Olika sätt att få sönder eleketronik

Eller den här i en IC-751....!!
Känner igen denna.

Vi fick byta ut ett par kristallugnar CR-64 efter några år, och
ersatt dem då med ugnen CR-165 som sitter i M-700TY.
De var betydligt mer åldringsbeständiga.
 
Är skruvarna på utsidan av apparaten så pass slitna att det tydligt syns skulle då jag avstå köp.

Kan man inte välja rätt mejsel till en skruv har man ingenting i en radio att göra.
 
Jag vet flera som med en nyinskaffad radio måste pilla isär dem för att se hur de ser ut inuti.
När de har gjort det åker locken på igen ngn minut senare.
Skruvskallar så vassa att de fastnar i tröjan är inget kul såklart men ngt bensäkert kvitto på att radion är söndermejslad är det inte.

En gång för längesedan skulle jag sälja en radio, en sliten SuperStar 3900 CB radio till en kille. Han va ökänd för att gå in och mejsla i dem på ett gehör..
Han skulle få prova den en vecka först. Jag kände visst obehag…att låna ut en sån radio till honom då de finns massa ’kul’ kranar i en sån att pilla på.
Jag bytte ut ett par skruv mot popnit i underkåpan.
Han var här o hämta den o skulle hem o prova. Direkt när han kommit hem en timme senare ringde han och va arg för jag popnitat dit locket.
-ja, jag känner dej…du skulle ju bara prova den ändå…köper du den så borrar vi ur dem bara..
’behåll du din sketradio, jag vill inte ha den längre’

Jag har slitit ut 2st Yaesu stationer. Den första vart en FT-8100 jag hade i bilen i många år. On/off knappen vart i volymkranen där man tryckte på ratten. Det lade av till slut. Den fanns inte som reservdel men radion kunde ställas i ngt slags stand bye läge där den såg helt avstängd ut men man kunde starta den med ett snabbt tryck på en av de programmerbara knapparna på micken.
Sen gick den ännu några år tills själva volymen lade av.

Min FT-817 hade jag också i många år. Såndär maskin jag släpa med mej överallt. Det vart innan jag hade ngn antennanalysator o den radion med sin swr meter fick duga som ett substitut till det där.
Multifunktionskranen eller SUB vfo den nog eg heter…slet jag ut på den…men höll den vid liv ytterligare ett par år innan ngt annat gick sönder. SUB vfo’n hitta jag som reservdel i kina…snorbilligt…men vågade inte köpa den pga just det.

Ett antal andra Yaesu’s har jag kört sönder också trots mild men för all del frekvent användning. De verkar inte hålla för nästan yrkesmässig hantering dagligen.
Sedan några år kör jag numer Icom på de viktigaste maskinerna. Om 10 år kan jag svara på om de håller bättre ^^
 
Skruvarna nämndes.

ICOM använde svarta mässingsskruvar, M3 gänga och kullrig skalle med Ph2 för mejseln.
En gång för länge sen kom en IC-211E in för garantirepartion.
En av skruvarna vara borta, och den gängade delen satt kvar i chassit, mkt svårt att få bort.
felen beskrvs och verkade vara periodiska, efter några dagars provkörning kunde jag bara konstatera att det inte var något fel.
Men den avskruvade skruven fick vara.
Efter en vecka var radion tillbaka, nu med flera fel med periodiska symptom. Kunden tyckte nog att han borde få en ny radio som garanti.
Men vi på SRS ville nog först se om något fel fanns.
Efterhand och många turer visade det sig att han ville ha en ny radio just för att få en skruv där den avbrutna satt.
Han hade förstört radion och försökte lura till sig en ny radio.
Jag lyckades få ur den gängade delen och sätta i en ny skruv, med stor tvekan kunde han då godkänna detta.
Ja garanti kostade oss på SRS mycket stora pengar, ja kanske 5 frakter och tio arbetstimmar för någon som hade klantat sig med en skruv.

