Öppen Matarledning

C

concorde

Guest
Jag skulle vilja montera min HF antenn lite längre bort från huset och då uppstår ju problemet med matarledning och förluster, väljer därför en öppen matarledning.

Jag har tänkt mig 100 meter öppen matare för att avsluta med en balun och 50 ohm koax sista biten in i schacket.

Några förslag på hur stor spridning mellan trådarna i den öppna mataren samt vilken typ av balun?

73 Concorde
 
Last edited by a moderator:
eh? :confused:
Varianterna på detta tema är många....

exempelvis
Ta en titt i nån äldre antennbok för HF där man pratar om transmission lines och matching,
där finns "basrecepten" till det du frågar efter.
går du med 50ohm koax från sändare till en step-up balun för att sen köra 100m 400-600ohm stege till en "lämplig antenn med 400-600ohms matning". eller så går du ner igen till 50ohm via step-down balun (med samma omsättningstal som i step-up balunen).

Jan ?

/C
 
SM0NCL said:
eh? :confused:
Varianterna på detta tema är många....

exempelvis
Ta en titt i nån äldre antennbok för HF där man pratar om transmission lines och matching,
där finns "basrecepten" till det du frågar efter.
går du med 50ohm koax från sändare till en step-up balun för att sen köra 100m 400-600ohm stege till en "lämplig antenn med 400-600ohms matning". eller så går du ner igen till 50ohm via step-down balun (med samma omsättningstal som i step-up balunen).

Jan ?

/C

Hej!

Tack för svar! har lite ideer från min antennbok men ville kolla vad folk har för erfarenheter av den här typen av installation


Det blir lite experiment men jag bevakar om någon har några tips framöver.

73 Concorde
 
En sådan här lösning fungerar alldeles utmärkt, om man bara
tänker på den öppna matarledningens begränsningar.

Den gillar t.ex. inte att förläggas nära stora metallföremål, om man inte kan ordna
så att avstånden mellan båda ledarna och föremålet blir exakt lika.

Dessutom är baluner som ska anpassa mellan 50 ohm obalanserat och t.ex. 600 ohm balanserat
ganska svåra att göra så att de blir bra inom ett stort frekvensområde.

Det är lättare med 4:1 baluner så att impedansen blir 200 ohm, men då blir dimensionerna på den öppna ledningen ganska opraktiska.

Ett knep som kan fungera om ledningen är 100 m lång är att göra ändsektionerna som exponentialledningar, så att man börjar med en ledning som först har dimensioner för 200 ohm, och sedan går långsamt isär till 600 ohm, därefter rakt med 600 ohm, tills den går samman igen vid den
andra balunen.

PÅ lägre frekvenser är sådant här ganska okritiskt.

73 och lycka till/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top