tagit sig vatten över huvve....

//En inbiten radiot i mellansverige

Det kan inte bedrivas någon amatörradioverksamhet på 27.

För det första är de som huserar där inte radioamatörer, det enda de har gemensamt med
radioamatörer är att de har radio och mikrofon - men där går gränsen! En amatör som kör
på 27 måste begränsa sig till de regler som gäller och kan inte bedriva amatörradioverksamhet
på det bandet - lika lite som han kan det med PMR eller GSM.

Att vissa verkar låtsas vara amatörer är inget argument!



Men vad definierar du som riktig radioamatör? Jag anser att en riktig radioamatör har ett gränslöst intresse för radioteknik och elektronik samt intresset att skapa nya och intressanta kontakter. Detsamma gäller även en "27-Mhz are". Vi har väl ändå samma intresse gemensamt? Nämligen radio.

Nej, för den som har djupt känt intresse för radioteknik och vågutbredning finns bara en väg och det
är att ta certifikat, om man inte nöjer sig med att bara lyssna.

Har haft licens i runt 35 år och detta med rapar och så vidare som jag tycker du överdriver förekomsten av,
är ett sentida fenomen och nog ett tecken på att det är för lätt att avlägga provet i dag och att det inte längre
krävs licens för att få köpa amatörradioutrustning. Förhoppningsvis kommer det bli bättre i och med att PTS
verkar börja ta sitt uppdrag på allvar.


I Bandhagen har vi en man som bor i särskiltboende. Denne man cyklar omkring med en sheriffstjärna
och några andra föremål som ska ge associationer till amerikansk polis. Men det är ingen som tar
honom på allvar och tror att verkligen är sheriff för det! De flesta amatörer får nog liknande känsla
för någon från 27 som kallar sig radioamatör och att denna person ägnar sig åt amatörradioverksamhet.
 
Last edited:
Det här har med den omtalade "rågången" mellan privatradio och amatörradio att göra.

PTS tycks nu ha tagit sitt uppdrag att hålla ordning på radiospektrum på allvar och ingriper mot "freebanding",
och därmed ser det ut som att den hotande slutliga sammanblandningen mellan amatörradio och privatradio skjuts något på framtiden.

Amatörradio har en egen definition i Radioreglementet, privatradio har det inte.
Vi måste vara oerhört rädda om att behålla amatörradions särart som en kunskapsbaserad hobby, för om denna förloras kommer privilegierna i form av frekvenser och undantagen i EMC- och R&TTE-direktiven att gå samma väg.

Tyvärr tycks inte SSA ha förstått detta, eftersom man gått in i en direkt konfrontation mot PTS när det gäller en initial breddning och en höjning på sikt av kunskapskraven. I sin iver att sätta kvantitet före kvalitet driver man hårt att kraven ska vara elementära, så att medlemsantalet kan hållas uppe.

När SSA "friar" så tydligt till privatradioamatörerna, vad skulle hindra en 27 MHz och freebandingspalt i QTC?

De årliga 440 kr som kommer från en privatradioutövare har ju samma värde i bokföringen som summan vilken kommer från en som utövar amatörradio enligt ITU-definitionen, en s.k. "riktig radioamatör".

Vi fick T-certifikatet för dryga 40 år sedan därför att man på fullt allvar trodde att det fanns 10000-tals missförstådda radiotekniska genier ute i samhället som telegrafikravet hindrade att bli radioamatörer. Verkligheten kom att korrigera detta felslut, endast en liten bråkdel utnyttjade möjligheten och av dessa kom den andel som hade ett verkligt intresse att också lära sig telegrafi. De övriga fastnade på repeatrarna och tröttnade ganska snabbt, ett mönster som tycks upprepas även i modern tid.

Problemet tycks även vara liknande i resten av Europa och kanske i världen.

I torsdags deltog jag i ett seminarium om troposcatter och hamnade vid samma lunchbord som en annan föreläsare vilken visade sig vara en belgisk radioamatör, ON7WP. Vi kom att tala om utvecklingen av amatörradion, och också i Belgien har kunskapskraven sänkts, dock inte lika påtagligt som i Sverige. Det tycks vara så även i Belgien att sänkningen av kraven leder till att amatörradion tillförs ett klientel vilket inte bidrar med något som helst till amatörradions fortbestånd, utan endast vill ha privilegier utan några motprestationer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
En riktig radioamatör ägnar sig inte åt att definera vilka som är riktiga eller inte riktiga.

Håller inte med och säger därför att en riktig radioamatör har vett att följa de lagar och regler som gäller.
Det är på detta våra undantag vilar.
 
Definitionen är väldigt enkel: Riktiga radioamatörer kör riktig amatörradiotrafik på riktiga amatörband.
 
Nu känner jag mig väldigt vilsen här!

Jag kör PMR (446) med köpeapparater inom familjen.

