Om digital modulation, digital kommunikation och lite till.

Alltså bara fördelar med telegrafi som ju per definition är en digital "mode" och därmed har sin plats i tråden.

Fast är det inte lite knepigt att använda när du kör bil, går , springer rundan i skogen, cyklar eller håller på med annan bisyssla samtidigt som du kör radio?
 
Nja, dom användarscenariona du nämner VDT är väl inte särskilt typiska för amatörradio och för radioamatörer?
 
Köra amatörradio i skogen är det jag gör mest när jag kör radio. Både qrp med trådantenn på HF och digitalt men inte med D-star utan dmr fast direkt mellan handapparaterna.

Vad vill jag med inlägget?
Det som är amatörradio för den ena behöver inte vara amatörradio för den andre, men vi kan nog samsas i etern ändå.
Hade jag haft bättre antenn-QTH hade jag garanterat kört mer 80m, men alla har vi inte ett boende som gör att vi kam ha sjyssta antenner.
 
TJC skrev; "Varför går det inte att ena sig om en modulationstyp och sedan lägga allt övrigt i mjukvara?"

VDT svarade; "Det hade naturligtvis varit det bästa, men varför kör inte alla enbart SSB, eller enbart på ett visst givet amatörband?"

Nja, det bästa och mest optimala vore nog om alla körde telegrafi? Det är egentligen den enda "moden" som är 100% tillbakakompatibel och 100% framtidssäker.

Som datavärldens ASCII då. Jag fiskade fram dokument ur närmare 30 år gamla datalagringsband. De som gick att läsa var i ASCII medan proprietära format mest var gallimatias på skärmen. Eftersom ASCII-filerna var i latex kunde man läsa dem helt och även kompilera om dem! (Försök det med någon Word-variant!)
 
Ska försöka förklara min ståndpunkt - kommer däremot inte diskutera
den då det ändå inte leder någonstans.

Anser att vissa digitala system är styggelser för att de är baserade på
proprietära kodningsalgoritmer, detta kommer hämma utvecklingen.
Dessutom låser det oss vid föråldrad teknik.

Ska vi ha digitala system ska de vara öppna så att man t.ex med en
SDR-mottagare, TV-dongle och mjukvara, kan avlyssna vår trafik.

Detta så att intresserade enkelt ska kunna avlyssna vår trafik. Vi har
alltid haft en skara lyssnaramatörer, förr utgjorde de en av våra
rekryteringsbaser.

Som jag skrev tidigare i tråden så var det så jag själv började.

Jag har inget emot digitala kommunikationssätt i sig med andra ord.
Däremot tror jag att AOM har rätt i att vi inte har samma incitament
att använda D-star-liknande system då vi är så få och våra VHF/UHF
kanaler räcker till i vårt land.
 
Last edited:
KBW skrev; "Jag har inget emot digitala kommunikationssätt i sig med andra ord. Däremot tror jag att AOM har rätt i att vi inte har samma incitament att använda D-star-liknande system då vi är så få och våra VHF/UHF kanaler räcker till i vårt land."

När det gäller uppbyggnaden av ett repeaternät, analogt eller digitalt, så finns det en lång rad tekniska utmaningar som kan sysselsätta initiativtagarna ganska länge. Utrustning skall väljas, byggas, byggas om, programmeras och anpassas. Antennplatser väljas och antenner utvärderas o s v. Kikar vi tillbaka i tiden då de analoga repeatrarna byggdes upp så arbetades det intensivt med detta på flera håll i landet. Här i min region fanns ett gäng om 4-5 personer som jobbade med Malmö-repeatern. Jag och 3-4 kompisar byggde en repeater i Lund och i Helsingborg fanns ett gäng liksom det fanns 3-4 personer som byggde Ystad repeatern.

Denna första stora uppbyggnads- och experimentfas som varade mellan fem och tio år engagerade i första hand de som byggde och underhöll repeatrarna. Jag är säker på att alla vi som jobbade med detta tyckte det var hyperintressant och givande för oss själva. Jag för min del lärde mig massor och fick stor erfarenhet av de problem som samlokaliserad radioutrustning innebär och hur kavitetsfilter skulle tillverkas och justeras för att få minsta möjliga insertion loss och maximal isolation mellan RX och TX-portarna. Rent tekniskt fanns tusentals småsaker att klura på.

Även om nu D-star i mångt och mycket består av färdiga från hyllanprodukter så finns det säkert fortfarande inslag av radionätbyggande som kan hålla några få på varje ort sysselsatta en tid och som ger dem erfarenheter och lärdom. Dessutom kan det ju skrivas program i all oändlighet. Bra så.

På den analoga tiden med FM-repeatrar fanns förutom vi repeaterbyggare en större flock vanliga användare som med få undantag hade köpt sig en kanalradio och installerat denna i bilen eller hemma. De första bärbara stationerna såg sitt ljus och stora tunga åbäken som KP202 etc bars ogenerat runt i stan. Man kan nog säga att det var denna användargrupp som hördes mest över repeatrarna och deras bidrag var begränsad till att generera radiotrafik i stor volym, d v s samtala länge och ofta om allt möjligt där ämnet radio förekom sparsamt.

