Om D-star på SSA:s sida.

SM7TJC

Well-Known Member
Jag läste just att SSA-bullen numera sänds på D-star. 42 incheckare var ju inte så dåligt.
Men fortsättningen av artikeln var en bedrövlig läsning. Problem med olika protokoll som inte tycker om varandra och diverse inställningar m.m.

Det bästa metoden verkar vara att använda en "radio-dongle" till datorn. Sedan kopplar man upp sin D-starradio mot denna och kommer den vägen ut på internet där själva kommunikationen sker.
Ehh.... vore det inte smidigare att skippa radion och koppla mikrofonen direkt till datorn?

Det hela verkar ganska avlägset från amatörradio.

Digital talkommunikation verkar annars spännande, men det vore ju kul att se ett system där man använder radiovågor som medium för att överföra själva kommunikationen. Det blir ju lite mer likt amatörradio då.
 
D-star verkar vara ganska användarovänligt, men Icom lär väl ha haft ett finger med i spelet vilket förklarar en del.
 
Det är nog så att alla dataprotokoll är i grunden användarovänliga.

Analogradio är ganska enkelt. Knappa in kanal/frekvens, ev. välj modulationssätt och tryck på PTT.

Digitalradio däremot kan göras hur krångligt som helst, med IP-adresser, portnummer och annat jox som datornördar använder sig av för att verka extra kunniga och nördiga. Därav blir användarovänligheten såpass stor att det blir faktiskt svårt att hantera amatördigitalradio.

Faktum är att TETRA/RAKEL är mycket enklare ur ett användarperspektiv, eftersom användarna inte ser det som sker i bakgrunden, utan bara i princip kanal (TG=TalkGroup) och sen är det mer eller mindre som analogradio.

Skulle faktiskt vara intressant att bygga upp ett TETRA-nät på 70cm. Skulle säkert fungera utmärkt...

73 de Kai

PS: TETRA är faktiskt bra....


D-star verkar vara ganska användarovänligt, men Icom lär väl ha haft ett finger med i spelet vilket förklarar en del.
 
Jag har kämpat mig igenom artikeln på SSA.SE och kan bara konstatera att jag inte har de kunskaper och intresse som krävs för att på egen hand lösa sådana kompatibilitetsproblem. Bullen sändes på en reflektor och 42 checkade in efteråt. Inte dåligt.

Å andra sidan lämnar nämnda inkompatibilitet ett oerhört stort utrymme för experiment med olika programsnuttar och för den mer försigkomne att skriva egna program eller för lödkolvsinnehavaren att bygga elektroniska "interface" för att få de olika systemet att prata med varandra.

Just inkompatibiliteten och avsaknaden av allt för strikta protokoll och standarder som alla tvingas följa blint lämnar faktiskt utrymme för den tekniskt intresserade att klura ut helt egna lösningar. Om allt hade varit 100% standard och fungerat problemfritt från början så hade ju inget annat återstått än att trycka in PTT-knappen, ringa upp en kompis och börja prata med denna. D v s det som vi alla redan kan med hjälp av vår mobiltelefon, billigare och mer flexibelt i ett världsomspännande trådlöst nät, utan krav på certifikat och tillstånd.

Må inkompatibiliteten mellan protokollen fortsätta öka så att experimenten och problemlösandet kan hållas vid liv. ;)

/Bengt
 
Artikelen innehåller många sak & faktafel. Jag ämnnar skriva en som är korrekt

Visst kan D-STAR vara lite bökigt i början innan man funnit den röda tråden. Men det är inte riktigt så illa som det verkar enl SSA artikeln

//TSC

Jag har kämpat mig igenom artikeln på SSA.SE och kan bara konstatera att jag inte har de kunskaper och intresse som krävs för att på egen hand lösa sådana kompatibilitetsproblem. Bullen sändes på en reflektor och 42 checkade in efteråt. Inte dåligt.

Å andra sidan lämnar nämnda inkompatibilitet ett oerhört stort utrymme för experiment med olika programsnuttar och för den mer försigkomne att skriva egna program eller för lödkolvsinnehavaren att bygga elektroniska "interface" för att få de olika systemet att prata med varandra.

Just inkompatibiliteten och avsaknaden av allt för strikta protokoll och standarder som alla tvingas följa blint lämnar faktiskt utrymme för den tekniskt intresserade att klura ut helt egna lösningar. Om allt hade varit 100% standard och fungerat problemfritt från början så hade ju inget annat återstått än att trycka in PTT-knappen, ringa upp en kompis och börja prata med denna. D v s det som vi alla redan kan med hjälp av vår mobiltelefon, billigare och mer flexibelt i ett världsomspännande trådlöst nät, utan krav på certifikat och tillstånd.

Må inkompatibiliteten mellan protokollen fortsätta öka så att experimenten och problemlösandet kan hållas vid liv. ;)

/Bengt
 
Back
Top