Öglebultar för maststagning

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag planerar att fixa lite fästen för staglinor för en 10m mast.
Detta blir på berg så jag funderar på att dra fast några öglebultar.
Nu finns det ju ganska många alternativ till sådana öglor men vilken typ bör man använda?
Bergöglor med kil i botten eller någon typ av skruv med expander.
Kanske bör man gjuta fast öglorna?

Vill gärna ha lite tips.
 
10 m är ju en ganska liten mast, så kanske behövs inte riktiga bergöglor med kil. Det finns något som heter sköldankare som kan funka.
Okunnig om existensen av sköldankare använde jag nyss rostfria bryggöglor från Biltema, som jag gjöt fast med kemankare i berget.
(Till en 18-meters glasfibervertikal för 3,5 MHz.)

Om jag använder bergöglor med kil, brukar jag efterfylla hålen med smält svavel för att förebygga att det samlas vatten med frostsprängning i glappet. Varför svavel? För att jag såg min far göra så. Förfärligt otrevligt att jobba med...

73,
Jonas SM5PHU
 
Last edited:
Ett "sköldankare" är en form av expanderbult.
Man får titta efter i databladen hur de fungerar i berg.
 
Jag sätter varmgalvad stång med kemisk ankare. Sen en varmgalvad ögla. Jag brukar gjuta upp lite betong runt men förmodligen helt onödigt...Ser lite "snyggare" ut ;) ....

Förmodligen så tar man som vanligt i lite för mycket men bättre det än tvärtom...

1662663850932.png

1662664014045.png
 
När du sa "10m mast" tog jag för givet att det var någon klen rörmast med små antenner. Det är klart att även en EME-array kan passa in på beskrivningen, och då är väl riktiga bergöglor att föredra framför sköldankare. Jag använder bergöglor (18 mm tror jag) med kil till min fackverksmast. En god vän som jobbade med linjebyggnad på Vattenfall borrade och tillhandahöll viss materiell support... Duger det åt Vattenfall så duger det åt mig.

73,
Jonas SM5PHU
 
När du sa "10m mast" tog jag för givet att det var någon klen rörmast med små antenner
Ja, alldeles riktigt. En glasfibermast för experimenterande med olika antenner.
Fasta förankringar i berget underlättar fällning och resning av masten.
 
Ungefär som min 80-metersvertikal då (den med Biltemas bryggöglor).
Ingen ideal mark för en kvartsvågsvertikal, men man får hålla tillgodo med vad man har.

73,
Jonas SM5PHU


20220904_165526.jpg
 
Ja, alldeles riktigt. En glasfibermast för experimenterande med olika antenner.
Fasta förankringar i berget underlättar fällning och resning av masten.
Till min 8 meter långa rörmast (50mm aluminium) och med en 5 meter lång X-500 i toppen använde jag expanderbult med bergsögla.
Rör, stag och fästen visade ingen utmattning, dock överlevde inte vertikalen det hårda klimatet!

Röret är nu nedplockat...

73 Kricke
 
använde jag expanderbult med bergsögla
Tack alla!
Nu har jag fått många olika förslag.

Det jag nu inser är att det inte finns ett enkelt val utan en massa olika alternativ.
Sköldankare ser ut att kunna funka men som KA säger så bör man kolla vad databladet säger.
Rostfri öglebult och kemankare är också ett attraktivt val.

Mina elstolpar av trä är stagade med wire och förankrade i berget med något som ser ut som bergöglor (med kil ?)
Man ser slagmärken uppe på öglan.
Här har man inte efterfyllt hålet med svavel så kanske är det inga problem med frostsprängning.
 
Ingen ideal mark för en kvartsvågsvertikal, men man får hålla tillgodo med vad man har.
Jag har samma situation, bara berg.
Hade en 1/4wl GP för 20m, en 1/4wl inverted L för 160m och en 1/2wl vertikal för 10m.
Dom är numera nerplockade, vertikaler funkar inte här på mitt berg.
 
Här har man inte efterfyllt hålet med svavel så kanske är det inga problem med frostsprängning.
Nej, det är förmodligen inga problem. Jag har nog båda varianterna, och jag har inte sett tecken på frostsprängning. Bergöglan expanderar ju nertill kring kilen när man bankar ner den i hålet. Då blir väl glappet "koniskt" i någon mening, och isen borde krypa upp ur hålet, snarare än att orsaka någon sprängning.

Det blir lite mer kritiskt med dimensionen på hålet om man använder ögla med kil eller expanderande ankare än om man gjuter fast med kemankare.

Apropå vertikalantennen så har jag 24 radialer liggande på berget. För DX-trafik har den ganska bra undertryckning av interferens från lokala stationer, om jag jämför med den horisontella halvvågsdipolen.

73,
Jonas SM5PHU
 
Back
Top