Olika material för dipol

sm2sxi

Well-Known Member
Om jag bygger en dipol i stål eller i aluminium blir det samma mått på dem då ?
Eller påverkas inte längden av metallernas olika resistans ?
Detta resonemang förutsätter förstås att de ej är belagda med plast på ytan.
 
Mina simuleringar i EzNec visar nästan obefintlig längdpåverkan mellan dom olika materialen.
Diametern på tråden/rören påverkar mycket mer.
 
Hållbarhet och fysisk tyngd är en annan synpunkt.
Jag har aldrig sett en TV-antenn av stål.
 
Tanken är att bygga en prototyp i stål (lätt att bearbeta)och när måtten är rätta så så bygger man ett orginal i aluminium.
Tv antenner i stål används i teracoms högmaster för tv sändning...
 
Rostfritt stål är en järn, krom, nickel-legering, dvs samma material som används i motståndstråd, eller elementtråd.
Man bör därför se rostfritt material som motståndsmaterial. det finns mängder v olika rostfria legerings med olika egenskaper.
Dock med lite större area som rostfria stålrör utgör, är resistansen så låg att det funkar och byggs antenner i materialet.
Många bilantenner är SS, liksom komradioantenner.
Jag vet även en radioamatör som byggde duplexfilter till en UHF relästation, med rostfria bunkar som yttervärld.
En applikation där man vanligen använder koppar och försilvring. filtren funkade utmärkt med liknande dämpningsiffror som mina kopparfilter.

Men OK, frågan var våghastighetsfaktorn för olika material, och den tyx vara liknande för de flesta material.

Tänk på att riskfritt stål går utmärkt att hårdlöda med gasolbrännare och silverlod. Blir mycket starka och fina hårdlödningar.
Silverlod med Fluss är dock rätt dyrt....

SM4FPD
 
Back
Top