Överspänningsskydd för åska

Kan inte choken ställa till bekymmer med självresonanser och annat otyg?

I och för sig är det förhoppningsvis 50 Ohm resistiv miljö - men ändå.
Man får ju hoppas att eventuella resonanser ligger mellan amatörbanden. Annars hade det nog kommit klagomål :).
Undrar vad glimlampan har för spec. ELFAs vanliga har väl en tändspänning runt 70 V. Går ju att sätta dit ett riktigt gasurladdningsrör med högre tändspänning i stället.

/Roland
 
Hej Micke!

Tack för ditt svar och alla andras svar!

Som varandes amatör med tekniken lite bakåt i tiden så har en hel del glöms av även om jag tycker det är kul med teknik!

Har letat på nätet under en längre tid efter något som kunde ersätta ICE model 300 eller Jetstream JTLA1 till en billigare penning.

Frågor:

1. Ser att i båda konstruktionerna har man en glimlampa! Varför använder man inte ett gasurladdningsrör som kanske är en modernare variant av samma tema och som kanske har sina fördelar?
2. Induktansen och den kärna man använder har det med frekvensen (HF) att göra vad man väljer?
3. Såg någonstans att man inte väljer vilka kondensatorer som helst, utan en särskild typ?
4. Varför har man olika värden på kondensatorerna? I Jetstream varianten ser man ju bara den ena kondensatorns värde!

Jag kommer max att ansluta 200 watt över dessa överspänningsskydd. Jag har 4 HF antenner, 1 VHF/UHF GP, 1 Discone antenn för en VHD/UHF scanner och en 1 aktiv HF antenn. Inalles 7 antenner!

Då jag blivit "bränd" förra sommaren med förstörd utrustnings skall jag komplettera med ett åskskydd i min elcentral, antingen ett från Elrond eller ett Thunderguard. Min elektriker får i slutändan bestämma! Kanske finns det någon som läser detta som har något förslag?

Skulle vara bra om någon förening typ SSA eller ESA kunde ta fram något ritningsunderlag och artiklar på utrustning att skydda sig mot åska. För helt klart står det nog för det flesta att klimatförändringarna har förändrat vädret till det sämre med flera åskväder per säsong! Jag har bott här på Styrsö i Göteborgs Södra Skärgård och kan jämföra vädret tillbaka till 1985. Det var bättre förr vb. åskväder! Mycket snällare urladdningar!

73 de Sven SM6FMB
 
Hej.
Det här kan bli hur långt som helst, men skall försöka begränsa mig.

1979 när jag byggde kåken vi bor i (Norra Skärvången, Föllinge) skulle naturligtvis grävas en hel del för teleledningar, vatten,avlopp.
Då jag läst en hel del om åskskyddsjordning, passade jag på - Grävningarna utgick från huset och i samtliga väderstreck, dikena gjordes 2m djupa (Norrländskt tjälskydd). Då även elledningarna nergrävdes, från att ha varit "luftburna" snackade jag med elbolaget om mina tankar kring åskskydd. De erbjöd mig gratis ett tiotal jordspett och dessutom den inkommande luftledningen vilken var en kraftig kopparwire och 160m lång.

Jordspetten var vardera 3m långa (delade i ca 1m längder). Dessa slogs ner med slägga i de diken som låg öppna, samt förbands med denna kopparwire. Gjorde även en "busslina" runt huset, med samma wire (och lite fler wirar som jag tacksamt fick, då granngårdarna hade långa serviceledningar som också skulle grävas ner). Ett bra åskskydd har det visat sig. Efter 36 år och ett otaligt antal kraftiga åskväder har jag hittills aldrig haft något problem med min radioutrustning.
Så kallade "kulblixtar" har rullat över golvet i vår hall, efterlämnandes sot både på golv och vägg.

Den absolut värsta händelsen var att jag hade en mycket grov och hög asp 5m från huset, ett direkt blixtnedslag i denna resulterade i ett långt skärsår efter hela stammen. Jag satt vid tillfället i QSO med 5B4OG på 10 Mhz, en gammal vän som jag hade kontakt med varje dag, och märkte inte att ett fruktansvärt ösregn plötslligt uppstod, tittade ut genom en altandörr och såg att det var sån sprut ur en av stuprören att gräsmattan rullade upp sig.Rusade ner till ladugården, där jag hade några skifferplattor, naturella; hämtade en och lade under utsprutet från stupröret. - Då small det som en pisksnärt eller ett studsarskott, då blixten slog upp. Kastade mig in och slog av stationen, har en reläbox på en mast (trä) som automatiskt jordar alla antenner i mitt "åskskydd". Som kuriosa kan jag berätta att jag randbarkade aspen i syfte att den skulle torka och dö, då den producerade en enorm massa löv som skulle tas om hand varje vår..

Asprackar`n levde trots detta i flera år! Kunde till slut fälla den och kunde då konstatera att sprickan, såret från blixtnedslaget gick från barkytan ända in till märgen. Kappillärkraften hade alltså hållit den vid liv! Vatten sögs helt enkelt upp i stammen.

Har även andra upplevelser om detta som radioamatör, men detta må räcka.

Har alltid tyckt att det skulle vara intressant att veta (mäta upp) resistansen i detta system. men har aldrig blivit av...
Utgår från den erfarenhet det givit mig under dessa år och nöjer mig med det.

Tilläggas skall att ovan nämnda reläbox dit samtliga antenner(sex stycken) är anslutna effektivt "jordar" allt.

Min erfarenhet är att uppladdningen vid åskväder- i markplanet avsevärt lindras och utgör ingen motpol, förutom i ovan nämnda fall då stationen var i QSO.

