Okänd koax från Tradera.

SM7TJC

Well-Known Member
Jag köpte för ett tag sedan (Det kanske är ett par år sedan?) en rulle koax på Tradera. Det var någon som sålde ett större parti av en vit, tunn, koax. Jag tror att det var en klubb som sålde. Det påstods att den skulle ha mindre dämpning än RG-58.
Är det någon som känner igen detta och kan bekräfta vad det egentligen är för koax. Den har ingen märkning överhuvudtaget.

Jag tänkte få till min flaggstångsvertikal innan tjälen biter sig fast. Därför behöver jag gräva ner koaxen från huset till flaggstången. Är det lönt att försöka skydda koaxen genom att lägga den i en slang eller liknande, eller skall jag bara gräva ner den som den är? Det blir ändå bara någon decimeter djupt. Det är sällan tjälen går så djupt här. Så fort det blir snö så tinar marken där man inte skottar.
 
Jag köpte en rulle och har använt den för allehanda antennexperiment på HF. Fungerat utan några större märkbara skillnader mot de mellan 15-20 m RG-213 jag permanentat antennerna med som matning. Har skickat på upp till ca 300 W som mest på frekvenser till 29 MHz och inte tog den skada utav det. Data och parametrar som dämpning etc. har jag ingen aning om, tyvärr.

Jag har väl betraktat den som en billig "skräp" koax för diverse experiment snarare än en seriös koax för permanent matning av någon viktig antenninstallation. En sådan billig och tunn koax skulle jag väl knappast betrakta som ett seriöst alternativ till att mata en permanent antenn med.

Johan
 
Last edited:
Tackar för svaret.
Då vet jag i alla fall att den fungerar att använda som koax :)
Den var ju billig, så om jag gräver ner en stump och den överlever vintern är jag mer än nöjd.
 
Tackar för svaret.
Då vet jag i alla fall att den fungerar att använda som koax :)
Den var ju billig, så om jag gräver ner en stump och den överlever vintern är jag mer än nöjd.
Tror du kan vara helt lugn för att den överlever vintern ;) Har en bit som hängt kvar ute och trots en del solsken och en del snö o is på den så ser den fortfarande oförskämt fräsch ut. Är väl mest att vara lite försiktig med effekt, tror inte den mår bra av någon kilowatt eller så .. hi hi

/J
 
Hej

Benämningen är Bedea BG-AL 0,75L/1,97 C - PVC
Isolering Cell-PE
Skärmen är AL-PP-AL-folie
Ytterhölje PVC

Impedans 50 -+ 3
kapacitans 80 pF +-3
Förkortningsfaktor 0,81

Dämpning per 100m
10 MHz 5,2
100 MHz 16,5
200 MHz 23,5
500 MHz 37,7

Har tyvärr ingen siffra på effekttålighet.
Den fungerar alldeles utmärkt istället för RG58 och är en kvalitetskabel avsedd för tunna kablage för WLAN-antenner

Örjan
SM7PXS
 
Tackar, tackar, tackar för ett uttömmande svar. Jag hade ju för mig att det var en bra kabel. När jag plockade fram rullen så såg den så väldigt tunn ut....
Effekttålighet är inga problem här. På HF har jag aldrig kört några högre effekter.
 
Ja den är tunn och smidig. 16 kg/km .. ingen tung kabel precis.
Perfekt på portabelaktiviteter.
 
Last edited:
Back
Top