När IC-7800 kom, över 100 kkr. kom en från ett av våra grannland för rep, det va nog en av de första sålda. det visade sig att USB jacken på baksidan var sönder. "den hade gått sönder av sig själv", såg ut som den var kraftigt förskjuten åt sidan.
Efter mycket diskuterande med kunden, visade det sig att han hade snubblat på sladden som då med stor kraft förstörde jacken i radion.
Skruvarna då, jo en sån radio har ju omkring 24 st svarta M4 med stor cylindrisk skalle med Ph2 spår. Alla, ja precis alla var som om de var borrade med en slö borr. Han hade försökt skruva upp radion med kniv o gaffel..... eller något som låg i kökslådan.
För att visa god min fick han hela historien som garanti, och en fin Ph2 mejlsel låg i kartongen vid returen. Kanske han förstod piken....
Ja garanti kostar stora pengar, om man inte vill ha dåligt rykte.

Så snälla, köp en Ph1 och en Ph2 mejlsel av god kvalitet, är den omärkt kan den passa lite sådär både i Ph och Pz. men hur skruvarna ser ut bestäms av vd den kostar....



Vissa amerikanska radioprylar hade härdade stålskruvar av självgänande typ, dvs plåtskruv, i aluminiumchassi.
Då höll skruvarna, men chassiet blev förstört, en storlek större skruv som man hittade i kökslådan kunde funka....

SM4FPD
 
Killen spjärnade emot och sa till slut att han fått instruktioner från deras utvecklingsavdelning att apparaten inte behövdes öppnas för att något där var känsligt och kunde gå i sönder. Han visste inget om lådans innehåll vilket jag förstått långt tidigare innan apparaten kopplades in. Lådan öppnades i alla fall av honom själv och det blev då ganska tydligt varför mätdata var så himla bra. Inkommande ledningar från 230 matningen hängde i luften och var försedda med en bit krympslang för att förhindra kortslutning. Det var sedan inte lönt att fortsätta diskussionerna. Han tog sin låda och åkte hem. Faktura för den bokade tiden skickades och som faktiskt betalades i tid. Tack tack. Hörde aldrig av det företaget mer. Bra var väl det.
Vilken korkad kund som slängde bort pengar på att skicka något på EMC-test, med den ambitionsnivån. Det är ju till att börja med tillverkaren själv som deklarerar sin produkt mot de olika EU-direktiven. Bara att skriva en DoC där denne på heder(nåja...) och (rymligt) samvete intygar att allt är väl. Vill man ändå ha en provrapport att visa upp så är det billigare att scanna någons mätkurvor och förfalska en rapport. Gärna med mätkurvor som i alla fall har lite signaler så ser det lite trovärdigare ut. Billigare än att anlita ett EMC-lab. Tyvärr förekommer det nog av och till.

Läser man provrapporter kan man ibland råka ut för att man inte begriper alls hur det varit uppkopplat. I en bra rapport är det oftast inget problem att följa hur man gjort och då har det förhoppningsvis gått rätt till. Beskrivningar och tydliga bilder. Fattar man inte vad de gjort så bör man nog dra öronen åt sig och misstänka att det är något lurt. Kablar bidrar ofta mycket till utstrålad emission och man kan ha optimerat kabelförläggningen i labbet för att få så lite signaler som möjligt vid proven. En bra konstruerad produkt har förstås lite signaler som läcker ut på kablarna och då kan man lägga upp det lite hur som haver i labbet vid proven och det blir bra oavsett. En seriös tillverkare gör förstås så och kan sova gott. Dom som fuskar lurar också sig själva men de räknar kanske med att det är liten risk att åka fast. Men även om man inte åker fast i marknadskontroll kan det bli problem och missnöjda kunder. I fallet optimerare till solcellsanläggningar så kom verkligheten ikapp och det drog skit över sol-el helt i onödan - för det går ju att göra rätt om man vill. Samma sak med switchade nätaggregat och frekvensomriktare, det går att undvika störningar där också.
 
