Öppna Feederstegar

En bult tar upp skjuvspänningar men kan även ha gängor för att hållas på plats.
En skruv tar upp skjuvspänningar och/eller dragspänningar.
En grundbult är helt eller delvis gängad och tar upp skjuvspänningar och drag- och tryckspänningar.
Ja det går att krångla till det.
73 de
SM4ANQ
 
Så hjulbultar är till för att man ska kunna accelerera bilen medan deras gängning mer är för att hjulen inte ska lossna åt sidorna. Låter rimligt.
 
För att återgå lite till ämnet exponentialledare, som Bengt tog upp.
Och för att blanda in stållinor, spunna sådana, dvs stranded wire om man skall ar fin och säga det på engelska.
Jag var i Falun i sommras på Världsarvet Falu koppargruva, väl värt ett besök, rekommenderas!!!.
Där finns en linfabrik, gammal men ändå samma princip, problemet de hade på sin tid vara att skapa en stark lina att hissa upp malmen med, oxskinn var en möjlighet som gav överflöd av kött, ja så blev det falukörv....
Man tillverkade stålinor genom att spinna ihop ståltrådar, starkt dyrt, slitstarkt och bra, men....... Vid långa linor blev egenvikten så stor att den fick hållfasthetsproblem.
Man labbade då med avsmalnande linor, (exponentiallinor, kanske inte efter den funktionen exakt, men ändå) Dvs linnan blev tjockare ju mer den halades ner, och längst ner var den smal och lättare då.

Tänkte att det kunde vara kul med mer än bara HF, och trumpeter som exponentilfunktion.
Jag har just renoverat två diskanthorn som skall ut på TRADERA i höst, de har exponentialhorn för 3000 - 40 000 Hz.

Även horn förekommer väl med den funktionen i UHF världen???

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
SM5JAB, på min bil finns en bult på varje bromskiva, ogängad, på vilken man hänger upp hjulet, sedan stoppar man in 5 st hjulskruvar och drar åt.
Vridkraften skapas av friktionen mellan fälgen och bromskivan. Även om en viss del är skjuvkraft på skruvarna.
Andra bilar har pinnskruvar på vilka man hänger upp hjulet och sätter på muttrar, med samma funktion.

De
ÄffPeDeh
 
Tillbaka till feederstegar.

Någon nämnde att ledarna i öppen stege skall vara överdragna med plast? Kan ej hitta detta inlägg! Kanske har han själv eller "Ham.se-polisen" tagit bort inlägget? Det finns ju ingen som helst anledning till att isolera eller beröringsskydda ledarna i en öppen stege. Titta på kommersiella anläggningar, Grimeton t ex!

73
Bengt
SM6APQ
 
När du är inne på stegar Bengt - APQ, för att kombinera trådar. Med din breda erfarenhet
hur tycker du att en anläggning med stegmatning ska vara åskskyddad?

Du kan gärna svara i tråden om åskskydd - så det inte väcker ont blod :)
 
Back
Top