Nyväckt intresse hos PTS

Tack Karl-Arne AOM.

Detta hade jag ingen vetskap om då det inte fanns med i den litteratur jag läste från 1960.
Men det innebär ju i praktiken att vederbörande på något sätt måste ha visat sina kunskaper inför en
företrädare från Sveriges Sändareamatörer och att den kunskapen skulle vara dokumenterad på
något sätt då följande gäller i texten, citat:



Så tolkar jag det, men jag hade som sagt ingen aning om denna skrivning.

Hur som helst är det ju ljusår ifrån att det endast skulle kräva ett litet enkelt intyg från sin fysiklärare....

73 de Christian SA0AYF/SM0O

Principen bakom var att det hela brukade hanteras lokalt i klubbarna.

Den blivande sändaramatören gick med i klubben samt visade ett aktivt intresse för verksamheten, och efter ett tag kunde
två äldre och betrodda klubbmedlemmar skriva en rekommendation till SSA:s tekniske sekreterare
vilken i sin tur utfärdade intyget till Televerket.

Ett tydligen "arbetsbart" upplägg.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
de SM7TJC

Men, 15 rätt av 20 är ju procentmässigt exakt samma som 3 rätt av 4.
När det dessutom inte var "kryssfrågor" med förtryckta svarsalternativ
är väl chansen att göra bort sig ännu större ?

de AOM

Åter igen tack för infon :)

73 de Christian SA0AYF/SM0O
 
Men, 15 rätt av 20 är ju procentmässigt exakt samma som 3 rätt av 4.
När det dessutom inte var "kryssfrågor" med förtryckta svarsalternativ
är väl chansen att göra bort sig ännu större ?
I det provet vi skrev var två frågor (möjligen tre) kryssfrågor, resterande skulle besvaras med egna ord.
Procentuellt är det samma krav, men det större antalet frågor tyder på en ökad bredd.

Principen bakom var att det hela brukade hanteras lokalt i klubbarna.

Den blivande sändaramatören gick med i klubben samt visade ett aktivt intresse för verksamheten, och efter ett tag kunde
två äldre och betrodda klubbmedlemmar skriva en rekommendation till SSA:s tekniske sekreterare
vilken i sin tur utfärdade intyget till Televerket.

Ett tydligen "arbetsbart" upplägg.

Det liknar upplägget inom pistolskyttet i dag. Efter sex månaders aktivitet, och uppfyllda fodringar, utfärdar klubben ett intyg om just detta, vilket bifogas licensansökan. Är man dessutom laglydig och "medborgerligt pålitlig" utfärdas därefter licens.
 
Jag har läst igenom alla inlägg, tagit mig för pannan mer än en gång. Därför undrar jag vad ni kom fram till.

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk 4
 
Det vi har kommit fram till är nog att det är oklart om vi kan kräva att en radioamatör skall ha så stora kunskaper att han/hon följer föreskrifterna även vid användning av privatradio.
 
Det är nog inte så enkelt att veta vad som gäller. Förr skickades det ut en liten regelbok till alla som fått PR-tillstånd. Ska man veta vad som gäller nu ska man vara i AOM:s kaliber och gärna jurist med. Vid ev. förfrågan till PTS så besvaras frågorna byråkratiskt och svävande. Undrar om tillgängligheten av reglerna kan anses vara så goda att man kan dömmas för brott mot dem om det kommer till kritan? Kanske nåt att låta "Sillen" (Silbersky) att prova?

"Xxxxx Yyyy har begått ett fel, men det går inte att bevisa uppsåt" :rolleyes: O.s.v. o.s.v.
 
Vad är svårbegripligt eller oklart i detta ? :confused:

46 §

: Radiosändare för privatradio
.
Högsta effekt:

Vid frekvens eller fasmodulering 4 W e.r.p.
Vid amplitudmodulering med dubbelt sidband 4 W r.m.s. e.r.p.
Vid enkelt sidband och undertryckt bärvåg 12 W p.e.p. e.r.p.

Kanaldelning: 10 kHz

Hittade informationen direkt när jag skrev "privatradio" i sökrutan på pts.se

Behöver inte vara ingenjör eller ens läst på gymnasium för att förstå dessa regler, eller ?

73 de Christian SA0AYF/SM0O
 
Hur vet man om en radio är godkänd? Behöver den ens vara det, bara man håller sig på kanalerna och inte överskrider effekten? Är "multi norm" apparaterna verkligen godkända? Om de är det, kan man programmera in de 40-kanalerna i minnet på en öppnad HAM-radio? Är all typ av kommuinikation tillåten? Får man t.ex. sända ut en gudstjänst eller annat event? Får man använda slutsteg mobilt där antennen har dålig verkningsgrad?
 
Hej!

Ett lite mer lättbegripligt sätt vore kanske att skriva 4 watt utstrålad medeleffekt. (AM amplitudmodulering)

mvh Håkan
 
Då blir väl bärvågseffekten 2.7 watt? När man modulerar till 100% blir det 4 watt rms.
EU normen är väl 4 watt bärvågseffekt vid AM?
 
Har inte något blivit galet här i Pts föreskrift? Var den här särbestämmelsen verkligen avsiktlig från Pts
sida? När började man definiera en sändares uteffekt i erp?

Tycker inte den är lätt att begripa. Förvirrad snarare. Med tanke på att det är en lagtext ser det inte bra
ut.
 
Har inte något blivit galet här i Pts föreskrift? Var den här särbestämmelsen verkligen avsiktlig från Pts
sida? När började man definiera en sändares uteffekt i erp?

Tycker inte den är lätt att begripa. Förvirrad snarare. Med tanke på att det är en lagtext ser det inte bra
ut.