Ett genomtiderna, effektivt sätt att förstöra radioanläggningar är att trimma dem.
Det finns flera sätt:

1. Att använda fel trimverktyg, som spräcker trimkärnorna.

2. Om man spräcker en trimkärna, och den inte mer går att röra, så försök med någon annan trimmkärna, även den spricker. Till slut har vi en fin radiomottagare som är nära på omöjlig att få liv i.

Ja man har sett många vrak, en lösning är ju att bära apparaten till någon som "har bättre instrument", (betyder: vet vad han gör).
Krävs ofta stor kreativitet för att få bukt med sådana saker, i vissa fall kan man vända trimkärnorna men då skall de tas ur först.

3. Trimma utan att direkt veta vad man gör, vd som skall hända när man skruvar, vanligen löses detta genom att se på S-metern, alla trimrar får ju den att visa mer och därmed blir radion bättre. Att en del trimrar inte får någon direkt effekt, konstigt, vad kan det beror på? skruva mer då.

4. I vissa fall på äldre grejer är det flera kärnor i samma spolburk. Man skall ha ett verktyg som går igenom den första kärnan och sen in i nästa kärna. Går ju inte med en vanlig plåtskruvmejsel, så då tar man helt enkelt och skruvar ur den första kärnan och trimmar sen den undre, var tog sen den urtagna kärnan vägen då? Ja den får vi leta efter i morgon, då det är ljust. Bara det att XYL gick ett varv med dammsugaren innan letandet inleds....
Men visst, det hörs ju lite ändå i mottagaren, men varför dog sändaren? Bara att börja byta slutrör och sluttransistorer. går inte ändå??? Men fanns det inte en modifiering i QTC??? får leta fram den och göra en modifiering...så lär det bli liv i sändaren.
Och var tog alla skruvar vägen?????? Nå det ligger väl några gamla skruvar i kökslådan, som går att tvinga in.

En tid gällde att en radiostation borde trimmas en gång per år, exvis TS.-510, 515, 520, FT serierna, och alla DRAKE riggar.


SM4FPD
Ja i Drake fick man trimma några HF- kretsar som hängde ihop med Preselector, i både sändare och mottagare.
Preselector rörde järnkärnorna upp och ner.
Ville man förstöra radion trimmade man järnkärnornas läge, det gick bra att med lite våld forcera låslacken...
Men ville man trimma utan att förstöra något så trimmade man trimkondingarna i mottagaren till max S-värde eller till max drivning i sändaren.
Antar att de hängde ihop i transceivern.
Precis som du säjer fick man gärna göra det någon gång om året, inte minst om man bytte rör där.
MF rör man i regel inte, förutom kristalloscillatorn 5645 kHz om kristallen har dragit sej uppåt pga åldern.
 
Ett sätt att förstöra radiogrejer är att inte koppla bort antenn jord och strömförsörjning när åskan går.
Men jag läste i Illustrerad Vetenskp att ett storkbo på taket förhindrade att åskan slog ner.
Varför ordet myt förekom vet jag inte, men detta är gammal kunskap och gammal kunskap är ju bra , särskilt sådan med elektronrör, men det måste ju betyda att kunskap hur man skyddar sig mot åska.
Så se till att få långbenta gäster på taket så kommer radioutstyret att hålla i många år.
Tyvärr finns det magert med fåglar av den typen här i SM4 och norrut.....men för SM7:eek:rna....

SM4FPD
 
Antar att de hängde ihop i transceivern.
Uppbyggnaden av lågnivåkretsarna i TR-3/TR-4 och R-4/T-4 familjerna var helt annorlunda.
Transceivrarna hade avstämning med vridkondensatorer medan R-4/T-4 hade permeabilitetsavstämning. Detta var mer stabilt än vridkondensatoravstämning så man behövde inte trimma så ofta.
 
Back
Top