Nyväckt intresse hos PTS

jag vill bara säga att 1969 landade amerikarnarna på månen men att få det svenska mobilnätet att fungera i 2013 talet går inte men PTS tycker väl att 27mhz är viktigare problem i den svenska infrastrukturen i komunikation än att få 4g och mobilnäter fungera jag kör själv lastbil i hela europa och när jag lämmnar svenska riksvägar en endaste km står det endast 112 på min mobil och jag har Telia abonemang och 4g är ett STORT SKÄMT till och med i rysslands landsbygd funkar mobilnätet bättre än runt Stockholm, så istället för att lägga ner pengar och personal på att jaga en o annan radioamatör som kör med för mycket watt på 27mhz så fixa svenska mobilnätet istället så våran komunikation infrastruktur fungerar bättre än 40% i Sverige och när vi alla vet att en rig idag har minst 100w så när vi hoppar ner och kör lite på 27mhz ibland så får man brev i lådan från PTS man skäms ju riktigt ju när dom tycker 27mhz är viktigare problem än att fixa så man kan ringa från landsbygden i 2013 Norge Finland även ukriana har bättre täckning jag vet jag bor på vägen i Sverige är mobiltäckningen HEMSKT så fixa detta problem istället för att jaga oss Amatörer som har denna hobby och som garanterat hjälper er då den dag då mobila infrastrukturen fallerar, då hjälper vi amatörer gärna till om nu Sveriges komunikation skulle sluta fungera tänk på D PTS och snälla lägg ner pengar o personal på att fixa 4g och att man kan ringa mobil istället för att jaga oss som älskar denna hobby och till alla som gnäller på 27mhz det är där dom riktigt häftiga kontakterna finns jag pratade dec2011 med Wasa en svensk forsknings station i antarticka på 27,780 usb med 100w och vi flesta kommer från 27mhz så ställ upp på våra kompisar och radiobröder istället och låt oss alla stå enade istället, tack för mej ligger alltid på 27,235usb och kallas för Scania blue cab 22 är 98% på väg runt europa med min president jacksson 100w from car,
 
I källaren har jag ett stort sliphjul. Det är en märklig tingest. Våldsamt tung. Står på en träställning. Jag kan få upp sliphjulet i bra fart genom att trampa på pedalen. Det snurrar och dånar. Lite vatten på på hjulet och det skvätter på väggen! Jag slipar och vässar. Hej vad det går! Jag slipar och slipar. Och tänker och tänker....till exempel på att man inte ska bråka med varandra....och vilka jag gärna vill bråka med....
 
Då har jag en fråga:
Kör du bil som reglerna säger? Kan du berätta det för mig så att jag kan skälla på dig om du inte gör det? ;)

Jaja. Detta är ett storm i ett vattenglas.

73 de SM7YES

Du kan skälla bäst du vill för jag har inte körkort :)
 
Ursäkta grävarkungen MEN vad har PTS kontra mobilnät med radioamatörer och privatradio och göra?

PTS har som uppgift att i enlighet med LEK se till att även radioamatörer och privatradioanvändare
sköter sig, vill du att de ska bryta mot lagen?
 
Hej,

Hör av dig till din mobiloperatör om du har problem med täckningen. Att andra länder har bättre täckning än vad det är här hemma har kanske andra orsaker så som roaming när du lämnar Sverige med ditt svenska abonnemang? Det finns alltid möjlighet att klaga hos PTS om man inte tycker att operatörerna inte lever upp till den procentuella täckning som de skall ha enligt licenserna hos PTS.

PTS gör det som de har stöd för i lagen att göra, likaså som polisen har stöd i lagen för att haffa fortkörare eller ta fast grova kriminella.
Att det finns de som medvetet bryter mot lagen genom att inte hålla sig till effektreglerna, inte köra med godkänd utrustning etc. gör väl detta med samma beräknade risk som de som kör för fort på vägen och hoppas att det inte står en poliskontroll efter nästa kurva?

