Oisolerad antennlina/antennvajer/kopparlina

kenjohan

Member
Ja, kalla det vad man vill! Jag är i behov av 11 m 3 mm kopparlina. Jag har 11 m lina som är 3,10 mm i diameter och behöver lika mycket till. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Jag har sökt runt på nätet utan resultat. Kanske är det någon som har sådant i junkboxen? From förhoppning kanske, men frågar man inte så får man inget veta. :)
73
SM4EMO
 
Om 3,5 mm fosforbronslina duger, kan jag nog bidra med 11m. Dipol för 40m, eller vad? (är naturligt nyfiken) ;)

73/Lasse
 
Du igen Lasse!
Va´kul! Javisst, 40m dipol, det stämmer. Men 3,5 mm fosforbrons! Det var inga dåliga saker! Det är väl en lina bestående av många kardeler, förmodar jag. Jo jag hade gett mig den på att få användning för den gamla kopparlinan som legat i garaget sedan länge och då den gamla 40 m dipolen av DL 1000 håller på att rosta sönder så fick jag för mig att jag skulle göra något rejält. Jag köpte en skaplig balun dessutom. Vi kan väl höras per e-post om detaljerna.
73
Kenneth
 
Gör så Kenneth. Jag tycker inte jag har någon användning för denna då det är en "stuvbit" som blev över för några år sedan efter tillverkning av en 160m dipol...

73/Lasse
 
Om man ska ha oisolerad gillar jag denna: Granngården Stängseltråd

Billig, lätt, ej stöldbegärlig, oxiderar inte, hållbar.

Håller med dig! Sådan tråd har jag använt i många projekt. Till exempel i min 3 el Quad, som nu suttit upp i mer än 10 år utan minsta problem. Dock finns lite olika kvalitéer på aluminiumlegeringen, den typ jag använt är mycket böjtålig och töjer sig inte men en kompis hade otur och fick tag på en tråd som var väldigt skör och i princip oanvändbar för antenner.

Att tråden inte är lödbar har jag inte upplevt som någon nackdel. Jag använder elektrikernas "Torx", självgängande skruvförband som skär in i materialet och förmodligen ger en bättre mekanisk och elektrisk kontakt än lödning!

Billig och lätt, absolut. Stöldbegärligheten har jag inte vägt in - har du månne råkat ut för stöld av antennlina? ;)

/Lasse
 
Stöldbegärligheten har jag inte vägt in - har du månne råkat ut för stöld av antennlina? ;)

/Lasse


Inte jag personligen, men jag känner till att det hänt. Upprepade gånger t.o.m.. Ur tid är leden... ;)
 
Sextiotvå öre per meter @ 400m! T.o.m. billigare än DL-1000 som annonseras då o då.
Inte illa. Den får de nog sälja till mången amatör.
/Janne
 
Att tråden inte är lödbar har jag inte upplevt som någon nackdel. Jag använder elektrikernas "Torx", självgängande skruvförband som skär in i materialet och förmodligen ger en bättre mekanisk och elektrisk kontakt än lödning!
/Lasse

Även jag får erkänna att jag har en rulle ALU-tråd :)

Googlade på "Torx" och fick bara upp skruvmejslar, är det de där färgglada hattarna med vingar?

@AKU, Janne:
Har för mig att när den här ALU-tråden diskuterades tidigare så visade det sig att den har avsevärt bättre ledningsförmåga än DL1000.
 
Last edited:
Torix

"Torix" är det nog. Har för mig att det även är ett varumärke.
Är gammal nog att minnas deras porslinsisolerade föregångare, Konex.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
"Torix" är det nog. Har för mig att det även är ett varumärke.
Är gammal nog att minnas deras porslinsisolerade föregångare, Konex.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Helt riktigt! Så det kan bli när ett litet "i" ramlar bort :eek:
 
Som jag förstått det så är "Torix" anpassad för dels kopparkabel och desl för FK. Undrar hur det blir med blandingen koppar och aluminium och hur väl den fungerar med den mjukare och fintrådigare aluminioumwiren? Själv litar jag inte på den och andänder hellre den gamle "LK" eller "sockerbitar" där man kan dra åt.
 
Som jag förstått det så är "Torix" anpassad för dels kopparkabel och desl för FK. Undrar hur det blir med blandingen koppar och aluminium och hur väl den fungerar med den mjukare och fintrådigare aluminioumwiren? Själv litar jag inte på den och andänder hellre den gamle "LK" eller "sockerbitar" där man kan dra åt.

Aluminiumtråden är homogen och ingen wire. Gängan i en TORIX är av aluminium...
Skruvar rostar, det gör inte aluminium!
 
Aluminiumtråden är homogen och ingen wire. Gängan i en TORIX är av aluminium...
Skruvar rostar, det gör inte aluminium!

Som AZK skrev är det Aluminiumoxid, den är inte alls rolig när det gäller ledningsförmåga.

Om gängan nu är av Aluminium är den tillräckligt hård för att skära igenom oxiden och ge en verkligt bra kontakt?
 
Just det. Aluminiumoxid, i sin vitgråa pulverliknande form, är inte att leka med!

Det blev väldigt tydligt för mig för några år sedan när jag skulle skruva isär en antennrotor som legat ute i många år och vars kåpa var av aluminium. Bultarna var täckta med detta vita pulver och helt omöjliga att rubba! Det blev till att borra bort dessa och ersätta dem med nya.

Då vi inte lämnar någon liten detalj åt slumpen här på ham.se, beslöt jag mig för att dissekera en TORIX för att se om gängan verkligen bestod av aluminium, vilket sagts mig. Det gör den inte! Ytbehandlingen ser visserligen aluminiumliknande ut men själva gängkonan förefaller att vara av stål.

Ändå tror jag inte att vi behöver ha några betänkligheter att använda dessa vid anslutningar till en antenn gjord av aluminiumtråd. Den aluminiumtråd vi talar om är inte heller av rent aluminium, utan består av någon legering som förbättrar egenskaperna vad gäller böjbarhet och dragstyrka. Även så tycks den inte bli utsatt för oxidering!

Högt kontaktmotstånd i en TORIX, skulle nog vara betydligt mer förödande i en kopplingsdosa i en trävägg, där den är avsedd att kunna bära en ström om åtminstone 10A, än i en antennanslutning...

73/Lasse
 

Attachments

  • torix.jpg
    torix.jpg
    16,3 KB · Views: 241
Det låter tryggare med stål, det bör vara hårt nog att skära igenom oxiden på al-tråden och ge god kontakt, frågan är hur länge bara :)
 
Empirisk forskning har gett vid handen att i minst 11 år... :D

Lasse, glöm inte att detta gäller i Jämtland, d.v.s utan saltdimma från hav och vägar.

Eftersom jag har levt större delen av mitt liv i mälardalen, så har jag bevittnat vilken skillnad det innebär att ha mindre av detta ämne i luften, och framför allt på vägarna.

Om inte jämtlandsförutsättningar gäller så skulle nog jag korrosions skydda skarvarna på något lämpligt sätt. Kanske med den typ av vax som man bör spraya i motorrum, och andra utsatta rena metallytor, efter till exempel motortvätt.
 
Last edited:
Back
Top