Oltronix LS 153 likspänningsaggregat för rörfantaster

SM2GXN

Well-Known Member
Har under tiderna skänkt bort massor med instrument, komponenter av allehanda slag och också liknande typer av likspännnigasggregat som Oltronix LS 153 i bild. Hade dock, liksom min rörprovare Funke W19, glömt bort att jag hade ett lite mer anvacerat aggregat i gömmorna och då jag väl upptäckte det så placerade jag det på altanbordet tillsammans med nykokt kaffe, Gunnar Markesjös bok elektronrörsförstärkare och fotograferade seansen med en idyllisk bakgrund som i dag badar i en ca 28-gradig värme.

Ska testköra det i helgen men självfallet kommer en intern översyn att företas innan jag gör en driftsättning, för jag gissar att det är många år sedan det brukades. Har för övrigt också originalmanualen till aggregatet som innehåller klara instruktioner för användandet och också ett mycket trevligt och komplett schema. Helt klart kommer detta aggregat att bli en god vän då jag emellanåt racklar på med rör. Visst är det en vacker tingest?

Attachments

• LS 153.jpg
    LS 153.jpg
    3,4 MB · Views: 23
  • LS-153.jpg
    LS-153.jpg
    3,5 MB · Views: 24
Min erfarenhet från ett annat Oltronix av liknande typ: byt alla elektrolyter.
Så kommer också förmodligen att bli. Har reparerat en hel drös med Oltronix 400 volts dc-aggregat och sannerligen var kondensatorbyte det bästa att göra. Sitter för övrigt ett EL34 som regulator i de aggregaten men i LS 153 används EL84. Ska i vart fall bli kul att öppna upp det och gissar att det ser ut sprillans då det använts väldigt sparsamt på en gymnasieskola i Boden; där jag för övrigt jobbade innan min pensionering.

...All eventuell förekomst av selenlikriktarbryggor bör ersättas med kiseldito + ev. seriemotstånd...

Tror jag har ett par av dessa aggregat att överta för de som hämtar...
Om de inte vore så fördömdat tunga skulle jag vara frestad.

Ett "stilleben" med "Taschenbuch der Hochfrequenztechnik" och "Grundlagen der Röhrentechnik" flankerande Gerätet
skulle då kunna anordnas...

...All eventuell förekomst av selenlikriktarbryggor bör ersättas med kiseldito + ev. seriemotstånd...
Inte minst för att selenlikriktarbryggorna luktar ond bråd död då de bestämmer sig för att ge upp.

Back