Olika jords betydelse för en horisontell dipol

Per Bengtsson SA7PGB

Well-Known Member
Hej Hamnade i en ganska intressant diskussion, men vi fick ett frågetecken som någon påläst här kanske har mer koll.
Om vi har en horisontell vad blir skillnaden/påverkan om man ser en glidande skala från "poor to perfect" på en horisontell dipol X meter över marken :)
Hur lyder era ideér ?

MVH
SA7PGB
73
 
Hej.
Det beror en hel del på höjder och frekvens. En horisontell antenn på låga frekvenser blir svår att få upp så högt att strålningslooberna inte påverkas genom att vinklas uppåt och en sådan antenn funkar bäst på kortare avstånd. Ju högre antennen kommer desto mindre påverkan på looberna som med höjd blir lägre och fungerar bättre på långa avstånd. Det där lät lite rörigt när jag läser mitt svar men jag hoppas du förstår hur jag menar.
 
vad blir skillnaden/påverkan om man ser en glidande skala från "poor to perfect" på en horisontell dipol X meter över marken
Jag håller med ovanstående men vill också förtydliga lite.
Poor ground ger en del förluster och ju närmare denna dåliga jord antennen hänger desto mer förlust.
Perfect ground reflekterar all energi som en reflektor.
 
SM6POP Så långt är jag med sen innan , men klart som korvspad , tack :)

SM0GLD det där är intressant , blir strålningsdiagrammet detsamma , eller ändras det är väl egentligen hur jag menar förutom det uppenbara här att mer energi går ut, ändrar energin riktning på något vis är väl egentligen vad jag vill komma fram till.
 
ändrar energin riktning på något vis är väl egentligen vad jag vill komma fram till.
Vinkeln för den reflekterade vågen är beroende av antennhöjd i förhållande till aktuell våglängd.
Mängden energi som reflekteras i denna vinkel är beroende av markens ledningsförmåga.
 
Vinkeln för den reflekterade vågen är beroende av antennhöjd i förhållande till aktuell våglängd.
Mängden energi som reflekteras i denna vinkel är beroende av markens ledningsförmåga.
Om vi hokus pokus kunde ändra "marken" och inte övrigt som höjd , frekvens etc drar jag slutsatsen av det du säger att att formen på strålningsdiagramet i sig blir i princip densamma, men mer energi kommer ut den vägen istället för att värma marken . :)
 
Om vi hokus pokus kunde ändra "marken" och inte övrigt som höjd , frekvens etc drar jag slutsatsen av det du säger att att formen på strålningsdiagramet i sig blir i princip densamma, men mer energi kommer ut den vägen istället för att värma marken . :)
Kanske genom att lägga en eller flera reflektorer på marken under antennen?
 
Jag kan inte besvara trådskaparens inledande fråga men i ARRL Antenna Book visas skillnaden grafiskt mellan perfekt och urdålig mark för horisontell dipol med höjden dels en kvarts och dels en halv våglängd.

Lennart
 
SM5KYH, Litet missförstånd. Min fråga handlar mer om strålningsdiagrammet egentligen ändrar form eller inte, eller om det blir bara mer energi i stålningsdiagrammets riktning med bättre jord :)

SM5DFF , ska se om jag hittar de där, äger ARRLs antenn kompendium boxen
 
Strålningsdiagrammet ("loberna") från en horisontell dipol, sedd "från sidan" har ju en form, som hänger ihop med interferens mellan huvudenergin och den reflekterade energin från marken. Upphängd i "rymden" skulle från-sidan-diagrammet säkerligen vara som en cirkel, med dipolen i centrum (det horisontella diagrammet skulle antagligen se ut likadant, med två huvudlober vinkelräta mot antenntråden). Min teori, som ju inte är utarbetad matematiskt eller så, är att allt annat lika, så ger en förändring av markens ledningsförmåga mer eller mindre utpräglade lober, fast de har samma riktning, dvs grundmönstret kvarstår, men dämpning och förstärkning beroende på riktning (elevation) minskar.
 
SM5KYH, Litet missförstånd. Min fråga handlar mer om strålningsdiagrammet egentligen ändrar form eller inte, eller om det blir bara mer energi i stålningsdiagrammets riktning med bättre jord :)

SM5DFF , ska se om jag hittar de där, äger ARRLs antenn kompendium boxen
Förstår frågan och tänkte med inlägget exemplifiera ett sätt att närma sig den perfekta jordens påverkan på strålningsdiagrammet.
 
Såg att jag hade bild på början av en artikel i ämnet. Tidningen finns i stan och jag är på landet.
/ Tommy
 

Attachments

  • B0F69906-F59D-4E09-89D3-4F0B191AB5FE.jpeg
    B0F69906-F59D-4E09-89D3-4F0B191AB5FE.jpeg
    1,2 MB · Views: 17
De sista sidorna i kompendiet innehåller en del om placering av antenner, strålningsdiagram osv...
 

Attachments

  • antennkompendium-v1-1.pdf
    1,1 MB · Views: 45
I kommande nummer (maj) av QTC finns en artikel av Björn SM6EHY, där han skriver om antenner för 80 och 160; hur dessa påverkas av omgivande terräng och markförhållanden.
 
Back
Top