Olaglig APRS trafik

Varför pratar man inte med varandra.
Kanske är APRS en sak som man kan diskutera tillsammans på Billingehus 2011.

Tack Karl, Huvudet på spiken.

Kanske är det så att man inte förstår problematiken inom segelflyget.
Information är ett starkt vapen.

/Micke
 
Det är några segelflygande sändareamatörer som tillverkar och säljer utrustning till segelflygklubbar. Dessa amatörer bör ju åtminstonde vara medvetna om att 2 metersbandet är exklusivt för amatörradio.

Noterade att nu har missbruket amatörfrekvenser även spridit sig till musikfestivaler
för att hålla koll var funktionärerna finns. Denna text finns att läsa i 2010 års verksamhetsberättelse för SK4BW. "Klubbens nyinköpta trackers har hyrts ut och använts vid Peace and Love-festivalen och Dalecarlia Cup." Beklagligt att en amatörradioklubb inte vet bättre.
 
Operatören är väl den som sköter radion, dvs gör inställningarna av den, precis som på satelliter?

ITU RR 36.1 § 1 "The service of a mobile station is placed under the supreme authority of the person responsible for the aircraft or other vehicle carrying the mobile station."

Borde innebära att befälhavaren ombord (piloten) måste vara radioamatör eftersom för radiotjänsten (service of a mobile station) ombord är piloten ensam ansvarig (supreme authority) för.
 
Borde innebära att befälhavaren ombord (piloten) måste vara radioamatör eftersom för radiotjänsten (service of a mobile station) ombord är piloten ensam ansvarig (supreme authority) för.

Befälhavaren för fartygen (luft eller vatten) bestämmer OM radio för köras på dennes fartyg och kan kräva att det sker enligt reglementen, men operatören är den som kör amatörradion. Och operatören kan befinna sig på annan plats, vilket är vanligt för paketradio (jmf digipeatrar och satelliter).

Befälhavaren har auktoriteten, men operatören har ansvaret.

73 de SM6VYF/Arne
 
Hej!

Men, hur man än vänder och vrider på saken så förblir det galet?
amatörradiobanden så skall radioamatörer syssla med amatörradio, eller har jag missuppfattat nå't?
Jag har svårt att uppfatta segelflygarnas aktivitet, hur snälla och vänliga de är, som amatörradio.
 
En elektronisk utrustning som installeras i ett flygplan ska väl vara typprovad och ha ett godkänt certifikat samt vara typmärkt. Kan knappast tro att de amatörbyggda aprs utrustningarna upfyller dessa krav. Här kan säkert segelflygarna få problem med luftfartsbestämmelserna.
 
Hmm.... Jag försökte kolla efter aktuella föreskrifter på PTS hemsida, men det verkar som att det inte finns några regler för amatörradio längre. Där hänvisades till ITU, CEPT och IARU. Men dessa har ju bevisligen inget med det Svenska (Icke befintliga?) regelverket att göra.
Med andra ord så borde tredjeparts trafik av denna typ vara helt OK?
 
Som ickeamatör måste ju dock utrustningen ha ett antal godkännanden för att användas.
Dessa hembyggda lådor har absolut inte detta så där faller väl tyvärr iden med att dom använder frekvenser utanför amatörradiospectrat.
 
Just precis så är det MFA. Man kan säga att segelflygarna som egentligen borde använda kommersiellt tillgänglig CE-märkt utrustning på frekvenser utanför amatörbanden av ekonomiska skäl åker snålskjuts på radioamatörernas fullständigt unika undantag i EMC-direktivet m fl direktiv vilka medger att hembyggd utrustning får användas. Mest tråkigt i kråksången är att detta missbruk av amatörbanden, som det faktiskt är frågan om, uppmuntras av just radioamatörerna själva. Det är väldigt tragiskt tycker jag.

/Bengt
 
APRS?

Av dem som här uttrycker starka åsikter om "olaglig APRS-trafik", verkar de flesta inte alls hålla på med detta trafiksätt. Varför då kasta sig över dem som faktiskt aktiverar banden på ett fullt lagligt, och för oss som kör APRS, välkommet sätt? Det är bra att få möjligheten till flygmobil trafik prövad också här i Sverige. Och hittills har den väl inte orsakat något kaos i APRS-infrastrukturen. Men om man inte provar får man inget veta och en av grundbultarna i denna hobby är väl tekniska undersökningar och experiment.

73 de SM6VYF/Arne
 
>>>en av grundbultarna i denna hobby är väl tekniska undersökningar och experiment.
---

Helt korrekt. Om syftet med APRS i segelflygplanen nu verkligen hade varit just "tekniska undersökningar och experiment" så hade du haft en viktig poäng i det du skriver och fått medhåll av flera andra debattörer.

Men syftet är uppenbart ett helt annat och det syftet har inte med amatörradiotrafik att göra, enligt min uppfattning. Alltså bör amatörbanden inte upplåtas för sådana ändamål även om det i juridisk mening sannolikt är tillåtet. Detta beroende på att det inte längre ställs några krav på att ägaren/operatören av en amatörradiostation innehar amatörradiocertifikat. Det räcker som bekant med att den som disponerar den använda anropssignalen är beredd att ta ansvar för radiotrafiken som avvecklas. Så länge trafiken sker inom amatörbanden och effekten inte överskrids finns få begränsningar.

