Okänd komponent

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
20240531_142611.jpg
Grannen frågade om jag visste vad detta är för komponent, den satt tydligen i ett trefas svetsaggregat. Jag sa att jag skulle kolla på nätet men hittar ingen info/datablad. Någon på forumet som vet?
 
Detta är en gammal effekthalvledare fabrikat International Rectifier.
Dock kan den vara vad som helst; en transistor, tyristor eller triac.

Utan att veta vad den sitter i för apparat i mer detalj är det svårt att säga något.
Finns det någon mer med samma beteckning som är hel?
Då kan man avgöra vilken funktion som den har, och "bakvägen" ta reda på vilka data den ska ha.
 
Koppla upp den mot en komponenttestare så får du svar, finns billiga på nätet om du inte har en redan, borde finnas i varje radiohem ;)
Och vill du ha en mer avancerad så rekomenderar jag den här som jag använder själv, riktigt bra.
 
Problemet med detta är att för det mesta går effekthalvledare i kortslutning när de går sönder.
De blir alltså "monoder". Sådana är mycket svåra att karaktärisera.

Endast när det finns en ytterligare hel komponent med samma typbeteckning går metoden att tillämpa.
 
Last edited:
Problemet med detta är att för det mesta går effekthalvledare i kortslutning när de går sönder.
De blir alltså "monoder". Sådana är mycket svåra att karaktärisera.

Endast när det finns en ytterligare hel komponent med samma typbeteckning går metoden att tillämpa.
Så är det om den är trasig vilket jag inte fattade men det är väl så eftersom den kommer urplockad ur svetsen från grannen men finns det fler i svetsen som du är inne på AOM så går det ju fint att testa den.
 
Problemet är att den trasiga halvledaren med allra största sannolikhet är en
standardkomponent från International Rectifier, men som märkts med kundens detaljnummer, så att slutanvändaren inte ska kunna köpa en billigare ersättare på öppna marknaden.

Detta fula trick som kallas "OEM labeling" förekommer ymnigt i både professionell och konsumentelektronik. Ingen leverantör vill riskera att kunden ska kunna köpa en billig reservdel om han istället kan sälja en dyrt.
 
Utan att nämna några namn så har jag i en prislista från en av våra leverantörer ett (1) bladmått 0.x mm för 250 kr samt en 20 cm strömförsörjningskabel till ca 1000 kr. De marginalerna vore ju en dröm att ha ...
 
Har man försökt att söka på aggregatets fabrikat för att se om det går att hitta något matnyttigt, schema,
andra som haft samma problem, etc etc..

If you can't stand the heat, get out of my beam direction!
 
Dessutom vill de ofta att man inte ska kunna reparera deras produkter
antingen själv eller t.o.m. hos deras serviceorganisation.

Har själv råkat ut för detta när det gällde en Electrolux tvättmaskin,
där varvtalsstyrningen till motorn havererat. När reparatören tittat på problemet fick jag beskedet att "felet går inte att laga, reservdelen har utgått". Min motfråga blev då varför den fanns både i reservdelskatalogen och prislistan, och då blev svaret att man inte tog bort utgångna produkter, utan lät kunderna upptäcka detta efterhand.

Rätt fräckt kan man säga, att börja med att sälja reparationen och sedan upplysa om att man ändå måste köpa en ny tvättmaskin,
Men så här har det blivit när ekonomer istället för folk utrustade med "sunt förnuft" får råda.

Man kan även säga att valet av vitvaror i fortsättningen också har påverkats av det inträffade...
 
Back
Top