Fullt medveten om att alla inte har möjligheten att ha en "antennpark". Ville bara tala om mina praktiska erfarenheter.

/73 Uffe SM3CIQ
 
Last edited:
Kul tråd! Har gjort en skiss över min nybörjaranläggning (för VHF/UHF). Antennen står på en 3 m mast utomhus i närheten av höga byggnader. Tvivlar på att en direktträff är sannolik. Däremot lär potentialskillnader vid ett nedslag kunna ställa till det. Tyvärr har jag inga jordade uttag inomhus där radion är placerad. Har chassijordat radio + nätagg och dragit en separat jordkabel till en jordstolpe utomhus. Tanken är att om potentialskillnader uppstår finns tillräckligt mycket metall i marken för att slippa hög överspänning på jordkabeln.

Ger denna lösning ett någorlunda skydd, har jag tänkt helt fel, eller kan den förbättras med enkla medel? Läst att många kopplar ur antennen vid åskoväder, men är rätt säker på att jag kommer att glömma det. Finns det brytare att köpa till antennkablar som även skyddar mot överspänning från åska?

antenna_ground_new.png

/73 Hans SA7LOO
 

Attachments

  • antenna_ground_forkl_earth.png
    antenna_ground_forkl_earth.png
    214,1 KB · Views: 97
Last edited:
Frågor:

1. Ser att i båda konstruktionerna har man en glimlampa! Varför använder man inte ett gasurladdningsrör som kanske är en modernare variant av samma tema och som kanske har sina fördelar?
2. Induktansen och den kärna man använder har det med frekvensen (HF) att göra vad man väljer?
3. Såg någonstans att man inte väljer vilka kondensatorer som helst, utan en särskild typ?
4. Varför har man olika värden på kondensatorerna? I Jetstream varianten ser man ju bara den ena kondensatorns värde!

Jag kommer max att ansluta 200 watt över dessa överspänningsskydd. Jag har 4 HF antenner, 1 VHF/UHF GP, 1 Discone antenn för en VHD/UHF scanner och en 1 aktiv HF antenn. Inalles 7 antenner!

Gasurladdningsrör är den moderna varianten på glimlampa. jag använder sådana och dessutom sitter det ofta gasurladdningsrör i kommersiell utrustning typ GSM-system.
Glimlampan tänder vid lägre spänning och är ett bra skydd för mottagare.

I de båda varianterna som du har länkat till används olika kärnmaterial och dom anger också olika frekvensområde.
Den röda kärnan av typ -2 material har en lägre induktans därför också begränsad undre frekvens.
Den grå kärnan är förmodligen typ -43 eller -61 material. Induktansen blir då högre och undre gränsfrekvensen flyttas neråt men kan eventuellt begränsa området uppåt i frekvens.

Kondensatorerna ska klara hög spänning därför väljer man 1-3kV lite beroende på din uteffekt.
Dessutom bör kondingarna klara lite åskspänning innan urladdningsröret hinner tända.
Att paralellkoppla flera kondingar med olika värde är en gammal beprövad metod.
Dels för att kondensatorerna med högt värde inte är så bra på höga frekvenser men också för att kondingarna delar på RF-strömmen.
Vilka värden som är optimalt beror på kondensatortyp.
Det finns andra mycket mindre kondingar som är väl fungerande på HF i dylika applikationer.

För VHF/UHF skulle jag inte använda så många varv på den kärnan och dessutom skulle jag bygga det hela mera "RF-mässigt" för att inte tappa dyra dB.

/Micke
 
Nu närmare sig åsksäsongen med stormsteg! Överspänningsskydd måste till!

Har kommit fram till några beslut och börjat att samla grejer för att fullfölja dessa beslut:

1. Installera Thunderguard TG 11 - 3-fas inledningsskydd plus teleskydd (Elektriker installerar) för överspänning via nätet. Mitt problem här är att jag inte kan komma in med min teleledning på samma ställe

2. Alla ingående antenner förses med överspänningsskydd (Gasurladdningsrör) plus Surge Arrestor typ ICE som tar resten och tillika DC-jordar antennerna.

3. I ett långsmalt galvat kabelskåp för el-bruk monterar jag utomhus, strax utanför radiorummet, mina 7 x Gasurladdningsrör, 7 x Hemmatillverkade Surge Arrestor typ ICE och överspänningsskydd för rotor / rotorkontroll. Bakplan inuti detta kabelskåp sätter jag en 2 - 3 mm kopparplåt för bästa möjliga anslutning mot 2 m jordspett i koppar som mynnar ut i nederdelen av skåpet.

Nu förstås några frågor:

1. Kan jag installera mitt skydd för teledningen i direkt anslutning till jord i elcentralen i huset? Alltså inte där jag sätter mitt inledningsskydd på ingående servis som är ett annat ställe än elcentralen.

2. Har ett original Surge Arrestor där spolen är lindad på ett ferritrör. Någon som är bra på vilken sorts ferritrör man skall beställa? Vad får man tag på koppartråd till lindningen? Kan mäta induktansen på spolen! Surge Arrestorn är till för frekvensen 1 – 70 MHz och hela enheten skall klara av 1.5 kW

3. Hur skyddar man sin rotor Ham IV och sin nya EA4TX rotorkontroll från överspänningar? Har en gammal rotorkabel som bör räcka (30 meter) men som är överdimensionerad så jag tänker bara utnyttja 3 grövre kablar för strömförsörjning och 5 ledare läge och ändkontrol tänker jag utnyttja en partvistad (4 par) ethernetkabel. Partvistningen bör väl ta ut möjligheten för överspänning den vägen?

Vet att det är många med mycket god kunskap som läser tråden så enkla svar mottages tacksamt!

Tack på förhand!

73 de Sven SM6FMB
 
Back
Top