Andra får så klart tycka annorlunda vilket jag har full förståelse för. Tyck på alla som vill och orkar.

/Bengt
 
Ett par funderingar:
Vem betalar för utrustningen i flygplanen? Är det alltid så att snälla och vänliga radioamatörer gratis delar med sig av utrustningen, eller är det så att segelflygarna köper en tjänst av naiva radioamatörer? Om jag tolkar det som skrivs på olika forum så är det så att aningslösa radioamatörer säljer en tjänst genom att tillhandahålla frekvensutrymmet till den betalande piloten.

Fundering två:
Vad händer om ett flygplan havererar och det visar sig att positionsutrustningen saknar all form av godkännande av för flyget tillämpliga regler? Är det då så att piloten är beredd att ta ansvar för händelseförloppet, eller kommer det att framställas som om ej typgodkänd utrustning ses som en trolig orsak och att operatören är att skuldlägga.
 
Och jag frågar återigen...

Det flygradiocertifikat som piloten måste ta och i alla fall tidigare betalade en årlig avgift för, borde väl vara i fara med flygförbud som följd?
 
Man frågar sig, vad syftet är med detta ältande av en icke-fråga.

Syftet med APRS är i alla fall, om det så är segelflygplan eller när jag åker och handlar, detsamma, att bl.a. generera trafik för "tekniska undersökningar och experiment" - aprs.fi skulle inte vara mycket att ha, om inte det fanns någon trafik. Dessutom är väl denna trafik mer relevant i detta avseende, än t.ex. contest-trafik eller prat om operatörers sjukdomar på 80-meter? Även om detta också är fullständigt legitima aktiviteter. Och "dessa hembyggda lådor" uppfyller väl gott och väl kravet på "tekniska undersökningar och experiment"?

Vem som betalar utrustningen är väl fullständigt irrelevant? Det är operatören som är ansvarig, vare sig han fick utrustningen av mormor i julklapp eller i gåva av en pilot.

Man frågar sig också, om ägaren också ansvarar för att kaffetermosen, mobiltelefonen och ev. handhållen GPS "uppfyller de krav avseende mekanisk hållfasthet, dvs hur utrustningen är monterad" och att monteringen skett "av auktoriserad montör eller godkännas av en sådan" - jag har aldrig sett, att någon montör springer omkring och monterar alla 500 passagerares telefoner vid kommersiella flygningar. Fast detta är ju ingen fråga som berör amatörradioverksamhet.

Kör APRS själva i stället för att klandra dem som gör det!

73 de SM6VYF/Arne amatör som t.o.m. utövar APRS.
 
Huruvida utrustningen är typgodkänd ur flygsäkerhetsmyndigheternas perspektiv är ointressant ur ett amatörradiodito, enligt min mening.

För mitt blotta öga ser en identifikation som exempelvis "SEUCS" inte ut som en amatörsignal. Räcker det verkligen med att man i statusmeddelandet anger en giltig amatörsignal?

Är det OK om jag konfigurerar min digipeater med anropssignalen XP5OP och sedan anger SM5PHU i statusmeddelandet? Kan jag ropa CQ på 20m med anropssignalen BS7H, om jag i efterföljande QSO meddelar att min anropssignal egentligen är SM5PHU?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Åtminstone en del av de segelflygare som trafikerar 144,8 MHz och på APRS identifierar sig som SEU** tycks faktiskt vara radioamatörer också. Att amatörernas infrastruktur används av segelflygarna handlar snarare om bekvämlighet än om snålhet, tror jag.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Icke amatörer har inte på amatörfrekvenser att göra. Kvittar om det är APRS eller annan obskyr verksamhet.
Eller tvärt om:

Radioamatörer får utöva amatörradio på amatörradiofrekvenser. Kvittar om de är segelflygpiloter eller något annat.

73 de SM0RVV
 
Radioamatörer får utöva amatörradio på amatörradiofrekvenser. Kvittar om de är segelflygpiloter eller något annat.

Jag instämmer.
Men är allt som radioamatörer företar sig på amatörradiofrekvenser automatiskt per definition amatörradio?

73,
Jonas/SM5PHU
 
PTS definierar ju bara själva trafiken i nuvarande undantagsföreskrifter...

"amatörradiotrafik: icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt intresse och utan vinningssyfte,"

I en sådan lite lagom luddig definition ryms det mesta man kan tänka sig sända ut på amatörbanden. PTS har ju inte heller några synpunkter på innehållet i en radiosändning utan koncentrerar sin händelsestyrda och eventuella tillsyn på mätbara parametrar såsom frekvens och effekt.

Frågan saken gäller är således, om de segelflygande amatörerna och/eller piloterna sysslar med APRS-trafik för övning, kommunikation eller tekniska undersökningar, eller om syftet ett helt annat men som ändå ryms i definitionen?

/Bengt
 
Back
Top