Om kunskapskraven

Kunskapskraven bör generellt

  • tas bort helt

    Votes: 2 3,5%
  • sänkas "ett snäpp"

    Votes: 0 0,0%
  • bibehållas som idag

    Votes: 12 21,1%
  • ökas "ett snäpp"

    Votes: 22 38,6%
  • ökas kraftigt alt indelas i 2 eller 3 klasser

    Votes: 21 36,8%

  • Total voters
    57
Helt riktigt Hasse, allt som inte bryter mot svensk lag är tillåtet. Men är det att eftersträva att hela tiden ägna sig åt en hobby som renderar i polisanmälningar. Den dagen det behövs göras en anmälan till polisen måste nog vederbörande sätta sig ner och fundera på vad man håller på med egentligen. Varför utövar man en hobby där man ska ligga på gränsen till olagligheter?
Och skulle ändå polisanmälan behandlas och gå till rättsak där advokater blandar sig i leken så kommer inte hobbyn att vara enklare i fortsättningen.

Och hur skulle PTS tänka om det börjar polisanmälas hit och dit inom amatörradion? Någon tjänsteman säger kanske helt enkelt att radioamatörer kan inte sköta sin hobby och därmed så drar vi in hobbyn på samtliga frekvenser utom 27MHz.

73 Peder
 
Låt PTS ta hand om provförättningen av nya amatörer så slipper man läsa att vissa amatörer köper sina certifikat...ute på byn sedan sätt lite högre krav på tekniken & reglementet.

Thomas / WQT
 
Svar till USY.

Vad jag vet har ingen blivit anmäld till polisen för uttalanden gjorda via amatörradio. Du kanske vet vem som är föremål för undersökning?

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Det går fortfarande göra sina prov för PTS, på SSAs hemsida kan man läsa om vilka som är provförättare men de är endast de som är godkända och medlemmar av SSA. Jag försökte få in SM6MKH från min stad Falköping som är godkänd av PTS men det ville inte SSA på grunderna att PTS tar mer för att administrera ett certifikat än vad SSA gör och de tyckte då att dom inte borde göra reklam för det.

Själv anser jag att kraven på teknik och reglemente är lagom svårt men att man borde lägga till ett praktiskt alternativt praktisk-teoretiskt prov. Detta har man haft i Kuwait i flera år istället före morsekrav. Man ska veta hur ett QSO går till, lite vett och etikett i etern tex att man alltid säger motstationens signal före sin egna vid påbörjande och avslutande av sändning i ren artighet och för att andra ska veta vilken station det är som sänder för tillfället. Visa på en radio tex var man kopplar in koax, att man vet vilka filter som används bäst för olika applikationer, hur mycket mic gain man inte bör ha, hur man med IF shift kan gräva fram signaler osv osv.
Just my 10 cents

73 Magnus
 
Något måste göras vi kan inte ha det på det här sättet våran hobby kommer att övertrampas av okunigt folk som inte ens kan räkna ut hur lång en antenn för 2m ska vara det är skrämande,det var som en amatör sa till mig ( Men jag ska ju bara prata radio och nu mera bygger man ju inte sina egna sändare ) vilket snack jag vet hur många som helst som har byggt sig en K-2 HF och egna HF / ant...
så det här med att man inte behöver kunna nåt det är ju helt fel. Ta till backa PTS som tar hand om proven om våran hobby ska kännas betydelse full.
 
ökas kraftigt alt indelas i 2 eller 3 klasser.

Helt rätt: jag kan se att det finns 14st amatörer som vill få att det ska ökas kraftig jag kan bara hålla med dessa.
jag hoppas att det kommer att bli ändring på detta med provförettningarna.

73 Thomas
 
"allt kan väl inte vara tillåtet attsäga över radion"

Jo, allt är tillåtet numera att säga över radion, och då det inte finns någon myndighet som kontrollerar så är det upp till dig att stämma i bäcken och kalla till tinget om det är dig som orden haglat runt. Har du dessutom ingen möjlighet att höra och bedömma (våglängderna är många och utbredda) det sagda så sitter du med berömt skägg i brevlådan.

Amatörradio är numera detsamma som snabbtelefon. Sen är det upp till sunt förförnuft, eller hyffs som används i tråden, att inse att man skall inte tala skit om andra över öppen kanal. Det är inte ens något som man bör acceptera i nutid bara för att man inte gjorde det på punchverandatiden.
Nån måtta på rebellaktiviterna får det väl vara?

Vem definierar hyffs? Ja? Står man inte sig själv närmast i den frågan? Hur vill jag att det skall vara, frågar jag mig och låter mitt svar styra mitt handlande. Är det att vara blåögd och helt frånvarande från verkligheten? Nä. Tycker man att man skall göra "som alla andra" och inte själv föregår med vad som bör anses som bättre, då tycker jag att den som släpper är den "blåögde". Den som lurar sig själv att tro att det är så här det skall vara.

