OH3HAB sänder upp en "High-altitude-balloon" idag !

sm6nzb

Well-Known Member
Hej, nu sänder de upp ballongen de pratade om på VHF-mötet med både 70cm och 80 meters sändare !

"Club OH3AA will be launching a high-altitude balloon with call sign OH3HAB tomorrow, June 26th around 11:00-12:00 UTC.

The tracker is a modified Vaisala RS41 radiosonde transmitting on both the 70 cm band and additionally on the 80-meter band.

You can find the details of the transmission modes and how to track the balloon (even without any radio equipment) on our club website:

https://oh3aa.fi/2022/05/29/stratos...tta-nyt-mukana-hf-majakka-80-metrin-bandilla/ (scroll down for text in English)

73,
Mikael OH3BHX"

/ Tommy
PS föredraget om radiosändare:
DS
 
Jodå, den hördes bra när den kom över 20 km höjd. Fast hade ju inte förberett med mjukvara för att avkoda. Kanske nån annan fixar att koppla ihop avkodare med inspelat ljud?

/Jan
 

Attachments

  • hab8.zip
    1,8 MB · Views: 7
Jodå, den hördes bra när den kom över 20 km höjd. Fast hade ju inte förberett med mjukvara för att avkoda. Kanske nån annan fixar att koppla ihop avkodare med inspelat ljud?

/Jan
Hörde den också. Följde den med intresse när den störtade. Hörde den 59+ i början på ca 27km höjd och sedan blev den långsamt svagare och vid ca 5km slutade den höras i min RX. Kul experiment!
 
Jodå, den hördes bra när den kom över 20 km höjd. Fast hade ju inte förberett med mjukvara för att avkoda. Kanske nån annan fixar att koppla ihop avkodare med inspelat ljud?

/Jan
Här är avkodad signal, obs elevation och range blir fel då jag sitter på 58.1 , 13,5

Ballongen kom aldrig in hos mig utan gick ner när den fortfarande var 10 mil utanför min LOS, hade varit kul om dom provat senare på kvällen då 80m öppnat upp.

2022-06-27 08_34_43-OH3HAB sänder upp en _High-altitude-balloon_ idag ! _ Forum för intressera...png
 
Tack för avkodningen! -3dB antar jag är nivå rel brus i 2,5 kHz. Jag upplevde signalen som stark, men har ju lyssnat i bruset i mer än 40 år...
Antenn är 4x 13 el med SSB Electronics SP-70 nära antennerna. RX en RTL-SDR som matar Linrad.

/Jan
 
Back
Top