Olaglig APRS trafik

Jag har nämnt det förut när frågan var uppe tidigare.

Jag anser att den som trycker PTT alternativt slår på sändaren är den som är radio-operatör.
Sänder den personen på ett amatörband så ska han vara radioamatör och använda sig av en giltig signal.
Allt annat är ju att betrakta som piratradioverksamhet.

Annars skulle man ju kunna tänka sig ett scenario där alla i mitt kvarter köper sig en kortvågsrig och sedan lånar jag glatt ut min signal till dom och låtsas som om jag håller på med ett experiment.
Jag kanske t o m kan rekomendera ett bra slutsteg på någon kW så att dom hörs ordentligt.

Jag tror dom flesta inser det orimliga i det hela, sedan kan man tycka vad man vill om APRS.

/Emil
 
Jo, många av oss har nog en känsla för vad som menas. Men vad är det egentligen som gäller, rent formellt? Bengt hänvisar till PTS luddiga definition av amatörradiotrafik. PTS anger också vad som gäller för utövare av amatörradio:

  • dels att användaren har ett giltigt amatörradiocertifikat,
  • dels att användaren har en tilldelad anropssignal.
Men sägs det någonstans att man måste använda anropssignalen?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Nu har jag läst på. Jovisst måste man använda anropssignalen:

"Den som använder en amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet. Sändar- och mottagarstationens anropssignal ska användas i början och i slutet av varje sändning. Under sändning ska anropssignalerna upprepas med korta mellanrum."

Så varför identifierar sig dessa segelflygare med anropssignaler som inte är amatörradiosignaler? (Amatörsignalen anges ju inne i meddelandet, inte i början.) Jag känner radioamatörer, som sysslar med både segling och med APRS, och som har en VHF-radio i sin båt. Men på aprs.fi finns inga användare som identifierar sig som "7SY1234" eller något i den stilen.

Vad är skillnaden på segelflyg och segelbåt i det avseendet?

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jo, det står tydligt uttryckt i undantagsföreskrifterna;

"Den som använder en amatörradiosändare skall ha en egen anropssignal.
Denna framgår av certifikatet. Sändar- och mottagarstationens anropssignal
skall användas i början och i slutet av varje sändning. Under sändning skall
anropssignalerna upprepas med korta mellanrum."

Alltså skall en segelflygande pilot som använder en APRS-sändare ha en egen anropssignal som skall användas i början och slutet av varje sändning.

Om en segelflygande pilot saknar anropssignal så får denne inte använda en amatörradiosändare.

Eller kan användaren vara en helt annan person som befinner sig på marken eller i en annan stad eller t o m på semester i Thailand under segelflygningen över Abborrträsk Airport?

/Bengt
 
Jag vet att det finns amatörer som har APRS i bilen som är påslagen jämt när bilen är i gång oavsett vem som kör. Är det ok om man själv äger bilen? Eller om det är en flickvän som kör?
 
Eller om vi monterar en repeater på vinden i Hans Petter Jönssons stuga i Knohult. Vem är användaren och ansvarig för att anropssignalerna sänds ut?

Rävjakt. Är det OK att skicka ut fru Svensson (ej radioamatör) med en automaträv som startar via en mekanisk väckaklocka? Vem är användare om sändningen börjar när fru Svensson inte är närvarande?

Radiofyrar. Vem är användare för fyren som sitter i Lantmännens betongsilo i Yxhult?

/Bengt
 
Jag har funderat på att sätta varsin tracker på ungarna, men slagit det ur hågen...

Den här flygande amatörradioklubben tycks ha många medlemmar spridda över stora delar av landet. De har varit radio-aktiva i trakten av Herrljunga såväl som i Örebro, Kungsör, Eskilstuna och Uppsala. Jag räknar till nästan 20 kärror, som alla hänvisar till samma amatöranropssignal. Men SSID/löpnummer indikerar att de kan vara dubbelt så många.

Sedan finns några som inte ens verkar ange amatörssignal i statusmeddelandet.

Poängen i mitt resonemang är följande:
  • Om detta handlar om radioamatörer, som bedriver amatörradiotrafik, så är de skyldiga att identifiera sig med sin amatörradiosignal.
  • Jag anser inte att de gör det på ett sådant sätt som anges i undantagsföreskriften.
  • Om de tvingas använda amatörsignalen istället för SEU**-signalen, blir det inte lika kul att följa dem på kartan. Åtminstone inte för dem som inte begriper sig på skönheten i en amatörradiosignal.