Problemet med texten är att den avser att täcka in två fall samtidigt, som är beskrivna var för sig i EN 300 433-1 vilken är den
norm som ligger till grund för både undantaget från tillståndsplikt och för CE-märkningen.

Det ena fallet är när t.ex. en handapparat har en fast monterad inbyggd antenn, och det andra när en yttre antenn används.
När en inbyggd antenn används anges tillåten uteffekt just i ERP eftersom denna kan mätas genom en substitutionsmetod.

Annars mäts effekten i antennkontakten. Tanken bakom är att det ska vara samma övre gränser för effekten vare sig om en
yttre antenn eller en inbyggd används. När effektmåttet ERP som är refererat till en dipolantenn används kommer samma fältstyrka att uppnås när apparaten ansluts till t.ex. en GP-antenn som har ungefär samma egenskaper som en dipol.

Det som PTS har gjort är att slå ihop dessa sätt att se på tillåten uteffekt, förmodligen för att göra texten kortare.
Att införa "r.m.s.effekt" är ganska tveksamt, eftersom EN 300 433-1 inte använder andra mått än bärvågseffekt och PEP, vilka båda är definierade i Radioreglementets Artiklar 1.156, 1.157 och 1.159. Sannolikt avser PTS bärvågseffekt som mätts upp med ett medelvärdesindikerande instrument, t.ex en samplingvoltmeter eller en termisk effektmeter.


Kontentan av reglerna är att man inte får ändra antenntyp på t.ex. en handapparat inte eller ansluta en yttre antenn med större antennvinst
än den som finns i en dipol eller ett slutsteg. I alla fallen upphör CE-märkningen att gälla och därmed undantaget från tillståndsplikt.


Effektmåtten ERP (dipol) och EIRP (isotrop referensantenn) är annars mycket vanliga när det gäller störnings- och täckningsområdesberäkningar. Det är det enskilt vanligaste sättet att ange tillåten uteffekt när det gäller sändare som är
undantagna från tillståndsplikt, och jag blir inte ett dugg förvånad ifall effektgränserna för amatörradio inom en ganska nära framtid också sätts i ERP.

Detta skulle förenkla hanteringen och bedömningen av EMC-immunitetsrelaterade samexistensproblem, samt även förenkla tillämpningen av kommande strängare regler när det gäller exponeringen av utomstående för elektromagnetiska fält. En ur båda perspektiven rimlig nivå är 100 W ERP, vilket på HF-banden åstadkoms av en "plastradio" samt en G5RV.



73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har läst igenom alla inlägg, tagit mig för pannan mer än en gång. Därför undrar jag vad ni kom fram till.

Sent from my GT-N5120 using Tapatalk 4

Intressant!
Har du lust att ge exempel på några avsnitt där du tagit dig för pannan och i så fall varför?
 
Jag får inte ihop logiken i det resonemang som förs här och i andra forum kring denna fråga...

Man kör olaglig trafik med för hög effekt OCH utanför bandet, något som ALLA med en radio vet är olagligt.

För detta får en del en enkel tillsägelse av PTS via brev. Inget direkt straff utan just en tillsägelse.

Ändå är det på något vis PTS fel. Hur då ???

Dom är så pass stora och stygga att somliga av 27MHz-utövarna talar om att anmäla PTS till
EU-domstolen för olaga hot. Man begår alltså ett medvetet brott och anklagar sedan myndigheten
för olaga hot när man blir påkommen med handen i kakburken. :confused:

I vissa fall har somliga amatörer i olika sammanhang och forum kraftigt efterlyst att PTS skall
"ta tag" i radioutövandet och "styra upp" användningen och trafiken på våra band.

När sen PTS faktiskt gör någonting och tar tag i den olagliga trafiken, ja då är det översitteri
och fel på alla sätt. Det är olaga hot mot svartfötterna och öststatsfasoner. :confused:

Det används också, på något konstigt vis, som ett argument att låta ALLA få köra fritt på 2m
istället då 27MHz nu är "förstört" av PTS. Hur logiken kring detta ser ut kan jag inte svara på.

27MHz anses förstört då man nu, med laglig trafik, inte längre kan nå varandra över större avstånd.

Men... de flesta av dessa användare HAR ju amatörcert, så vad är problemet ??? :confused:

Slutledning;

Alla inblandade vet att dom kört olagligt och utanför bandet.

Allt är PTS fel.

Den som får ihop den logiken vinner en glass !


73 de Christian SA0AYF/SM0O
 
Eller så handlar det om att man vill skylla ifrån sina medvetna/omedvetna handlande på någon annan. Lämpligen den som kommer med påpekandet att man har gjort något fel och ber en sluta med det. Sedan försöker man flytta fokus på sitt eget handlande till något annat för att förminska det eller rättfärdiga det för sig själv så man slipper eller lindrar den där känslan av att man gjort fel..

:)

//Anders
 
Mycket bra av PTS! Det finns inget som kan försvara att man bryter mot "spelreglerna" (som PTS själva skriver).

Förhoppningsvis kanske några som kör olagligt kommer att ta amatörradiocert för att kunna experimentera på detta sätt på ett laglig väg framöver. Och är det nu några som redan är radioamatörer och kör regelvidrigt på detta band så hoppas jag att dom lägger av med det.
 
Intressant hur det kan bli. Klaga på att andra inte följer reglerna när man själv inte följer stadgan. Dessutom tydligen inte tål kritik.

Bra av PTS att äntligen styra upp i vilket fall. Någon som ser till att regler och förordningar följs. Det är värre med styrelsen i ovan klubb/förening.
 
Last edited:
Back
Top