Överhörningsinstrument.

SM7SEK

Administrator
Staff member
Överhörningsinstrument?

Idag var jag på loppis och fick syn på nedanstående grunka. Utan att veta vad det är jag har hittat så köper jag den genast och släpar hem den. Den är ganska tung. Väl hemkommen studeras grunkan lite närmare och jag tror mig veta att det är något slags instrument för att mäta/uppskatta överhörning på telefonledningar.

Jag antar att det finns ett antal Telianer där ute som kanske har sett instrumentet och kan berätta mer om det och hur det används.

tele1.jpg


tele2.jpg


tele3.jpg


tele4.jpg


tele5.jpg
 
Last edited:
Visserligen har jag arbetat på Telegrafverket några sommrar, men jag har aldrig använt en dylik apparat. :(

Men jag ser genast att lådan passar utmärkt för en lite monobandare på 4 W, och så finns det passande lucka för att förvara nyckel/mikrofon och antenner i. Ett perfekt loppisfynd alltså... :rolleyes:
 
Visserligen har jag arbetat på Telegrafverket några sommrar, men jag har aldrig använt en dylik apparat. :(

Den är nog äldre än så. Lite googlande gav en träff runt 1930-talet men tyvärr ingen exakt information.

Men jag ser genast att lådan passar utmärkt för en lite monobandare på 4 W, och så finns det passande lucka för att förvara nyckel/mikrofon och antenner i. Ett perfekt loppisfynd alltså... :rolleyes:

Skall försöka sälja den som den är först. Men hittar jag inga spekulanter så får den placeras bland de andra bra att ha prylarna tills lämpligt ändamål dyker upp.
 
Back
Top