För övrigt tycker jag att den äkta kombinationen av amatörradio och segelflyg verkar kul.

73,
Jonas/SM5PHU
 
>>Jag har funderat på att sätta varsin tracker på ungarna, men slagit det ur hågen...
---

Jaså varför det då?

Om jag sätter en APRS-tracker på vår huskatt Smulan (ej radioamatör) och lånar ut min anropssignal till henne, menar du då på fullt allvar att det skulle vara i strid med de nu gällande undantagsföreskrifterna på något sätt?

Man kan ju tänka sig att Smulans slumpmässiga rörelser i närheten av bostaden utgör en särdeles intressant rörlig signalkälla för användning vid tekniska undersökningar och experiment med t ex Adcock pejlutrustning.

/Bengt
 
Bengt, jag ska gärna diskutera det med dig i en annan tråd. Eller varför inte på 3535, om det är där din kristall svänger ;)

Om segelflygarna hävdar att de ägnar sig åt amatörradio, ska de följa det minimala regelverk som finns. Jag anser som sagt att de inte gör det.

Om de fortfarande tycker APRS är kul, när de följer det minimala regelverket (44 segelflygplan som alla lystrar till anropssignalen SA5UF), så är allt frid och fröjd.

Om de inte tycker det är lika kul, kanske de kan tänka sig att flytta någonstans där varje flygplan kan använda sin egen unika SEU**-signal.

Jag tror att segelflygarna i allmänhet är lika trevliga och entusiastiska utövare av sin hobby, som vi alla är av vår.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Eller om vi monterar en repeater på vinden i Hans Petter Jönssons stuga i Knohult. Vem är användaren och ansvarig för att anropssignalerna sänds ut?

Rävjakt. Är det OK att skicka ut fru Svensson (ej radioamatör) med en automaträv som startar via en mekanisk väckaklocka? Vem är användare om sändningen börjar när fru Svensson inte är närvarande?

Radiofyrar. Vem är användare för fyren som sitter i Lantmännens betongsilo i Yxhult?

/Bengt

Det är väl inte alltid enkelt men här är min syn på saken.

I Petter Jönssons stuga är det radioamatören som äger och har installerat repeatern som är användaren.
Rent juridiskt har dock alla fastighetsägare ansvar för el-installationen i fastigheten.
Så brinner huset upp eller någon blir skadad p g a en dålig installation av radio-utrustningen
så är det fastighetsägaren som är ansvarig för elsäkerheten.

Angående fru Svensson så är det ju radioamatören som skickade med radion
som kan anses ha startat sändaren även om den är tidsfördröjd.
(För det var väl en amatör som gav henne "räven" ?)

Angående radiofyren är det samma förhållande som för Herr Jönsson.

I alla de tre fallen har (förhoppningsvis) en radioamatör dragit igång sändarna.

Angående segelflygarna kan man misstänka utan att var helt säker, att dessa
startar sina sändare själva utan att det finns en ansvarig amatör som har koll
på om utrustningen fungerar som den ska. Saknas det dessutom en giltig signal
så är det i alla fall för mig solklart en piratverksamhet.

Jag tycker att det är en ganska stor skillnad mot de tidigare tre nämnda scenarion.

/Emil
 
Jag tycker att både PHU och TKR har flera mycket bra points i det de skriver men som inte har stöd i de nuvarande föreskrifterna. Men det de båda tycker, det tycker jag också och flera med mig.

Problematiken i hela denna i vissa stycken haltande diskussion om APRS i segelflygplan bottnar i att det är allt för få av oss radioamatörer som är kapabla att definiera vår egen hobby och ännu färre som är beredda att försvara den med näbbar och klor. Inte ens SSA mäktar med detta längre och SSA är ju defakto den enda föreningen som har fått någon sorts "mandat" att i sin egenskap som nationell IARU-representant försvara och förvalta amatörradiohobbyn här i Sverige.

Det PTS-regelverk vi har att förhålla oss till efter den totala avregleringen vilken skett i många små nästan osynliga steg har öppnat enorma möjligheter för oss att utföra experiment som med de tidigare amatörradiobestämmelserna skulle vara lagstridiga eller i bästa fall kräva särskilda specialtillstånd.

