Obegripligt

SM3BDZ

Well-Known Member
Tar risken att skjuta ut hakan en bit...

Kan inte undgå att notera att det i dessa dagar, bland färskare radioamatörer, finns ett allt mer tydligt likhetstecken mellan privatradio och amatörradio. Många tycks betrakta 11 m som ett tionde amatörband på HF och behandlar dessa likvärdigt såväl verbalt på amatörbanden, som i skrift i andra media.

Varför är det så?! I grunden ska ju ändå dessa frekvensband tjäna helt olika syften! Möjligen är vår hobby nu så urvattnad att praktiskt sett finns ingen skillnad längre och då finns kanske heller ingen anledning att hävda detta? Är det så?

/Lasse
 
Tror att i.o.m den totala avregleringen av 11m bandet, används det på samma
sätt som ett gängse amatörband. De kör RTTY, BPSK32 med mera,och tror
att de därigenom kör amatörradio, en del hävdar t.o.m att de är bättre amatörer
än oss med licens :)

Som du skriver så borde det finnas en kvalitativ skillnad men när jag sist var
på landet och avlyssnade 80m så gick jag nästan in i en depression.

Det är så många som överstyr sina slutsteg och är 15 - 20 kHz breda och
det var inte bara SA-signaler utan även SM dito med begynnelsebokstav
från alfabetets början!
 
Kul att det tydligen finns intresse för PR-bandet även av de som haft amatörcert sedan så länge. Kanske dags att skaffa en liten station och en ½-vågare och "tugga lite trasa" på kvällarna när lågbanden är överfulla av stationer, störningar och nu även åsksprak?
 
@KBW

Det har du fullkomligt rätt i! Inte är det särskilt upplyftande att lyssna på 80 m heller - med några få undantag.

Skulle man då råka ha ofinheten att påtala dessa brister i sändningskvalitet, får man i regel veta att det är min mottagare det är fel på och att man fått utmärkta rapporter - av alla andra! Övermodulerad? Nej! Sändaren ska ge 100W och det är vad uteffektmetern visar! (förmodligen konstant ;) )
 
Att kontrollera hur den egna signalen "ser ut" i vattenfallsdiagrammet på SK4KOs SDR-mottagare är säkert helt uteslutet. Det är givetvis fel på den mottagaren också!

/ Göstha
 
Ja vad skall man säga?
Jag är relativt färsk SA-amatör (2010) men jag kör bara CW och det kan jag inte minnas att jag gjorde i tonåren när jag körde 11m ;)

Däremot rattade jag in SSB-delen på 80m en lördagkväll för ett par veckor sedan mest av nyfikenhet.
Det kan jag med säkerhet säga att jag aldrig kommer att göra igen! Jag började verkligen fundera över vilket klientel som blir radioamatörer och jag kände mig riktigt obekväm att själv vara radioamatör.

Jag skall inte återge ordväxlingarna men bland annat en SM-signal låg i sängen och pladdrade och var så onykter att han inte kunde ta sig ur sängen. Han hade dessutom ordentliga problem med att komma ihåg de andra signalerna i ringen de körde.
Är detta amatörradio?

Som väl är går det inte köra CW onykter (har jag i alla fall svårt att tro) så jag hoppas slippa samma elände på CW-delen.

Med detta inlägg ville jag bara balansera det första inlägget lite. Det är inte bara SA som missköter sig...
Kanske dags att införa CW-krav igen så att endast det mest intresserade börjar med hobbyn?
Idag verkar det ju knappt finnas tillstymmelse till tröskel.

// Åke
 
@BDZ:

Här i stockholm finns just en amatör med SM-signal och inte allt för sen begynnelsebokstav.

Denne amatör har något fel på sin station så han på 80m läcker ut på två frekvenser förutom
den han operar på, inte så jättestark men ändå läsbar. Har talat med honom på telefon och
han svarar att han skickat mail till tillverkaren om problemet och väntar på svar.

Vad är då hans lösning tillsvidare på problemet? Dra ner effekten? Icke han matar istället
ett slutsteg med ovanämda station ;)
 
@SA6BNV, Åke:

Visst "går" det att köra CW på fyllan men det blir väldigt svårläst om inte omöjligt att läsa:)

Som du ser så är det inte bara SA-signaler som får på nöten, det är beteendet och inte hur
länge man har haft signal som är intressant!
 
Jag håller med dig Åke och vill absolut inte dra alla över en kam. Men ändå, just acceptansen av 27 MHz som ett likvärdigt amatörband, är svårsmält.

Jag finner din "balansering" helt ok och säkert befogad. Det förekommer säkert onykter CW också men den har ändå inte förutsättningar att göra lika stor skada! :)
 
@RNA

Du tycks ständigt misstänksamt vara på din vakt... varför inte prova att argumentera i sakfrågan!
 
@RNA

Du tycks ständigt misstänksamt vara på din vakt... varför inte prova att argumentera i sakfrågan!

Tack för din analys av mig.

Jag tycker det verkar som ett antal amatörer har börjat tvivla över sig själva och sin hobby och skyller PR-radion för det.
 
Tror att i.o.m den totala avregleringen av 11m bandet, används det på samma
sätt som ett gängse amatörband. De kör RTTY, BPSK32 med mera,och tror
att de därigenom kör amatörradio, en del hävdar t.o.m att de är bättre amatörer
än oss med licens :)

Som du skriver så borde det finnas en kvalitativ skillnad men när jag sist var
på landet och avlyssnade 80m så gick jag nästan in i en depression.

