Överspänningsskydd jordat i antennmasten för marksänd TV

Hej Alla,

Jag skall snart hissa min första ”riktiga” KV antenn.
Antennen blir 20 meter lång och går till grannens husgavel.
Jag bor i en suterrängvilla med 2 våningar och vind.

Antennen är, via isolator, fäst i samma rör som markTV antennen.
Detta rör är jordat hela vägen från vinden ner till vattenröret före vattenmätaren på nedre våningen.

Kan jag använda något av överspänningsskydden som beskrivs i:
https://kv5r.com/ham-radio/shortwave-antennas/shortwave-antennas-page-8/

men ansluta till jordledningen på vinden i stället för till ”copper ground rod” som går direkt ner i marken?​
Tacksam för synpunkter på de två beskrivna lösningarna:

Point-gap lightning arrestor och
Spark plug lightning arrestor

Staffan
 
Det blir väl alltid en fråga om vad som ska skyddas. Ett tändstift i fri luft har väl en viss överslagsspänning, som kan vara ett par kV, det hela handlar om gnistgapet. Som brandskydd kanske det duger, dvs att höga inducerade spänningar går till jord via gnistgapet snarare än att starta en eldsvåda i radiohörnan. Däremot är det väl tveksamt om det skyddar radioanläggningen. Liknande anordningar finns för elstängselaggregat, men där kan man ju räkna med att aggregatet i sig självt klarar några kV; ingången till en RX är nog mer känslig.

Så, en *gissning* är att det beskrivna skyddar mot brand/elände vid nära blixtnedslag, men inte mot en direktträff på något sätt. Radioutrustningen kan nog bara skyddas genom urkoppling om elturbulens är att förvänta.
 
Tack så mycket för ditt svar!
Jag har en radioskanner som jag använder för att lyssna på flygradio.
Det vore kul att bli radioamatör men det krävs ju både kurser och utrustning.
 
Det finns rätt mycket här på forumet om "jordning" och åskskydd och det finns verkligt kunniga presoner som bidragit. Mitt inlägg ska nog tas som ett icke-expertutlåtande, men det du beskriver skulle jag nog själv kunna tänka mig använda, med tillägget att antennen kopplas ur nånstans om anläggningen lämnas obevakad/oanvänd under åsksäsongen.
 
Tack så mycket för ditt svar!
Jag har en radioskanner som jag använder för att lyssna på flygradio.
Det vore kul att bli radioamatör men det krävs ju både kurser och utrustning.
Någon av stockholmsklubbarna erbjuder onlinekurser, verkar smidigt.
Utrustning finns i spannet nästan hur billigt som helst, till hur dyrt som helst :)
Slå till!
 
Back
Top