Öppen dipol vs vikt dipol

Tack SM4FPD och SM0KBW, men ni har inte riktigt svarat på min fråga.

Min öppen dipol har länd på 983mm. Vad blir längd på vikt dipol då?

Det beror på vad du menar med 'längd' ?

Material-längden skall vara en helvåg och om du viker den så upptar den ju inte mera utrymme än en halvvåg, minus 'böjen' i båda ändarna.

Det som ändras är ju impedansen !
 
Jag kan förstå att VZX undrar. En dipol gör man ju några % kortare än en halvvåg medans en quad görs några % längre än en våglängd. Då är det inte konstigt att man funderar över hur långt elementet ska vara i en vikt dipol och varför.
 
Jag kan förstå att VZX undrar. En dipol gör man ju några % kortare än en halvvåg medans en quad görs några % längre än en våglängd. Då är det inte konstigt att man funderar över hur långt elementet ska vara i en vikt dipol och varför.

Stämmer! I "min" yagi ska den öppna dipolen vara 983mm lång. Vad blir då längd på den vikta dipolen om man använder samma dimammetar...Enligt G3SEK (http://www.ifwtech.co.uk/g3sek/diy-yagi/dipoles.htm)är bara längd på hela dipolen som är viktigt...

Här Yagi Calculator, kan man få mått på dipolen för DL6WU antenner...
 
Gå du på på Yagi calculator, Eller välj en yagi som redan från början har en vikt dipol som matare.

För som G3SEK skriver i mitten på sidan så måste du kopiera dessa (super)optimerade yagis exakt för att de ska uppnå de goda egenskaperna. Att byta ut en öppen dipol mot en vikt ändrar ganska mycket på designen.
 
Kalkylatorer och färdiga designer i all ära, men finns det verkligen ingen som vet vilken längd en vikt dipol ska ha och varför?
 
Kalkylatorer och färdiga designer i all ära, men finns det verkligen ingen som vet vilken längd en vikt dipol ska ha och varför?

Förmodligen AOM, BSZ och några till ;)

I fri rymd bör det väl finnas hyfsat enkla formler men när du ska stoppa in den i en yagi som består av ett antal ömsesidigt kopplade/beroende resonatorer då blir det komplicerat. De designer av yagis som nämnts här är hårt optimerade och allt har vägts in. Även om du kan hitta en storlek för en vikt dipol så kommer den att ändra / påverka så pass mycket så att den ursprungliga optimeringen inte längre stämmer.

Om man orkar ta del av det så har SM5BSZ skrivit webbmetrar om VHF-yagi design och optimering, både ur teoretisk och praktiskt synvinkel. Given länk är bara en av många sidor att läsa.
 
Last edited:
Tack alla för svar, troligen blir det lite experimentering, med U byggel och miniVNA tills man för bästa SWR...
 
Här finns kanske en del av svaren? Ett gammalt papper från tiden då 300 ohm bandkabel var på modet och man beräknade antenner med räknesticka och mekaniska snurror. :)

http://jump.cv.nrao.edu/dbtw-wpd/Textbase/Documents/granth1952.pdf

Det finns en del bilder att kika på i slutet av dokumentet.

/Bengt

Ett synnerligen bra dokument som ger en utförlig information om "folded dipol"
och hur det fungerar i verkligheten !:)

Gammal är bäst (1952) :)
 
Back
Top