Det är så många som överstyr sina slutsteg och är 15 - 20 kHz breda och
det var inte bara SA-signaler utan även SM dito med begynnelsebokstav
från alfabetets början!

Du får gärna utveckla det med "inte bara SA signaler" lite mera. Är det så att du menar på att SA signaler är mindre värda / kunniga eller liknande ? Det finns många SA signaler som förmodligen är mera kompetenta och kunniga än vissa SM signaler vill jag bara påpeka....
 
Bäste herr Engdahl.

Det var precis så jag menade, det är inte när signalen delades ut som är intressant utan hur man beter
sig som är det intressanta.

En relativt ny signal kan skylla sina brister på avsaknad av erfarenhet men en amatör som haft sin
signal i kanske 40 år bör veta hur man styr ut ett slutsteg utan att splattra, amatören bör dessutom vara
glad om någon påpekar detta!

Har noterat att det är stor spridning på kunskaper/beteende bland så väl SA som SM signaler och att
man inte kan dra några som helst slutsatser om amatören från hans signal, utom då förstås när den
blivit utdelad första gången. Det finns många äldre amatörer som har en signal som var vakant när de
fick signal.

Möjligen är det så att spridningen är större nu p.g.a att det är lättare att ta cert, de hårdare kraven
tidigare gjorde att den som slutade lära sig i.o.m licensen ändå hade en bättre "grundutbildning".
 
Last edited:
Huvudproblemet, som jag ser det, är att radioamatörerna har slutat att betrakta sin verksamhet som en hobby, och i stället använder amatörradion som ett socialt media. Det som utmärker dessa båda inriktningar är:

1. En "seriös" hobby drivs av en ambition att ständigt förbättra, skruva, putsa trimma, förbättra sitt handhavande, så att man närmar sig en "proffessionell" nivå, även om man saknar de fundament, utbildningar, anställningar som är en förutsättning för yrkesmässigt bruk av ex. radio.

2. Ett socialt media, blir ofta forum för en mångfald yttringar, som spänner över livets alla angelägenheter, vilket vi även har sett inom amatörradion. Att då tro att människors tillkortakommanden och futiliteter inte skulle reflekteras i dessa diskussioner, även om de sker på amatörradiobanden, är orealistiskt. Om vi lägger en normalfördelningskurva dels över befolkningen i stort, och dels över radioamatörerna som grupp, och tittar på frekvensen av bekymmer, alkoholism, udda beteenden, senilitet, kognitiva problem, bokstavsförkortningar mm som finns representerat i de övre och undre kvartilerna av denna normalfördelningskurva så finner man sannolikt ingen skillnad mellan grupperna. När då en teknisk kommunikationsväg övergår från att vara hobby till socialt forum, kommer allt detta "på köpet".

Vad bör vi då göra för att förbättra situationen?
Eftersom tillgängligheten till ett socialt media, är avgörande för kvaliteten, och eftersom det idag är en bagatell att ta en snabbkurs för att bli radioamatör, certifiera sig, köpa en körklar rigg, och med liv och lust delta i den mer eller mindre kvalitativa diskussionen på amatörfrekvenserna, så är dörrarna öppna för alla. Detta oavsett du väljer att certifiera dig som radioamatör eller helt enkelt strunta i alla formaliteter och kör på 27 bandet!

För att hantera detta föreslår jag att huvudinriktningen bör vara att:
- gå tillbaka till att vara en radioteknisk experimenterande hobby, med ambitionen att i torp och stuga lyfta oss i håret och hålla en god nivå vad gäller de tekniska och kommunikativa fördigheterna,
- vara restriktiva med vilka spörsmål vi avhandlar på frekvenserna,
- hålla oss till vår fraseologi,
- delta i och stödja aktiviteter som gör att vi återtar vår tidigare tillgång, att betraktas som en kår av rutinerade sambands- och radiooperatörer, strax under den proffessionella nivån, tillgänglig som en nödlägesresurs och som en del av civilsamhällets beredskap i ofärdstider.
- ta initiativ hos PTS och statsmakterna att återinföra avgiftsbelagd behörighet för att köra amatörradio,
- beivra de överträdelser vi hör, och inte acceptera att disciplinen som krävs för att köra amatörradio ytterligare försämras.

73 Fredrik / SA0BLI
 
Last edited:
SA0BLI, Fredrik:

Gå inte på myterna om att amatörerna förr bara satt och byggde apparater och bara hade korta
QSOn strikt följande Kungligmajestäts regelverk.

Trastuggning är en gammal form av amatörradio. Ringarna på 80m har funnits betydligt längra än
Internet. Förutom det så skvallrades det på klubbar och i "eyeball" QSOn.

Det enda nya är att vi fått "virtuella" klubbar som detta forum.
 
Varför skall man inte få köpa en färdig rigg och kommunicera utan kunskaper att löda etc ,det gör väl dom flesta idag !
 
Varför skall man inte få köpa en färdig rigg och kommunicera utan kunskaper att löda etc ,det gör väl dom flesta idag !

För att anknyta till ursprungsfrågan: Det låter sig väl göras alldeles utmärkt på 27MHz, privatradiobandet!
 
Varför skall man inte få köpa en färdig rigg och kommunicera utan kunskaper att löda etc ,det gör väl dom flesta idag !

Det är det ENDA du kan göra på 11m. Som radioamatör har du förmånen att du faktiskt FÅR bygga egen utrustning
och i mina öron låter det som en väldig tråkig väg att som amatör inte använda sig av rätten att bygga själv!
 
Back
Top