Okänd kondensator

SM0VPJ

Well-Known Member
Hej, jag undrar ifall någon vet hur/vart man kan hitta vad följande märkning på en "skiv" kondensator står för ( tror det är en s.k. ericsson märkning) 50 V ERIE 8336. Eftersom andra sidan av kondensatorn saknas så vet jag inte ifall det fanns ytterligare text där.
Behöver veta värdet så jag kan ersätta den.

Jag vet att jag tidigare på forumet sett att någon skrev om just ericssons sätt att märka sina komponenter, men jag hittar inte tråden.

// Janne
 
8336

// Janne

generellt så är det en märkning som anger 63V och 33?F och komponentben på samma sida - om det nu verkar rimligt på din skivkondensator så det antingen nF eller pF.
 
Last edited:
Hej NCL, efter lite detektivarbete så lyckades jag faktiskt hitta den andra biten som flög iväg när den magiska röken kom ut, på den står det:
CK06
BX
474K
kan det hjälpa något mer utöver det andra du nämnt?
Du säger att den är på 63 V? Står inte märkningen 50 V för spänningen?

// Janne
 
Jag är rätt säker på att kondensatorn är (har varit) en "monolit-kondensator" med 50V arbetsspänning från Erie.
Kapacitansvärdet är 470 nF, och kapslingen är CK06. Keramikkvaliteten i sådana brukar vara X7R, alltså avsedd för kopplings- och avkopplingsbruk.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne, den före detta kondensatorn satt i ett slutsteg på utgångssidan. Duger vilken keramisk konding som helst på 470 nF och minst 50 V eller har du förslag på lämplig ersättare?

// Janne
 
Är det avkoppling så torde väl inga stora krav ställas på kvalite´n.
Om det är en kopplingskonding så låter 470nF som ett stort värde.
Kan det vara 470pF? Jag har ATC100B 470pF om det skulle vara det värdet
du behöver.
73 de Johan
 
Eftersom den "exploderade" så kan man dra slutsatsen att det flöt mer HF-ström genom den
än vad den tålde. Kapacitansvärdet är inte kritiskt, så det kan vara befogat att dela upp en ersättare i två parallellkopplade enheter, förslagsvis 220 nF styck.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej Karl-Arne,

Jag har också exploderade skivkondingar. Enligt stycklistan heter den DD410SR224M12 typ barrier layer. De sitter i ett switchat nätaggregat. Var finner man sådana? Kan den ersättas med annan typ?

73/

Sture
 
Karl-Arne; Jag hade samma tanke som dig, att parallellkoppla 2 st kondensatorer istället. Det som gjorde mig mest fundersam var det höga värdet på den före detta kondensatorn.

Johan; tack för erbjudandet men jag får stå över denna gång. Visserligen går det att parallellkoppla de kondensatorerna med för att uppnå samma sak men det finns inte plats till det.

// Janne
 
Back
Top