Okänd radio del

SM0YDO

Well-Known Member
Nån som vet vad det här är för radio som är på bilden har några stycken som jag har köpt på prylmarknad för
radioamatörer
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 61
Sitter det några kristaller kvar ?
Om du skruvar bort skruvarna på undersidan av "Crystal Oscillator" boxen och drar skärmburken rakt upp så kommer du in där.

Tyvärr har jag inga ritningar eller serviceböcker kvar, vi använde 40 MHz AGA KR64 i min FRO avdelning. Sedan hade jag en
del gamla 70 MHz stationer som jag fått via vägverket när dom dom bytte till Storno.
Trimmade om någon mottagare till 79 MHz och använde skannerkristaller.
Mottagen behöver bara 12V , men jag har för mig att det var plusjord, SRA använde det också eftersom det var mycket PNP på den tiden.

I broschyren finns det lite tekniska data.

 
Last edited:
Jo jag tror att jag har ritningar till mottagaren som jag budade in på Tradera för längesedan men jag
orkar inte att rota fram dom nu .Men grejen är att jag ha tre radios av den här typen av mottagare en tror jag
att jag hittade på en gårdsloppis utanför Svärdsjö den försökte jag få igång men jag visste
inte då att den var plusgjordad så den fungerar nog inte nu eftersom jag kört med omvänd
polaritet när jag försökte få igång den .

Dom två andra som jag hittade på radio loppis borde fungera tycker jag men det är en lång resa
här några bilder bild på den som jag hittade på gårds loppisen och på kristallhållaren har flera kristaller
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 18
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 15
  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Views: 18
  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 16
Last edited:
Den stora kristallen i HC-6 format är termostaten för kristallugnen (koppartråden som är lindad runt den svarta kristallkåpan), mottagaren använder HC-25 format medans sändarmodulen hade HC-6 storlek på kristallerna.
Även oscillatormodulen för sändaren har en HC-6 termostat.

Jag tyckte att Aga KR-64 stationerna var väldigt välbyggda och man hade en känsla av militär/flyg elektronik när man tittade under skalet.
Aga gjorde ju en del flygelektronik också.
 
Kristallen som jag tror det står 31,23125 på borde innebära att det är en 70 MHz modul och RX på 73,1625.

Den som är märkt 50,7625 går jag nog bet på, provade räkna lite olika multiplar och +/- 10,7 (Tror KR64 oftast var +10,7 ) men får inga
vettiga frekvenser.
 
Back
Top