Mvh

Anders
 
The radio may be used in European Countries only according to following information, which we collected from the national authorities or from public available sources. We publish these information as “Radio Passport”. Because the number of countries allowing the AM standard is changing, it is important that you use the latest version of this radio passport (can be downloaded any time from ALAN-Albrecht Service-Download. This version has been issued on Nov. 29, 2012. The CB radio complies to the latest European regulations (R&TTE directive, EN 300 433-2 and ECC DEC(11)03) and has been notified in the countries below. Channel restricted special country versions (e.g.for Austria without country switch or special Poland versions with the special Poland frequencies with 5 kHz offset and 4 Watt AM) are allowed to be used in the national areas only. Please note, that not all of our radios support Poland and/or UK channels THIS IS WHAT pts GIVE TO ECC
 
Javisst, jag började också med privatradio en gång i tiden. Inget fel i det. Bara fel om man bryter mot reglerna. Idag så har PTS i sina förordningar reglerat vad som gäller, och eftersom det är en tillsynsmyndighet, så har de den rätten i alla lägen. Att det finns en privat tysk firma som INTE har uppdaterat sin information till kunder, är inte PTS problem.

Kort och gott, det finns inge EU lag inom området för tillfället. Däremot så OM det finns diverse direktiv vad gäller frekvenser och annat, så lär det hanteras genom ITU och inte EU, eftersom ITU är ett mycket funktionellt organ.

Privatradio har sina begränsningar och amatörradio har sina. Bara att acceptera.

73 de Kai
 
The radio may be used in European Countries only according to following information, which we collected from the national authorities or from public available sources. We publish these information as “Radio Passport”. Because the number of countries allowing the AM standard is changing, it is important that you use the latest version of this radio passport (can be downloaded any time from ALAN-Albrecht Service-Download. This version has been issued on Nov. 29, 2012. The CB radio complies to the latest European regulations (R&TTE directive, EN 300 433-2 and ECC DEC(11)03) and has been notified in the countries below. Channel restricted special country versions (e.g.for Austria without country switch or special Poland versions with the special Poland frequencies with 5 kHz offset and 4 Watt AM) are allowed to be used in the national areas only. Please note, that not all of our radios support Poland and/or UK channels THIS IS WHAT pts GIVE TO ECC

Hej,

Det var ju ett trevligt initiativ från tillverkaren att sammanfatta vad som gäller i olika länder i en lista. Dock så är det upp till varje brukare att se till att man följer nationella regler enligt det landets lagstiftning.

Om jag reser till tyskland med min amatörradio och avser att bruka den där gäller de nationella reglerna även mig. Likadant har jag att rätta mig efter tyska trafikregler. :)

Men vad har det med PTS och att de brutit EU lag att göra?

Mvh

Anders
 
Last edited:
det e ju det jag menar teleopratörerna bryter ju mot lagen men pts gör inget mot det ju och mobilt bredband som går via radiovågor borde väl åxå följa lagar och förordningar tex en radioamatör har tagit licens och följer vad licensen innebär borde då inte teleopratörerna göra likadant.
 
och mobila nätverk har sina begränsningar det är bara det att jag blir så arg att när en licenserad radioamatör får ett hotbrev av pts för att han sänder 100w på 27mhz så blir det en sådan stor sak av detta men att inte kunna ringa och få betala för trådlöst bredband som ej håller vad dom lovar verkar ok, men som radioamatören lovade när han tog licensen och bröt detta verkar inte ok du vet vad jag menar folk dör i 3 världen och vi har varit på månen och sen ses detta problem på 27mhz som något tungt kriminellt eller har jag fel 73 där ute alla och vi alla ska vara bröder över freq.
 
Ja, du har nog ganska fel. Du tycker att det är OK att sända med 100W på 27MHz, vilket ju är ett brott mot reglerna. Med andra ord struntar du i att radiospektrat är reglerat och kontrollerat av PTS. I samma anda borde väl även teleoperatörerna få strunta i alla regler?

