Olaglig APRS trafik

IHY skrev; Om det är ok att agera som SA5UF så skulle ju SSA kunna dela ut sin klubbsignal till hela sveriges befolknig. SK0SSA-1 upp till SK0SSA-9000000 I sverige behövs då inga prov för att få nyttja amatörbanden! Detta visar väl det orimliga i det hela. "
----

Tja, det gör ju SSA redan. Saxar några rader från en klubb i sydsverige som redan tillämpar det systemet:

"Österlens Sändaramatörer SK7MQ, är först i Sverige med att kunna erbjuda blivande radioamatörer en "prova på" signal. Beslutet att godkänna användandet av utbildningssignalen togs i samråd med SSA Ordf. Tore Andersson SM0DZB samt Chefen för amatörradioenheten PTS, Ulf Johansson. ​När utbildningssignalen delas ut, godkänner också eleven de krav och förutsättningar vi vid SK7MQ och SSA ställer."

/Bengt
 
Hej!

Visst är det principipen som är viktig, som Karl-Arne beskriver så är detta en farig utveckling!
 
Vore det inte bättre att uppmuntra detta fåtal användare att experimentera mera, men att göra det som en del i vår verksamhet?
Det var ingen som högg på den kroken -TDX.

Jag tycker du hittat en viktig agreppspunkt här.

Problemet är ju inte att segelflyg använder amatörradio, det är bara ett resultat av grundproblemet. Nämnligen att olicensierade personer använder amatörradio.

Hypotetiskt skulle en veckoslutskurs för segelflygarna göra trafiken laglig.

Men var hamnar vi då? Då kommer segelflygarna fortsätta använda APRS, på ett helt korrekt sätt. Är det bra eller dåligt?

Jag skulle kunna se en fördel med det, och det knyter an till -TDX inlägg. Kanske vi väcker radiointresse hos några av dessa människor?
Vintertid skulle ju radiohobbyn kunna vara ett alternativ när flygningen ligger stilla?

Finns det vinster för oss att byta från: "Ni ska bort från våra band" (utan möjlighet till åtgärd) till: "Ni är välkomna efter att ni tagit er licens."?

Eftersom vi inte har speciellt stora möjligheter att "komma åt" piraterna. Funderar jag på om det vore idé att informera flygklubbarna om hur de ska utbilda sina piloter för att de ska köra lagligt?

Karl-Arne et al. jag är medveten om att det ligger ett dolt grundproblem i resonemanget, nämnligen att man "får" cert efter en veckoslutskurs. Men det är en annan (och viktig) debatt - men PSE lägg den åt sidan i svaren. Utgå från de regler vi har idag vare sig de är bra eller dåliga.

73 de SM0RVV
 
Vi bör snarast kontakta SSF genom SSA och uppmärksamma segelflygarna på det faktum att deras ISM-utrustning, utan stöd i lagen, utnyttjar en radiofrekvens där amatörradio har prioritet och därför riskerar att tidvis bli helt obrukbar till följd av lokala amatörers radiotrafik med hög effekt på intilliggande frekvenser. Detta äventyrar självklart tävlingsresultatens tillförlitlighet på alla segelflygtävlingar baserade på ISM-lokalisering. Vilken pilot som helst kan med full rätt hävda att han/hon passerat brytpunkterna i rätt ordning och på rätt tid, även om ISM-verifiering uteblivit.

/ Göstha
 
Hypotetiskt skulle en veckoslutskurs för segelflygarna göra trafiken laglig.
....

Finns det vinster för oss att byta från: "Ni ska bort från våra band" (utan möjlighet till åtgärd) till: "Ni är välkomna efter att ni tagit er licens."?

Som vanligt ser sådant bra ut på ytan.

Men jag måste ställa en motfråga:

Gagnar det verkligen amatörradions sak långsiktigt om vi fortsätter att rekrytera ett stort antal "radioamatörer" som inte är intresserade av amatörradio?

När amatörbanden blivit en tummelplats för olika verksamheter som inte vill betala spektrumavgifter eller uppfylla andra krav och amatörradion därmed fjärmas från definitionen i ITU-RR Artikel 1.56, kommer det inte längre att finnas någon motivering för varken ITU eller nationella myndigheter att upplåta frekvenserna.

Det är bara att välja.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hur är det nu, 144-146 MHz är väl inget band där radioamatörerna bara har prioritet? Är det inte exklusivt allokerat för amatörradio? Där finns inget utrymme för ISM.

