Ok, så vad nu?

Ballz

Well-Known Member
Efter att ha sysslat med VHFDX och sen 6mDX (jo, jag har många rutor/länder :) ) ute på landet flyttade jag in till stan. Hittade till sist en lägenhet med bra möjligheter (inte för VHF/6m dock) och började köra HF QRP med balkongantenn. Hyfsat framgångsrikt! Tvingades flytta igen och la ner alltihop. Sålde rubbet 2016 och vek mej för ett dåligt QTH.

Nyligen flytt till ännu sämre QTH. Mitt i stan, lägenhet med balkong, men skärmad och mitt i huset. Höghus runt om, massa trafik nedanför. Har inga möjligheter att köra /P eftersom jag saknar transportmedel. Klen i kroppen p g a sjukdom.

Vad gör jag nu? FM-repeatrarna i stan är det ingen aktivitet på. Gillar inte det jag möjligen hör där heller. Småsignaler är nog inte att tänka på. Eller finns det en utgång? QRP på nåt HF-band som inte är så känsligt, kanske? Europatrafik på nåt band (DX är troligen uteslutet)? Alternativt: ni som kan Malmö - finns det nån aktiv klubb som man kan köra lite vettig radio ifrån?
Vill inte gärna ge upp. Kör hellre radio in i kaklet/tills klockorna stannar

Edit: Har inte ens en lödkolv kvar - hela min teknikskrubb är avvecklad...
 
Last edited:
Hej!
Remotestation är ju en möjlighet. Kräver dock en avsevärd arbetsinsats, och att man känner eller lär känna någon fastighetsägare "på landet" där man kan få ha ett apparatskåp. Idag finns det kommersiella produkter vilket gör att byggandet inte blir så stort. Ett hål i plånboken blir det ju dock. Sedan måste man ju vänja sig vid att ha en datorskärm framför sig istället för en plåtlåda med knappar och rattar.

En klubb kanske är bäst ändå.

SM5OCI Per
 
Du menar att du inte gillar relästationerna, och trafiken över dem. Eller den extremt låga aktiviteten.
Det må så vara, men trafiken och vad den innehåller kan du själv reglera genom att skaffa en egen grupp motstationer som delar dina intressen.
Dvs skaffa några för dig trevliga motstationer och en frekvens inom 144 - 146 MHz där ni kan vara aktiva, SSB CW eller FM. efter en tid dyker nya signaler upp.

På HF finns det många frekvenser att välja på, men tyvärr är vi inne i ett av de allra lägsta solaktivteterna på kanske ett århundrade, så de högre frekvenserna är rätt döda.

Men att använda trafiksätt med smal bandbredd, Morse eller något av de moderna maskintlegrafitrafiksätten, (digitala moder) kan man med smal bandbredd köra svagsignalstrafik . Med smal bandbredd blir störningarna lägre.

En liten pinne för 50 MHz kanske, men det är tålamodsprövande att invänta ev explosioner i vågutbredning. Dock på försommaren har vi ju en del sporadiska E.

Att skaffa en eller fler motstationer och aktivera lokal trafik på 29, eller 51 MHz FM, och utveckla trafik.

Förstår dock inte ditt ord: kaklet/tills ???


SM4FPD
 
Någon aktiv klubbstation verkar inte finnas i Malmö längre, men en del f.d. medlemmar
har blivit aktiva på Facebook istället.
Man skall helst bo på landet om man vill vara aktiv radioamatör.
Alternativt ha ett bra betalt jobb i stan så det blir pengar över till en liten sommarstuga. :cool:
 
Ja, det är ju lite att klura på. Det var ju förbannat obegåvat att sälja min Elecraftrigg K1 med 4 band och inbyggd ATU och alla tillbehör. Jag tror jag börjar med att snickra ihop en nedtagbar metspö-GP med tråd och ett par radialer för att testa om jag har nån HF-mottagning alls på en SDR-klump jag har. Har ju endast nåtsånär fritt mot N-O. Sen får det kanske bli en ny QRP-rigg med CW och digitala möjligheter. Vi får se. FT8 känns ju möjligt trots allt. En sån där billig Xiegu med allbands RX och 4 band TX CW/SSB/data, kanske.

Remote? Nä. Faller på mycket. 50MHz? Nä. Färdig med det bandet, och de kommer inte ge mej nåt jag inte redan har (med tanke på väderstrecken). Lokaltrafik...njae.

"In i kaklet / tills klockorna stannar" = tills jag blir SK.

Vi får se hur det artar sej. Tack för tips!
 
Ja, det är ju lite att klura på. Det var ju förbannat obegåvat att sälja min Elecraftrigg K1 med 4 band och inbyggd ATU och alla tillbehör. Jag tror jag börjar med att snickra ihop en nedtagbar metspö-GP med tråd och ett par radialer för att testa om jag har nån HF-mottagning alls på en SDR-klump jag har. Har ju endast nåtsånär fritt mot N-O. Sen får det kanske bli en ny QRP-rigg med CW och digitala möjligheter. Vi får se. FT8 känns ju möjligt trots allt. En sån där billig Xiegu med allbands RX och 4 band TX CW/SSB/data, kanske.

Remote? Nä. Faller på mycket. 50MHz? Nä. Färdig med det bandet, och de kommer inte ge mej nåt jag inte redan har (med tanke på väderstrecken). Lokaltrafik...njae.

"In i kaklet / tills klockorna stannar" = tills jag blir SK.

Vi får se hur det artar sej. Tack för tips!

Nu är jag ny, men håller med om att en liten smidig QRP-rigg kanske kunde vara något för dig (KX3, IC705, TX500).
 
Skaffa en 100W-rig. Jättejobbigt med QRP om man inte har bra antenn.
Nedanstående bild kommer från VA7UNX som jag körde på 20m CW. Han bor på andra våningen i ett flerfamiljshus och använde en magnetisk loop som stod lutad mot en bokhylla. Han körde först 5W och var väldigt svag, men när han höjde effekten till 15W var han bra läsbar.


1619597943729.png
 
Tänkte mer på att man kunde stoppa den i ryggsäck och ge sig ut på tur utanför lägenheten. Med en lite lätt rigg så behöver man ingen bil, utan kan ta sig fram kollektivt och till fots/cykel.
 
Tänkte mer på att man kunde stoppa den i ryggsäck och ge sig ut på tur utanför lägenheten. Med en lite lätt rigg så behöver man ingen bil, utan kan ta sig fram kollektivt och till fots/cykel.
Med en elcykel har du med strömförsörjningen, har satt in en liten switchregulator för 12V på min.
 
Back
Top