Om en licensierad radioamatör sänder med 100W på 27MHz borde han ju dessutom veta innebörden av sin handling. Han inte bara bryter mot reglerna. Han smutskastar även alla andra radioamatörer i landet.
Brevet från PTS är inte ett hotbrev. Du kan aldrig bli hotad av en myndighet när det är DU som begått brottet.
 
Ungarna ville inte längre nöja sig med PMR 446, utan de ville ha "en riktig radio med spiralsladdsmikrofon, precis som pappa". Så för att uppmuntra deras radiointresse köpte jag en Danita 27 MHz-station på Kjell & Co. Vi ställde upp den på landet och hängde en vertikal halvvågsdipol från en trädgren. Det var med viss besvikelse som barnen konstaterade att man just aldrig hörde några andra stationer, och nu har de tröttnat.

Nu vill jag klaga på den dåliga täckningen, men vet inte till vilken instans jag ska vända mig. (GSM och 3G fungerar däremot utmärkt.)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Hej,

Visst har teleoperatörerna avtal och regler som de förbundit sig till i och med licenserna. Jag är inte helt insatt i ämnet men kan gissa att det är en mängd med olika variabler som spelar in i just de licenserna. Täckningen har nog dessutom en knytning till de områden där det procentuellt bor mest folk, alltså inte yta. (?)
Att ha en basstation mitt i skogen där inga kunder bor är inte direkt lönsamt. Sedan är det just det där sista ordet, lönsamhet som det handlar om för mobiloperatörer. Man kan inte, om ens aldrig, räkna med 100% täckning från någon operatör och inte heller ett 100% fungerande mobilt bredband enligt min erfarenhet.

Att jämföra regler mellan mobiloperatörer och radioamatörer blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Mvh

Anders
 
hej alle före detta pr killar

pr killer samt 27mhz eller 11meters grabber dom skal vi vårda om

har kommer dagens tillgang till amatörrörelsen ??

jag vil gå så langt --- at jag önskar dom hade tillgang till 2meters bandet

som det ar idag ar det stort set tyst på bandet

här var förr alle dom som inte hade kunskaber på telegrafi

eller köpt sin licens av en korrupt licensförrättare

pts hur skal dom reda upp i denna röre nu

en första start var möjligen stopp för försaljning av hf amatörapparater till folk utan licens??

mvh före detta pr kille
 
Det är inte så stor skillnad på trafiken som sker på 2/70 och 27MHz. Enda skillnaden är anropssignalerna. Det är mer ordning på 27MHz. Kanske för att det är lite mer sport att prata direktvåg med QRP på 27MHz än det är att köpa en handapparat och prata via repeater på VHF/UHF. Jag tycker man kommer väldigt långt med bara 12 watt om man bara ser till att ha en bra antenn med jordplan och höjd. Från mitt QTH når jag upp mot tio mil och det blir nog inte så stor skillnad om jag skulle koppla på ett slutsteg.

Jag håller med alla som vill göra det enklare för de som bara vill prata FM på VHF/UHF. Samtidigt kan jag tänka mig att höja kraven för de som vill använda SSB och kortvågsbanden. Det är alldeles för enkelt att få licens för kortvågen samtidigt som kraven är för höga för de som bara vill köpa en radio och kommunicera.

Jag tycker PTS gör rätt just nu men i framtiden borde man legalisera användandet av 27.555 så att Sverige kan ansluta till andra länders gemenskap på det bandet. Utrustningen för 27MHz kostar bara en bråkdel jämfört med övrig amatörradio. Det är ett sätt att börja DX:a om man inte har så mycket pengar. Regler är till för att hållas men nya tider gör att bandet kan släppas till "27-amatörerna".
 
Hej!
R8N, du skriver "...men nya tider gör att bandet kan släppas till..."
Jag hajjar inte vad du menar, har du lust att utveckla resonemanget?
 
Back
Top