I början av den analoga tiden fanns inga alternativa kommunikationskanaler med mobiltelefon och Internet som vi har idag och det var fantastiskt att kunna nå tiotals mil via en repeater, mobil till mobil trafik. Nästan obegripligt på den tiden.

Jag sitter och funderar på vad som är lika fantastiskt med den "nya digitala tekniken" och vad som kan göras med D-star. Det som jag närmast tänker på är de goda möjligheten att koppla ihop D-star repeatrar via Internet till större nät och skapa mer eller mindre slutna samtalsgrupper m m. Möjligheterna är väl närmast obegränsade för hur stora nät som kan byggas upp och hur de kan kopplas samman med andra nät i andra länder. Med Internet som en viktig länk och bärare av information mellan öarna. Jo, det är säkert intressant och spännande för det fåtal som sysselsätter sig med uppbyggnad och underhåll. Betvivlar inte det. Men sedan kan man fundera på om det egentligen finns något behov av allt detta på samma sätt som det ev fanns på den analoga tiden före mobiltelefonen och Internet var uppfunna. Vad kan jag som vanlig användare göra med en D-star radio som motiverar den stora investeringen och som möjliggör sådant som inte redan går att göra via mobiltelefon eller Internet - eller via det befintliga analoga FM-repeaternätet som är helt öppet och åtkomligt för alla med billigaste möjliga walki talkie från Kina.

AKU konstaterade att det gick att överföra ett schema på en halv minut. Men gör vi verkligen det via radio. Är det inte enklare att bifoga filen i ett vanligt e-mail så att den hamnar i datorn och kan printas ut eller bara sparas tillsammans med de andra mailen? Där finns ju inte heller några kapacitesbegränsningar som kan sätta käppar i hjulet...
 
Kan det vara så att det handlar om en annan form av bygge och experiment. Digitala system ger ju väldigt mycket nya möjligheter att bygga olika former av nät och grupper. Inte helt olikt det som finns i den kommersiella nätvärlden (GSM- TETRA e.t.c) det i sig kan ju vara nog så intressant att utforska. Det blir ju samtidigt ganska tillgängligt eftersom man som regel kan jobba med det över nätet och behöver inte köra till radiositen och meka så fort man vill ändra något. Helt enkelt ett litet skift i fokus från radioteknik till radiosystem och nätverk.

För min egen del så har det varit mitt jobb i ganska många år så jag ser inte riktigt magin, men om man inte har det som dagligt jobb så kan jag mycket väl tänka mig att det är spännande att laborera med.

73/K
 
Ska försöka förklara min ståndpunkt - kommer däremot inte diskutera
den då det ändå inte leder någonstans.

Nej, okej. Du behöver inte försvara din ståndpunkt att D* är en styggelse och en återvändsgränd, men påstå då inte att du inte förstår vad jag menar. Stå för vad du skriver eller ta tillbaka uttalandet.


Ska vi ha digitala system ska de vara öppna så att man t.ex med en
SDR-mottagare, TV-dongle och mjukvara, kan avlyssna vår trafik.

Okej, vad väntar du på? Plocka fram stickan: Receiving D-STAR Voice with DSD 1.7 on Windows - rtl-sdr.com


Som jag skrev tidigare i tråden så var det så jag själv började.

Och alla andra måste börja precis så som du började, eller?


vi är så få och våra VHF/UHF
kanaler räcker till i vårt land.

Absolut, och då får de plats med lite D* och DMR utan att du behöver oroa dig för frekvensutrymmet. Och de gamla fem kortvågsbanden räcker gott också!
 
EQL: " ... överföra ett schema på en halv minut. Men gör vi verkligen det via radio. Är det inte enklare att bifoga filen i ett vanligt e-mail.)

Jo förvisso är det så. Det var mest ett försök att visa hur stor (liten?) överföringskapaciten är i D*. Att köra över lite större filer är inte realistiskt, kanske inte heller meningen. Samtidigt framgår att en fil på 15 kB kan innehålla ett schma med god detaljrikedom.

Jag satt lite fast i tänket att vi kunde ha ett alternativ om/när Inet inte finns tillgängligt. Inser nu att D* inte hör till alternativen, mycket beroende på att det körs på för låg frekvens för att det skall gå att använda större bandbredd. Här kommer i stället Broadband-Hamnet™ (tidigare HSMM-Mesh™) som går på tillräckligt hög frekvens.

/Janne
 
Jo då, jag förstod vad du ville få fram Janne AKU och den låga kapaciteten du exemplifierade med ett enkelt pyttelitet schema är ju en klar begränsning när vi alla som default har Internet som någon sorts "back bone" för hela den moderna amatörradion. Utan denna viktiga ryggrad kan vi väl knappast utöva modern amatörradio då det är här på Internet vi för diskussionerna med verklig substans och inte minst viktigt förmedlar information om vilken frekvens och tid en viss station vi söker kontakt med är igång. Ja och så ställer vi frågor om än det ena och än det andra förstås.