Jag kör 27MHz (Danita 640 + 1/2våga pinne) till min far när han är ute med sin båt.

Jag tog mitt amatärradiocertifikat 2001, med de då gällande kraven.

Jag kör HF (max 100W) upp till 70cmMax 50W).

Är jag då en "riktig" radioamatör eller ej??????????

Sedan tycker jag att det är fel att gnälla på nya radioamatörer som har haft en "för lätt" eximination, dessa har ju avlagt provet enligt gällande praxis!
 
Jo, visst kan du väl för den skull vara "riktig radioamatör" men det är inte trafiken på PMR och 27MHz som definierar dig som sådan!
 
Nu känner jag mig väldigt vilsen här!

Jag kör PMR (446) med köpeapparater inom familjen.

Jag kör 27MHz (Danita 640 + 1/2våga pinne) till min far när han är ute med sin båt.

Jag tog mitt amatärradiocertifikat 2001, med de då gällande kraven.

Jag kör HF (max 100W) upp till 70cmMax 50W).

Är jag då en "riktig" radioamatör eller ej??????????

Sedan tycker jag att det är fel att gnälla på nya radioamatörer som har haft en "för lätt" eximination, dessa har ju avlagt provet enligt gällande praxis!

Dina första frågor är enkelt besvarade:
Eftersom du använder både PMR och 27 MHz till vad det är avsett för utgör det inga problem.

Däremot är frågan om examinationerna inte lika lätt att besvara.

Den enda certifikatsklassen i Sverige har sedan ganska länge haft en elementär examination.
Så länge som det bara görs nationella jämförelser må det vara hänt, men internationellt sett seglar
svenska radioamatörer i stor utsträckning under "falsk flagg", då det certifikat som utfärdats enligt kriterier som
knappt når upp till novisklassen utger sig för att motsvara HAREC eller den högsta nivån.

Den avsikt inom CEPT-samarbetet som finns att låta tidigare certifikatsklasser uppgå i HAREC var att låta kompetensnivåer
som t.ex det svenska A-certifikatet, den tyska B-licensen och det brittiska RAE-certifikatet motsvara HAREC.
Det har aldrig någonsin varit avsikten att låta "novislicenser" motsvara HAREC.

SSA utnyttjade ett juridiskt vakuum inom PTS för att kunna flytta fram sina positioner och arbeta aktivt och framgångsrikt för att de existerande certifikaten - oavsett nivå - ska gälla som HAREC. Detta finns dokumenterat i allmänna handlingar.
Tyvärr avser man inte att göra något åt saken.

Så svaret är att du har ett certifikat som, ifall det avlagts med SSA:s provfrågebank, inte motsvarar den fastlagda nivån för ett internationellt gångbart kompetensbevis. Om provet gjorts hos en PTS provförrättare finns det en teoretisk möjlighet att denne tillämpat frågor som nått upp till HAREC, varför du ges "the benefit of the doubt" i detta avseende.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Man behöver ingen licens för att störa på amatörradiobanden, det räcker med att man har tillgång till en radiosändare. Jag tror det är lika enkelt att störa oavsett man har klarat telegrafiprovet eller inte. Jag tror det mest är sura gamla gubbar som stör.
 
Nu känner jag mig väldigt vilsen här!

Jag kör PMR (446) med köpeapparater inom familjen.

Jag kör 27MHz (Danita 640 + 1/2våga pinne) till min far när han är ute med sin båt.

Jag tog mitt amatärradiocertifikat 2001, med de då gällande kraven.

Jag kör HF (max 100W) upp till 70cmMax 50W).

Är jag då en "riktig" radioamatör eller ej??????????

Sedan tycker jag att det är fel att gnälla på nya radioamatörer som har haft en "för lätt" eximination, dessa har ju avlagt provet enligt gällande praxis!

Men du blandar inte ihop pr/pmr med amatörradio - utan du använder vart system på det sätt som reglerna anger?

T.ex du kopplar inte i ett slutsteg till din pr-burk och kör "dx".

Förvisso ska man inte ta det enkla provet som en förevändning att inte förkovra sig till den nivå som är mer
i samklang med vad du som amatör bör kunna. känner flera SA - signaler som är väl så kunniga och duktiga
amatörer.
 
Men du blandar inte ihop pr/pmr med amatörradio - utan du använder vart system på det sätt som reglerna anger?

T.ex du kopplar inte i ett slutsteg till din pr-burk och kör "dx".

Förvisso ska man inte ta det enkla provet som en förevändning att inte förkovra sig till den nivå som är mer
i samklang med vad du som amatör bör kunna. känner flera SA - signaler som är väl så kunniga och duktiga
amatörer.

Då har jag en fråga:
Kör du bil som reglerna säger? Kan du berätta det för mig så att jag kan skälla på dig om du inte gör det? ;)

Jaja. Detta är ett storm i ett vattenglas.

73 de SM7YES
 
Back
Top