Olika plastmaterial

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag tänkte tillverka några glidlager av acetalplast typ Delrin.
Nu råkar det vara så att jag har lite plast av varje i junkboxen och kan inte säkert avgöra vad som är acetalplast.

Hur säkerställer jag att det är Delrin och inte Nylon?
 
Det är svårt att skilja sinsemellan acetalplaster som Delrin och PA/amidplaster som nylon med blotta ögat men Delrin upplevs som finare och halare, även om det är subtilt.
Ett annat sätt är att bränna lite på den med lödspetsen, jag kommer inte ihåg vilken som luktar mest illa men du kanske har en känd bit att jämföra med?
 
Sådanna där plaster fanns det mycket av när jag jobbade på kabelfsbrik för länge sedan och man svarvade
nipplar av det till kabelmaskinerna kablarna ellet parterna som man slog ihop gick igenom en svarvad
nippel ibland så var plasten grön eller vit och hal på ytan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Nylon värms upp av HF, men det gör inte Delrin, som är en utmärkt HF-isolator.
Ett sätt vore att testa detta i en mikrovågsugn. Eftersom giftiga gaser kan uppstå så bör man nog inte använda en som man skall värma mat i. Och så får man väl se till så att man inte andas in gaserna. Man ställer in ett prov i "mikron" tillsammans med en mugg fylld med vatten (konstlast).
 
Sådanna där plaster fanns det mycket av när jag jobbade på kabelfsbrik för länge sedan och man svarvade
nipplar av det till kabelmaskinerna kablarna ellet parterna som man slog ihop gick igenom en svarvad
nippel ibland så var plasten grön eller vit och hal på ytan.

mvh Lasse sm0ydo
Vilken kabelfabrik har du jobbat på? Själv har jag jobbat på Ericsson Cables (f.d. Sieverts kabelverk) här i Hudiksvall i tretton år, och ett år på Habia Cable i Söderfors.
 
Efter 1 min började vattnet koka och då kunde jag bara ana en liten uppvärmning av plastbiten.
Detta känns kanska osäkert, jag får nog beställa rätt plast.

Eldar man på den luktar det sött.
 
Efter 1 min började vattnet koka och då kunde jag bara ana en liten uppvärmning av plastbiten.
Detta känns kanska osäkert, jag får nog beställa rätt plast.

Eldar man på den luktar det sött.
Förmodligen så är plastmaterialet bra om det inte blir varmt på en minut.
Prova med någon annan plast så ser du skillnaden.
 
Nog för att jag betraktar mig som lite udda som amatör, lite nörd är man väl, udda rent av ..
Men röka på plast ... va f ... :D
Nä, man får ju blanda plaststrimlorna med något välsmakande som...borkum riff eller liknande :)

Luktar det sött så är det knappast nylon men delrinplast lukar inte heller särskilt sött vad jag vill minnas så det kan ju röra sig om någon annan sorts plast, jag skulle gissa på polystyren med ledning av doften.
 
På jobbet har vi använt POM, kan de vara nåt Micke? Hur mycket behöver du?

:cool:
 
Last edited:
På jobbet har vi använt POM, kan de vara nåt Micke? Hur mycket behöver du?

Ja det är exakt vad jag behöver.
20mm x 15mm x 300mm, glidlister till båtdörrarna.
Jag hittar ingen som säljer detta annat än i rundstav.
 
Du, jag ska kolla och återkomma Micke. Men detta låter som en bagatell. Är det 2 stycken bitar av detta mått eller?
 
Nej endast en bit. Jag tänkte dela den i fyra efter att jag fräst ett spår i mitten.

Det blir alltså två kutsar / dörr
 
Ok Micke. jag ska kolla och återkommer. Åker dock till Berlin på onsdag nästa vecka. Min kollega har dock koll på var alla bitar huserar och tjocklek mm. Jag får återkomma när jag är hemma igen. Jag har allehanda stumpar hemma men inte i dina mått.
 
maskindelen.se har POM i fyrkantsprofil.

Varför har jag missat det?
Jag har ju varit inne på maskindelen och letat men inte hittat annat än rundstång.

Det löser mina behov och jag slipper elda på var enda plastbit jag har:)
 
Back
Top