Oisolerade ringkabelskor

SM5MX

Well-Known Member
Är det någon som vet var man kan köpa oisolerade ringkabelskor? (Gärna i Sthlms-trakten)

Biltema och Clas Ohlson sålde tidigare sådana kabelskor med hål för M3 och uppåt. Jag föredrar alltså oisolerade ringkabelskor som är avsedda för inlödning och inte crimpning.

T ex företaget Nelco i Sollentuna tillverkar några mkt lämpliga sådana, som i deras katalog kallas "Oisolerade ringkabelskor, B-Serien". De säljer dock inte till privatpersoner och har mycket dimmiga begrepp om var deras egna produkter saluförs, t ex de just nämnda, som de själva distribuerar i 10-pack - men vart?

Alla tips mottages tacksamt!

73,
Rolf
SM5MX
sm5mx [at] yahoo.com
 
Mekonomen har en del av Nelcos sortiment.

exempel

4-6 mm2 M4 har nr A4643 R-PP Gula plasthylsor 10 pack
4-6 mm2 M5 har nr A4653 R-PP Dito

Plasten är lätt att pilla bort om det behöver lödas. Lödbarheten är mycket god och kabelskorna ser bra ut.

Även Biltema har motsv men jag kommer inte ihåg vilket fabrikat det var.

/Bengt
 
Tack för alla konstruktiva förslag! Torvald, SM2EZT, hann först med att leda mig rätt i Elfas katalog. Nog ett nybörjarfel, för jag sökte från början på "ringkabelsko", d v s med Nelcos terminologi, och då blev det inget napp.

73,
Rolf
SM5MX
 
Jag har köpt även på Biltema och klämt försiktigt, tagit bort plasten och lött vilket gått utmärkt bra, men oftast brukar jag klämma, då jag har en riktig crimptång...
 
Back
Top