För den experimenterande teknikintresserade radioamatören är avregleringen därför välkommen och oerhört positiv på kort sikt. På längre sikt är den en stor katastrof men som mycket få har insett eftersom de inte förmår att tänka i flera steg framåt och dra logiska slutsatser av det som har skett, sker och kommer att ske.

Nuvarande regelverk medger i det närmaste total frihet för oss att koppla ihop radio med Internet, att använda ett obegränsat antal obemannad radiosändare som fyrar och repeatrar m m utan särskilda individuella tillstånd för vare radiosändare, att fjärrstyra sina radiosändare, att sända tal, toner, brus, oljud, data och musik på amatörbanden, att använda sig av obegränsad bandbredd och valfria sändningsslag, att utöva blindsändning utan tidsbegränsning, att sändningarnas innehåll kan omfatta allt som inte klassas som hets mot folkgrupp eller motsvarande och där andra lagar har företräde framför undantagsföreskrifterna.

Detta är bara ett litet skrap på ytan, ett axplock av alla de friheter vi har fått. Tack PTS och SSA för att ni avreglerat vår hobby.

Frågan är om vi egentligen förstår värdet av att förvalta dessa enorma friheter på ett sådant sätt att okunniga och blåögda radioamatörer inte utnyttjar och missbrukar friheterna på ett för oss och hobbyn ofördelaktigt sätt och som därmed släpper in helt andra aktörer på amatörbanden som inte är intresserade av amatörradio som hobby utan som bara ser en möjlighet att dra nytta av och utnyttja vår gästfrihet.

Om det går att släppa in 44 segelflygande icke radioamatörer så går det naturligtvis att släppa in 44 fjällvandrare och 44 älgjägare också som alla skulle kunna ha stor nytta av ett APRS-baserat trackingsystem för att inte gå vilse i naturen. Grupper som sysslar med olika hobbies och fritidssysselsättningar i personligt intresse och utan ekonomisk vinning. Välkommen till amatörradiohobbyn - en hobby för alla.

/Bengt
 
Last edited:
på aprs.fi hittar man flygplan med identitiet SE.. som står stilla nånstans i Polen. Letar man i informationen så på SE... ser man att det är en svensk klubbsignal SK5.. som anges. inget SP/SK5.. eller SK5../A eller nåt anpassad identitet efter belägenheten.
Lär inte finnas nån operatör i det flygplanet eftersom det inte rör på sig - trackern står på som "rörelselarm" antagligen.
 
Jo, det finns mycket som kan sägas om samhällets utveckling i allmänhet och amatörradions i synnerhet.

Jag tycker att både PHU och TKR har flera mycket bra points i det de skriver men som inte har stöd i de nuvarande föreskrifterna.
Är det inte så, som jag hävdar, att användandet av anropssignaler av typen SEU** och liknande för APRS-trafik på 144 MHz strider mot PTS undantagsföreskrift? Om så inte är fallet, varför inte?

73,
Jonas/SM5PHU
 
AX.25

Är det inte så, som jag hävdar, att användandet av anropssignaler av typen SEU** och liknande för APRS-trafik på 144 MHz strider mot PTS undantagsföreskrift? Om så inte är fallet, varför inte?

De senaste 30 åren har det förekommit, att stationer har identifierat sig i frånfältet i AX.25-paketet som i stället för den vanliga anropssignalen har haft ett ibland relevantare innehåll (vanlig bland relästationer och satelliter). Detta har också ibland varit nödvändigt, eftersom AX.25 bara tillåter 16 st olika SSID:n. (SM6VYF-12 o.d.). Det har heller inte orsakat några problem, eftersom det är fullt tillräckligt, att identifiera sig på annat sätt (i England skulle man väl t.o.m. ett tag använda sig av morsekod). Mig veterligen finns det inga av PTS fastlagda regler av hur innehållet i AX.25-paketen skall disponeras, de vill bara (om ens det), att stationen identifierar sig. Och en paketradiostation kan alltså göra detta på annat sätt än i frånfältet i AX.25-paketet.

73 de SM6VYF/Arne
 
Hur tänkte man när man en gång i urtiden fastställde att amatörradiostationer ska identifiera sig med sin anropssignal i början av varje kontakt? Mitt antagande är man från myndigheternas sida ville på enklaste sätt kunna identifiera stationen i fråga.

