Odla Humle på antennmast?

SA4CFP

Member
Hej
Jag har fått tag på en gammal Texas Towers aluminiummast, 3x240 mm och 12 m längd. Har köpt en Hexbeam som jag tänkte sätt på ett 3m maströr på toppen, dvs 15 m total höjd. Under denna, 2,5 m ned en Create logperiodisk 50MHz - 1,3 GHz. Plus en rotor. Tyvärr så måste jag nog stadga den.
XYL är inte glad i masten. Jag har satt upp 2 sektioner av den, 6m, fäst på en lastpall. Den har stått så i ett år så hon kan vänja sig. Men nu skall antennerna upp!! Har grävt för fundamentet och skall till och gjuta. Då kom jag på något genialiskt tror jag - varför inte sätta ett par Humleplantor runt fundamentet och så blir den en Humlestör!! Humle kan växa högt. Då blir masten grön kanske 4-6 m upp och syns inte!! Och XYL blir nöjd!! Är det någon som provat att låta klängväxter täcka masten? Någon som ser någon nackdel med arrangemanget? Vad tror ni om antennarangemanget och Humlen?

73 de SA4CFP Roland
 
Humle är bra för det växer fort och man kan koka gott te på kottarna :) Vi har det som insynsskydd i vår trädgård. På vintern är det en gles spaljé men nu täcker humlen en stor del. Det gäller bara att hålla efter den för den växer som ogräs.
 
För att fortsätta: Humlen växer åt fel håll runt masten jämfört med andra klätterväxter så du kan behöva ta hänsyn till den därav uppkomna ovanliga cirkulära polarisationen. Bortsett från det är det bara att köra på!
 
Byt radio, låt XYL plantera vad hon vill och kör!

Man ska tänka på att växter binder fukt, fukt leder till korrosiva angrepp på metall.

Känner du att det inte är någon risk för masten så kör på!
 
Som VJX skriver så finns det alltid en viss risk för korrosion men just humle är väldigt luftig till skillnad mot murgröna och andra klätterväxter. Humlen är dock inte vintergrön. Men masten står kanske inte så den "stör" utsikten från huset på vintern.
 
Skicka XYL till 8Q7 medan mast och hela härligheten åker upp. Efter ett par veckor på Maldiverna ter sig denna mast som en vacker kokospalm. Servera en Pina Colada som välkomstdrink då hon kommer tillbaka - och husfriden är fixad för mastens och hexbeamens livstid.

För övrigt har du haft rätt strategi hittills. En XYL måste vänjas långsamt så att inte rekylen kommer tillbaka... Min antennpark påbörjades med en dipol för 20 meter. Numera finns en 18 metersmast + "hexa", en full kvartsvåg på 80, en till på 40... samt ett Inv L för 160 på plats. Visst gnälls det litet, men då är det bara att ta med tanten till plantskolan och köpa litet mer växter.

73 de Mats RM2D
 
Jag hade en stackad 5/8 för 2m på balkongen på andra våningen för länge sedan. Det växte upp humle längs väggen och stolparna under balkongen. Så småningom nådde himlen antennen och fortsatte att ringla sig uppåt på den. Följden blev att det blev tungt och antennen gick av... Så underskatta inte vikten.
/jonny
sm5tog
 
Nu är fundamentet gjutet. 8 säckar cement gick det åt. 8 turer med skottkärran full, 50 m , uppförsbacke. Måste vila någon dag innan jag fortsätter.:)
 
Hej
Jag har fått tag på en gammal Texas Towers aluminiummast, 3x240 mm och 12 m längd. Har köpt en Hexbeam som jag tänkte sätt på ett 3m maströr på toppen, dvs 15 m total höjd. Under denna, 2,5 m ned en Create logperiodisk 50MHz - 1,3 GHz. Plus en rotor. Tyvärr så måste jag nog stadga den.
XYL är inte glad i masten. Jag har satt upp 2 sektioner av den, 6m, fäst på en lastpall. Den har stått så i ett år så hon kan vänja sig. Men nu skall antennerna upp!! Har grävt för fundamentet och skall till och gjuta. Då kom jag på något genialiskt tror jag - varför inte sätta ett par Humleplantor runt fundamentet och så blir den en Humlestör!! Humle kan växa högt. Då blir masten grön kanske 4-6 m upp och syns inte!! Och XYL blir nöjd!! Är det någon som provat att låta klängväxter täcka masten? Någon som ser någon nackdel med arrangemanget? Vad tror ni om antennarangemanget och Humlen?

