Öppning av Yaesu FT-857

johan713s

Member
Hejsan!

Jag planerar att öppna min FT-857. Är det någon som redan gjort detta(enl. beskrivning på mods.dk), och stötte ni på några problem isåfall? Efter öppning klarar radion enligt uppgift TX på 1.8-56MHz, 137-164MHz, 420-470MH.
Har inte haft riggen speciellt länge, och mottar gärna andra tips och synpunkter på radion.
Vore tacksam för svar eller synpunkter.

MVH Johan
 
Hej!

Jag har öppnat min (en FT-857 inte D, Europaversion (finns för andra marknader med andra default-värden)) m.h.a. CAT-kabel och Softjump och Widebander - två program som gör samma sak (?). Softjump är dos-baserat och man får skriva in nya värden. Widebander har färdiga val från början har jag för mig.

Jag tappar det automatiska repeaterskiftet när jag kört modden, dvs på 2m och 70cm måste jag för varje frekvens manuellt välja duplex (det kan man säkert komma undan om man sparar kanalerna från början men jag använder bara vfo:n)

Kommer inte ihåg exakt vilka frekvenser som öppnades men det kan nog stämma som du skrev ovan. OBS! Det jag skrivit om är MJUKVARUmodifiering, jag har inte skruvat isär radion. Jag kör inte modden längre men kan ju med kabeln, datorn och några klick öppna den när jag vill.

För övrigt är jag väldigt nöjd med radion, den kan det jag vill = mycket radio för pengarna. Kommer skaffa DSP:n så småningom, men de som säljs nya numera har redan den modulen inbyggd. Dessutom finns det ett fint program man kan styra radion med som är gratis och heter Ham Radio Deluxe. Har inte upplevt problem med deviationen på FM trots att vår lokala repeater är känd för att vara smal (har hemska problem med min VX1:a) eller HF som gått in i riggen, två saker det annars talas en del om när man nämner FT-857.

Hoppas du blivit lite klokare.

73
Björn
 
Last edited:
Tackar!

Det låter ju som ett mycket smidigare sätt att öpnna den mjukvarumässigt än att löda och dona. Jag får ta och skaffa mej en CAT-kabel. Har inte haft radion så länge. Denna lär behövas sen när jag kör HRD. Är det OK om jag mailar dej om det dyker upp någon fråga senare? Jag kommer nog inte att öppna den de närmaste dagarna, men framöver.
En riktigt stor fördel med mjukvarumodden är ju att det är väldigt enkelt att återställa radion.

Stort tack för hjälpen

MVH Johan
 
SMØWKA said:
Varför vill du kunna sända utanför amatörbanden?

Varför inte? Tex.

FRO använder i stor utsträckning ICOM's amatörradioriggar för att komma åt deras egna frekvenser. Sedan har man ju jaktfrekvenser, marinradio m.m.
 
Den går perfekt att använda som signalgenerator vid antenntrimning, givetvis med lägsta effekt och en 30db dämpsats. En kalibrerad riktkopplare och en specka löser lätt en del av problemet. MFJ's och andra fabrikats antennanalysatorer går ju oxo utanför amatörradiobanden och lämnar en liten effekt ut i etern. Dessa får man väl använda?????

En utlandstripp över till annan region är oxo möjlig.

Man kanske inte skall använda den på jaktfrekvenser, marinradio m.m. Den har ju inget godkännande där av PTS.

Hur är det med FRO egentligen, får FRO'are använda öppnade amatörradioriggar egentligen?
På min aktiva tid i FRO fick vi absolut inte använda mer än komersiella radio med dom kristallfrekvenser i som vi var tilldelade, eller så fick man på nåder låna hem en gröning (40 MHz-tiden).

/Kenth
 
johan713s said:
Det låter ju som ett mycket smidigare sätt att öpnna den mjukvarumässigt än att löda och dona. Jag får ta och skaffa mej en CAT-kabel. Har inte haft radion så länge. Denna lär behövas sen när jag kör HRD. Är det OK om jag mailar dej om det dyker upp någon fråga senare? Jag kommer nog inte att öppna den de närmaste dagarna, men framöver.
En riktigt stor fördel med mjukvarumodden är ju att det är väldigt enkelt att återställa radion.

Stort tack för hjälpen

MVH Johan


Bara att maila på. EN CAT-kabel är ingen dum investering, och med HRD kan man styra en hel del och även se bandgränser när man scannar etc.

73
Björn
 
Last edited:
sm6mfa said:
Den går perfekt att använda som signalgenerator vid antenntrimning, givetvis med lägsta effekt och en 30db dämpsats. En kalibrerad riktkopplare och en specka löser lätt en del av problemet. MFJ's och andra fabrikats antennanalysatorer går ju oxo utanför amatörradiobanden och lämnar en liten effekt ut i etern. Dessa får man väl använda?????

Du får inneha en sändare på vilken frekvens som helst, däremot inte sända. Detta gäller även MFJ's apparater, mycket riktigt är det en liten sändare inbyggd och så fort du ansluter en antenn och har mätaren på en frekvens utanför amatörbandet är du egenligen "svartfot". Effekten är väl dock så försumbar att den inte lär höras mer än några mil. Jag har aldrig mätt på min MFJ hur många mW den lämnar men det ska jag göra för skojs skull i framtiden.

73 Teemu SM0WKA
 
Jo, det är nog många både sändareamatörer och proffs som har sänt "svartfot" med svepgeneratorer och diverse andra instrument utan att ha tänkt på det.
Det fanns ju även motsvarande instrument långt innan var man fick inneha vilken typ av sändare som helst. Att svepa antenner är ju ingen nyhet direkt.
/Kenth
 
Försvarsmakten använder öppnade Icom IC-707 inom hemvärnet för att
kommunicera på kortvåg (utanför amatörradiobanden). Radion kallas då ra763.
Radion är avsedd att användas inomhus, eller i bil, eller i tält.

I vissa (få) hemvärnsförband används istället ra195, som är en station i
militärt utförande, dvs klarar utomhusbruk utan skydd.

sm6mfa said:
På min aktiva tid i FRO fick vi absolut inte använda mer än komersiella radio med dom kristallfrekvenser i som vi var tilldelade, eller så fick man på nåder låna hem en gröning (40 MHz-tiden).
 
Back
Top