Som MMJ skriver så finns det ett värde i att de som gillar datorer, att skriva egna program och bygga upp kommunikationssystem kan göra det och om det sedan kallas amatörradio eller amatörkommunikation är väl egalt. Amatörradio kan det först bli tal om när informationen skyfflas ut via radio och transporteras i etern och radiovior från punkt A till punkt B används för att föra över informationen. Det som inte är amatörradio bör ju inte störa oss som håller på med amatörradio. Det finns massor av nischer inom näraliggande områden som folk pysslar med som är kul för dom men som inte primärt har med amatörradio att göra.

Jag läste de 36 kommentarerna i länken som VDT tipsade om och här har vi väl den moderna amatörradion i ett nötskal. Massor av tid och kraft måste läggas på att lista ut varför datorerna trilskas och det ena felet efter det andra dyker upp. Jag känner igen mig som vanlig datoranvändare när jag laddat ner något program som vägrar att fungera. Man kan tillbringa dagar med felsökning innan någon datorkompis talar om att det finns inga drivrutiner till din dator så du får köpa en ny. Men för de som gillar att bråka med datorer och har gott om tid så verkar VDT:s länk bra. Men det ser ut som radiobiten i allt detta teknikstrul är det minsta problemet?
 
Jag har läst på lite om DSD samt mbelib och tydligen har man lyckats med "reverse-engineering" av AMBE-chipet.

Min portugisiska (PU2VLW) resp. italienska (I6IBE) är dock inte sådana att det "finstilta" i deras beskrivningar framgår helt.
Har fått använda Google Translate samt rudimentära kunskaper i franska och latin som rimlighetskontroll.

Dock varnas det uttryckligen i beskrivningen av DSD för att man begår patentintrång om AMBE-funktionen utnyttjas i mbelib.
Med tanke på att det USA-baserade bolaget DVSI har sin regering bakom sig är det nog något som ska tas på största allvar.
Det svenska rättsväsendet står på intet sätt fritt för påtryckningar från Washington.
Se bara på det som drabbat Håkan Lans.

Slutligen tror jag SM0VDT har beskrivit situationen för dagens amatörradio tämligen heltäckande i sin signaturrad:

"Stickproppsansluten rakelwannabeoperatör - ett offer för plastradioindustrin!"

Lägg bara till "För ointresserad och bekväm för att lära sig telegrafi" så blir bilden 100%-ig.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nej, okej. Du behöver inte försvara din ståndpunkt att D* är en styggelse och en återvändsgränd, men påstå då inte att du inte förstår vad jag menar. Stå för vad du skriver eller ta tillbaka uttalandet.

Förstår inte varför du så aggressivt försöker slå in en redan öppen dörr, jag skrev precis samma då som
jag skriver nu?

Just för att systemet är baserat på AMBEE proprietära mjukvara anser jag att det är en återvändsgränd.

Du ska veta att jag som ignostiker inte anser "styggelse" vara speciellt laddat utan snarare är ett
humoristiskt uttryck!

SM0VDT said:

Du påstår alltså att det finns en öppen codec som kan avkoda på samma sätt som AMBEE chipet.
Detta utan denna storm av stämningar utlösts, den som DVSI hotar med ska komma om man
försöker på sig att knäcka kodningen? Det är som ljuv musik i mina öron att detta är möjligt utan
att man begår lagbrott!

Du ska veta att det inte bara är jag som kommit in i denna hobby genom att från ett allmänt
elektronikintresse avlyssnat trafiken och därigenom uppmärksamma vår hobby. Att enkelt
kunna avlyssna vår trafik kan alltså vara viktigt för hobbyn.

Personligen har jag nog av onjutbar kommunikation via mobil så voxlad överföring där man
knappt känner igen rösten på den som talar är ingenting för mig :)

Så även om det finns fria vägar att lyssna så är jag inte intresserad - men det är som sagt
bra om möjligheten finns för eventuella lyssnare!
 
Last edited:
Jag lägger inte mig i D* debatten, men undrar om någon testat C4M som Yaesu säljer nu. Har denna variant också samma properitära krav?

/Micke
 
SM7EQL skrev:
"Alltså bara fördelar med telegrafi som ju per definition är en digital "mode" och därmed har sin plats i tråden."



Fast är det inte lite knepigt att använda när du kör bil, går , springer rundan i skogen, cyklar eller håller på med annan bisyssla samtidigt som du kör radio?

Inte alls. Har kört telegrafi mobilt, från bilen, i c:a 300 mil denna sommar... ;)

/Lasse
 
Vad jag känner till så använder de implementeringar av C4FM som finns f.n. också DVSI AMBE-chip, fast i en nyare version.
Det är alltså samma situation med proprietär "firmware".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det verkar i alla fall vara så att det kommer upp lite repeatrar runt om. Jag har lyckats se att 3 st repeatrar med c4fm System Fusion har monterats. Vet inte vad som är rätt, men D-star verkar oerhört rörigt, svårt att få grepp om. c4fm verkar ha ett trevligare ljud enligt dom som provat det.
 
Back
Top