73 de SA4CFP Roland
Lite nyfiken på både klängväxtens utveckling och din mast med Hexbeam.
Vart ifrån beställde du, UK eller Polen. Är du nöjd med Häxan och kan rekommendera den.
 
Lite nyfiken på både klängväxtens utveckling och din mast med Hexbeam.
Vart ifrån beställde du, UK eller Polen. Är du nöjd med Häxan och kan rekommendera den.
Hej
Humlen har utvecklats men inte så fort. Har vuxit upp ca 1,5 m bara. Får nog sätta dit fler plantor och gödsla.
Min HexBeam fungerar utmärkt. Jag köpte från Polen SP7IDX. Är mycket nöjd med både utförande och prestanda. Däremot fick jag vänta länge och fick många ursäkter och bortförklaringar. Beställde i juli och den kom i december. Många hade det problemet 2016, han var nog överhopad med beställningar, då åtminstone. Läs gärna omdömen på eham https://www.eham.net/reviews/detail/10554.
 
Tackar för infon SA4CFP
Jag har beställt ett sådant uppochnedvänt paraply MK III 2018 årsmodell som börjar tillverkas i maj månad. Jag står på väntelista och är beredd på att vänta, bara jag får den under sommaren då jag måste klättra i masten och ta ned min MACO SY-36. Jag har lite ont om utrymme så valet föll på en Häxa.
Kanske vi hörs när jag kommer igång på alla banden, jag saknar bara då 160 mb.
 
Knepig leverantör, jag har skrivit flera brev och frågat när antennen kan tänkas vara klar för leverans. Inte ett svar ännu.
Det är några månader som gått sedan maj månad och sommaren lider mot sitt slut.
Skulle inte bli förvånad om den kommer i november-december då kyla, snö, och halkan sätter in.
Det verkar vara samma problem nu som 2016 men den som väntar på något gott.....
Sen är det bara 160 mb och 40 mb som saknas på mitt QTH.
Funderar på någon typ av vertikalantenn där men har inget klart ännu. En 40 mb med markradialer har jag provat tillverkad av en 10 m lång teleskopmast i glasfiber men XYL gillar inte en mast mitt i gräsmattan så den ligger som portabelantenn om utfall att jag skulle börja röra på mig. Hi.
 
Har en av Waldis Hexor, förra årets HD version. Du får säkert vänta länge .. men det är verkligen värt det.

Vi köpte ihop några radiokamrater och vi väntade bra länge vi också. En kom upp förra sommaren, sitter på ca 12m vid basplattan. Sedan landar 20m elementen ytterligare en dryg meter upp. Så klarar den där mytiska halva våglängden upp för att det ska fungera bra.

Jag har satt upp min alldeles nyligen och kan bara dela radiokamratens spontana intryck .. Wov! har man kört trådar förut är det en Aha känsla av Guds nåde! Rapporterna jag får är långt över mina vildaste förväntningar. Min sitter på ungefär samma höjd, ta och ge någon halvmeter..

Allmänt ska jag säga att den mekaniska byggkvalitén på Waldis Hexa är jättebra och den är verkligen lättbyggd. Såg att det kommit en nyare HD version, men jag har gott hopp om att redan det här utförandet är kraftigt nog att överleva en vinter i Årefjällen. Jag beställde min för resonans på SSB delen och nog är den resonant alltid. Nästan så jag började undra om min miniVNA hade konstlast inkopplad. Bredbandig, låg SWR rakt över alla band, är väldigt nöjd med den biten.

Japp, vänta får du. Kommunikationen från Waldis sida är inte den bästa .. milt uttryckt! Men, som sagt,verkligen värd sin väntan.
 

Attachments

  • 20180814_090431.jpg
    20180814_090431.jpg
    1,9 MB · Views: 25
Tack -BYC. Jag väntar troget och låter tiden gå. Men ett svar hade man väl ändå kunnat få från Häx-mästaren.
Och till -GLD så blev mitt val på goda grunder att hans byggen är kvalitativa annars är nog UK-tillverkarens bra och starka men med stormstagning.(tillval) Tre månader lovades från UK i våras innan jag bestämde mig för Waldi´s nya HD.
Generellt sett är det bara positiva och många mycket glada amatörer som fått aha upplevelser med den typen av antenn, även de som jämfört med både vertikal och med dipole-antenner då HÄXan är en "riktantenn".
¨ Jag har provat med att bygga en själv men den kom aldrig upp då VP-rör är på tok för klena som spridare och ful blev den också. Snacka om sönderblåst paraply. Hi
En del får den inom två månader och en del får vänta dryga halvåret så det blir många koppar java vid radion innan man når ut i etern.
 
Back
Top