73,
Jonas/SM5PHU
 
...en radiofrekvens där amatörradio har prioritet...

Hur är det nu, 144-146 MHz är väl inget band där radioamatörerna bara har prioritet? Är det inte exklusivt allokerat för amatörradio? Där finns inget utrymme för ISM.

73,
Jonas/SM5PHU
 
>>>Hypotetiskt skulle en veckoslutskurs för segelflygarna göra trafiken laglig.

Jovisst. Sedan kan SSA fortsätta att via klubbarna bjuda in taxichafförer och åkare m fl potentiella radioamatörer som kanske också kunde se en fördel att utnyttja amatörbanden i sina respektive verksamheter. Det finns massor av områden där APRS skulle kunna användas. Utan att värdera om en sådan utveckling är bra eller dåligt på lite längre sikt så kommer i alla fall utnyttjandet av amatörbanden att öka.

Sedan har vi världsomseglare som går just sådana veckoslutskurser enbart för att få tillgång till billig radiokommunikation på amatörbanden. Blåögda radioklubbar ställer villigt upp och säljer ut våra amatörband utan att vare sig tänka eller skämmas det minsta. SSA hejar på och delar ut eldsjälsdiplom till kursarrangörerna.

/Bengt
 
144 - 146 MHz är exklusivt amatörband i alla tre Regionerna.

Numera finns det inte någon fotnot i ITU-RR som ger andra användare tillgång till bandet i Region I och II.

Den kvarvarande fotnoten 5.216 ger tillgång till bandet för flygmobil trafik (Off-Route) i kinesiskt luftrum (Region III) på sekundär bas.

Kanske segelflygarna har missuppfattat saken så att användning av kinesiska radioapparater för APRS gör användningen legal även i Region I?

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Gagnar det verkligen amatörradions sak långsiktigt om vi fortsätter att rekrytera ett stort antal "radioamatörer" som inte är intresserade av amatörradio?
Det här projektet innehåller väl allt vad amatörradio innebär?
Skyracer - Allmogetracker

Använder man det sedan på olagligt sätt så är det - olagligt. Oavsett om det sitter på sonens moppe eller i ett segelflyg.

Kommer ihåg hur det var slutet av 80-talet. Då tog flera vänner till mig cert för att kunna köra 70cm när de flög skärmflyg. (även fast det var B:90 och mycket pluggande som gällde)
Ingen av dessa är idag kvar i hobbyn, eller på banden. Däremot trafikerade de frekvenser på ett lagligt sätt under några år, med giltigt certifikat och tillstånd.

Att börja selektera vem som får köra amatörradio baserat på om vi gillar ändamålet eller inte är en farlig väg. Har man giltigt cert så får man använda amatörradion enligt reglerna som finns.

73 de SM0RVV
 
Att börja selektera vem som får köra amatörradio baserat på om vi gillar ändamålet eller inte är en farlig väg.

Du har just nu presenterat ett av de allra tyngsta argumenten som kan tänkas komma för att låta andra verksamheter disponera amatörbanden.

Åtskilliga organisationer, inom och utom Sverige, "flirtar" med amatörradiorörelsen och får väl en och annan radioamatör att känna sig betydelsefull.
Vi ska dock inte glömma att man från dessa verksamheters sida inte är ett dugg intresserad av varken radioamatörerna eller deras kepsar, handapparater eller reflexvästar, utan av gratis tillgång till frekvenserna.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
>>>>Att börja selektera vem som får köra amatörradio baserat på om vi gillar ändamålet eller inte är en farlig väg. Har man giltigt cert så får man använda amatörradion enligt reglerna som finns.

Det handlar inte om att selektera vem som får eller inte får använda amatörradiofrekvenserna. Det har varken du RVV, jag eller SSA något mandat att göra. Inte ens PTS har det mandatet.

Snarare handlar det om vilken sorts radiotrafik som amatörradiokollegiet som helhet bör främja och värna om och som vi önskar att amatörbanden användes för.

Det borde vara en självklarhet att de delar inom radiohobbyn som bäst överensstämmer med ITU:s definitioner av amatör- och amatörsatellittjänsterna också är de delar som vår huvudförening SSA försvarar och förvaltar på bästa sätt.

/Bengt
 
Du har just nu presenterat ett av de allra tyngsta argumenten som kan tänkas komma för att låta andra verksamheter disponera amatörbanden.
Jag förstår problematiken.

Men jag blir ytterst orolig om man börjar ställa frågor innan amatörradiokursen börjar. Frågor av typen: "Är du segelflygare?"
Ännu värre, nekar någon amatörradiocert på grund av segelflygcert...

