Jag tycker att detta ser riktigt lovande ut. Jag jobbar själv en hel del med kontroll av CE-märkningar, både EMC och R&TTE, och detta har ju verkligen varit något som saknats.
Jag har inte läst hela dokumentet ännu, men jag scannade nog igenom det lite mer än SM3UKE, för jag tycker att det ser ut som att detta ger myndigheterna i UK möjlighet att kräva åtgärder där en störning har uppstått under användandet av en produkt, dvs om den gått sönder eller används på ett felaktigt sätt.
CE-märkningen mot R&TTE och EMC-direktiven täcker bara in kraven på tillverkaren till dess att produkten placeras på marknaden (dvs varje individuell enhet lämnar tillverkaren till distributionsled, återförsäljare eller slutkund), men det har som myndighet inte gått åberopa dessa krav om produkten börjar störa för att produkten är trasig eller användaren gör fel. Så jag skulle gärna se något liknande detta i Sverige.
Detta var definitivt intressant också för min yrkesutövning, så detta är något jag skall ta upp med min regulation manager imorgon, dvs en lite sen julklapp till honom.