Också ett sätt att lära sig telegrafi

SM4SCN

Well-Known Member
Hej!

En del går det sakta för att få certifikat. För mig så började banan (ej ätbar) 1954, då min bror gjorde lumpen som signalist på I13 i Falun. När han kom hem på permis över helgerna så insisterade han på att jag skulle ställa upp som sparringpartner på telegrafiträning. Jag var 12 år då, så jag hade väl bara att säga okej.

Vi drog upp en tråd från huset till lekstugan på tomten, med jord som återledare för batteriströmmen till sumrarna. Sedan så var det bara att knacka på. Alltså efter ett år så hade jag lärt mig telegrafin, till ingen nytta (då).

Det blev inget radiocertifikat vid den tiden. Åren gick med familj, flygcertifikat och båtliv.

1986 fick jag se en annons om en kurs för amatörradiocertifikat i lokala annonsbladet i Vansbro. Jag tog kontakt och anmälde mig. Dock så var det en T-certkurs, så att om jag ville ta B-cert så fick jag sköta CW:n på egen hand. Jag lurade med brorsan SM4SCT på kursen också. Vi tog B-cert våren -87. Sedan körde jag ihop mina 200 CW-QSO tills i april 1989, då jag gjorde 80-taktsprovet för KG Bäcklund och fick ut mitt A-cert. Det tog alltså 35 år till A-certet! Det kan ta lite tid således.

Eftersom jag är mest lödkolvsamatör så har jag väl inte haft nåt större nytta av certet, men det har väl känts bra att kunna testa antenner legalt i alla fall.

73 de Åke
 
En jätterolig och lekfull berättelse från dig, och som exemplariskt visar hur lätt det kan gå, från novis till expertis, även om du kanske inte är så aktiv men ändå. Något musikaliskt i sinne hade ni dock, bror och du. - Håll dom korta och långa i tyglarna emellan lödandet, så har du nytta av dem båda!!

/Sven.
 
Back
Top