Hur tänker man, när man väljer att gömma anropssignalen i infofältet i stället för att öppet visa den i adressfältet? Anropssignalen SA5UF får ju utan vidare plats i adressfältet. Förmodligen vill man för den segelflygsintresserade (amatörradioointresserade) publiken maskera att man använder amatörradio, och i stället skylta med flygplanens registreringsbeteckningar.

Alltså agerar man på ett sätt som strider mot syftet med PTS undantagsbestämmelse.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
PHU skrev; "Är det inte så, som jag hävdar, att användandet av anropssignaler av typen SEU** och liknande för APRS-trafik på 144 MHz strider mot PTS undantagsföreskrift?"
---

SEU** är inte en korrekt komponerad amatörradiosignal som den skall se ut enligt ITU och då kan man ju så klart hävda att den strider mot undantagsföreskriften. Å andra sidan så har ju PTS jurister konstaterat att man inte har stöd i ekomlagen för att utfärda amatörradiocertifikat samt dela ut anropssignaler varför man också slutat med detta.

Dock finns det inga hinder för någon annan, t ex SSA att på frivillig basis dela ut anropssignaler vilket också sker. Om sådana s k SSA-signaler har någon juridisk status i en verklig tvist står skrivet i stjärnorna. Jag misstänker att de har samma vikt som påhittade signaler som Eualia IV eller SEU**, dvs ingen vikt alls.

/Bengt
 
Man kan kanske ifrågasätta SSA-signalernas giltighet. Man kan kanske ifrågasätta giltigheten av hela undantagsföreskriften; jag har inte satt mig in i om det finns stöd i lagen för att PTS ska kunna utfärda en sådan. Tills motsatsen bevisats väljer jag att betrakta undantagsföreskriften som giltig.

Givet detta gäller entydigt att amatörradiostationer ska identifiera sig med den anropssignal som framgår av amatörradiocertifikatet.

Med stegrande envishet hävdar jag att segelflygarna inte gör det. Om man vill komma åt deras förmenta missbruk av amatörradiofrekvenser, måste men kunna precisera vari detta missbruk består. Med tanke på att regelverket är såpass tunt, ser jag ingen annan formell invändning än just den jag anfört.

Möjligen skulle man till luftfartsmyndigheterna kunna klaga på att flygarna bryter mot Luftfartsstyrelsens författningssamling LFS 2007:13 80 §:

"Luftfartyg skall utväxla radiotrafik på fastställda radiofrekvenser."

Om man inte anser att det föreligger något missbruk, kan man bara låta saken bero.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Till PHU: Jag är av samma åsikt som du så vi har samsyn i det stora hela. Jag provar bara lite olika vinklingar och argument för att folk skall börja fundera och tänka efter själva. Därav inhoppet med katten Smulan m fl statister.

>>Tills motsatsen bevisats väljer jag att betrakta undantagsföreskriften som giltig.

Jo, det är ungefär som PTS försvarat och argumenterat för sina ställningstaganden i skrivelserna till Näringsdepartementet där man ber om förtydliganden och ändringar i ekomlagen. Man är således mycket väl medveten om lämpligheten av att alla stationer bör ha en unik anropssignal som gör att de kan identifieras i samband med störning m m.

/Bengt
 
Rent logiskt borde ju "amatörbanden" användas till trafik mellan radioamatörer. Om banden används för trafik mellan segelflygare, och detta accepteras, så kan detta bli en inkörsport för all möjlig ovidkommande verksamhet (Jag har absolut inget emot segelflygare. Tvärt om. De är säkerligen helt ovetande om "brottet" de begår).
Oavsett hur det ligger till med anropssignaler och ansvar så borde vi nog sätta oss över det urvattnade regelverket och försvara det som vi kämpat för ända sedan frekvensutrymmet började regleras.
 
Last edited:
Efter alla ord som yttrats här kikade jag på SSA medlemsforum. APRS-funktionären ska redan ha kommit överens med några av segelflygarna om att korrekta anropssignaler ska användas.

Jag har även roat mig att surfa runt på några sidor om segelflyg. Som ett av skälen till att man valt radioamatörernas APRS-nät framför kommersiella mobiltelenät anges tillförlitligheten...

Det ska bli intressant att se om flygsignalerna på aprs.fi nu ersätts av amatördito.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Back
Top