På den mest grundläggande nivån har vi regler och lagar. De ska följas, inget konstigt med det.
Är dessa felaktiga ska man arbeta för att ändra reglerna. Det är IMHO rätt ände att börja i.

Jag tycker inte de som "flirtar" med amatörerna gör något fel, så länge de inte försöker få någon att begå brott.

Amatörerna som godtar "flirten" gör inte heller fel, så länge de inte bryter mot något.

Oskrivna regler och hur amatörradion "borde" vara är helt tandlöst, om inte t om farligt. "Sunt förnuft" är den sämsta kompassen av alla. Den ändrar sig nämnligen hela tiden. Det var inte många årtionden sedan som "sunt förnuft" sa att kvinnor inte skulle få rösta eftersom de inte förstod sig på sådant.

Parallellt med regler och lagar måste vi alla jobba för att styra amatörradion dit vi vill. Den delen bör skötas med andra metoder än låtsasförbud byggda på åsikter som inte är förankrade.

Jag hävdar envist att det här är (minst) två debatter.

Den ena handlar om tillämpningen av de regler vi har. Där är läget tämligen klart, d v s att utan amatörradiolicens får man inte köra amatörradio.

Den andra handlar om hurvida dagens urvattnade regler inbjuder till att vi halkar nerför det lutande plan som Karl-Arne beskriver. Där håller jag med K-A, det är klart det gör. Det är givetvis inte bra för amatörradion på sikt.

Men lösningen är inte hemmameckat "sunt förnuft" anser jag. Lösningen är att vi (vi som i SSA + klubbar) arbetar aktivt för att få hårdare regler. Då, men inte förr, kan vi vidta åtgärder mot de som lånar ut sina signaler. Eller för all del gör andra regelbrott, t ex kör med för hög effekt.

Fram till dess kan vi bara förhålla oss till den verklighet vi har. Och det var i det sammanhanget jag såg olika alternativ.

Ett alternativ var att utbilda och certifiera piloterna som radioamatörer.

Det tror jag är betydligt mer fruktsamt än att knyta handen i fickan och debattera på ett forum som segelflygare inte läser.

73 de SM0RVV
 
"ARTICLE 36

Authority of the person responsible for the station

36.1 § 1 The service of a mobile station is placed under the supreme authority of the
person responsible for the aircraft or other vehicle carrying the mobile station.

36.2 § 2 The person holding this authority shall require that each operator comply
with these Regulations and that the mobile station for which the operator is responsible is used, at all times, in accordance with these Regulations."

Betyder inte detta bara, att "piloten" skall kräva av operatören att denne följer reglerna och att det ändå är operatören som är ansvarig för radiotrafiken? Och alltså är det operatören som skall vara, i detta fall, radioamatör. Det är väl samma upplägg som på fartyg i andra medier?

73 de SM6VYF/Arne
 
I "segelflygfallet" sammanfaller pilot/befälhavare och operatör.

Anledningen till att jag tagit upp detta är att då faller resonemanget med att
en radiotrafikansvarig på marken skule kunna ha ansvaret för stationen, analogt med SK6SJ:s argumentation att användningen av "klubbsignalen" var under övervakning av klubbens radiotrafikansvarig.

När det gäller amatörradio på marken utgör detta ett odefinierat tillstånd i ITU-RR, men i fallet flygmobil kommunikation är saken reglerad i Art 36.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Varför pratar man inte med varandra, dvs representanter från SSA och Svenska Segelflygförbundet om problemet? Kanske är segelflygarna som använder APRS under tävlings tider inte alls medveten om att det finns APRS radio sändare som använder olagliga frekvenser. Jag tror att dem kann bygga upp deras egna APRS kommunikationer på andra frekvenser om man har klarlagt hela problemet med varandra.

Själv är ja också segelflygare och kan inte tåla misbruk med APRS på våra frekvenser. Men det är en sak om informationer och medvetenhet att ta första steget och förklara och lösa problemet.

Segelflyg verksamhet på klubbnivå - i Tyskland och i Sverige - är ett utmärkt billigt sätt att lära sig flyga och lära känna kamratskapen inom klubben såväl för ungdomar och för vuxna. Att flyga med klubbens olika segelflygplan är billigare än att vara medlem t.ex. i en ordinarie tennis klubb eller dyligt.

/Karl

Kanske är APRS en sak som man kan diskutera tillsammans på Billingehus 2011.
 
Last edited:
Back
Top