Nä, kunskapsproven räcker gott idag. Den diskriminering som tidigare varit är nu äntligen borta. Det är underbart att den hobby som amatörradio är äntligen kan upplevas till 100%. Skall man satsa på något, så är det mer aktiviteter inom klubbarna som i slutänden leder till säkrare uppträdande. De som ger klubbarna fan och sitter hemma på radiorummet, de självlärda, de klarar nog av situationen bra.

För att återknyta lite till början på mitt inlägg, så vill jag ställa frågan om det är ok att spela musik över amatörradiobanden? Finns ju ingen som kollar.

Detta är radio sm6wya som önskar en trevlig midsommar till tonerna av dans på brännö brygga
 
SM7WCZ!
Jag har bara hört talas om köp och fusk av cert häröver HAM.SE, har aldrig hört talas om att någon runt min närhet fuskat sig till ett cert häromkring.
Däremot vet jag om att flera Engelsmän åkte på semester till olika Afrikanska länder, däribland Zimbabwe där man kunde köpa sig ett cert och sen åkte man hem till England och fick det omvandlat till Engelsk signal.

73 Magnus
 
sm6wya said:
"allt kan väl inte vara tillåtet attsäga över radion"

Jo, allt är tillåtet numera att säga över radion, och då det inte finns någon myndighet som kontrollerar så är det upp till dig att stämma i bäcken och kalla till tinget om det är dig som orden haglat runt. Har du dessutom ingen möjlighet att höra och bedömma (våglängderna är många och utbredda) det sagda så sitter du med berömt skägg i brevlådan.

Amatörradio är numera detsamma som snabbtelefon. Sen är det upp till sunt förförnuft, eller hyffs som används i tråden, att inse att man skall inte tala skit om andra över öppen kanal. Det är inte ens något som man bör acceptera i nutid bara för att man inte gjorde det på punchverandatiden.
Nån måtta på rebellaktiviterna får det väl vara?

Vem definierar hyffs? Ja? Står man inte sig själv närmast i den frågan? Hur vill jag att det skall vara, frågar jag mig och låter mitt svar styra mitt handlande. Är det att vara blåögd och helt frånvarande från verkligheten? Nä. Tycker man att man skall göra "som alla andra" och inte själv föregår med vad som bör anses som bättre, då tycker jag att den som släpper är den "blåögde". Den som lurar sig själv att tro att det är så här det skall vara.

Nä, kunskapsproven räcker gott idag. Den diskriminering som tidigare varit är nu äntligen borta. Det är underbart att den hobby som amatörradio är äntligen kan upplevas till 100%. Skall man satsa på något, så är det mer aktiviteter inom klubbarna som i slutänden leder till säkrare uppträdande. De som ger klubbarna fan och sitter hemma på radiorummet, de självlärda, de klarar nog av situationen bra.

För att återknyta lite till början på mitt inlägg, så vill jag ställa frågan om det är ok att spela musik över amatörradiobanden? Finns ju ingen som kollar.

Detta är radio sm6wya som önskar en trevlig midsommar till tonerna av dans på brännö brygga
Det är ju helt otroligt att man ska kunna säga vad man vill på amatörbanden utan att det blir en påföljd av varning eller tillsägelse det innebär ju att det blir ett laglöst band till slut.

Thomas / WQT
 
>Det är ju helt otroligt att man ska kunna säga vad man vill på amatörbanden

Det är rätt uppfattat. Allt som i lag inte är förbjudet är i princip tillåtet. Därför kan vem som helst fritt diskutera ämnen som sex , politik, religion och förmodligen också grymta, rapa eller spela en snutt på sitt munspel utan att behöva riskera skaka galler.

Villkoret är dock att vederbörande identifierar sig med jämna mellanrum enligt PTS bestämmelser.

De allra flesta av oss radioamatörer inser dock att vissa saker och ämnen, hör inte hemma inom amatörradiohobbyn, lika lite som det är passande att "bete sig" i andra offentliga sammanhang.

De flesta av oss är försedda med spärrar som löser ut när det börjar bli för "hett". Andra har inga sådana spärrar eller så har de rostat fast eller har gränsvärdet högt inställt.

Några få radioamatörer utnyttjar sina lagliga rättigheter (yttrandefrihetslagen etc) maximalt, ofta i syfte att provocera och skapa irritation för andra. Detta gör dom för att dom har laglig rätt till det, eller för att tillfredsställa sina egna behov - ibland utan att ta hänsyn till majoriteten av radioamatörerna som enligt min åsikt uppför sig på ett bra sätt och som uppenbarligen lärt sig konsten att umgås med andra utan att bli betraktade som en allvarlig störning, ohyfsad person eller rebell.

För de allra flesta av oss känns detta resonemang troligen ganska logiskt och t o m normalt - eller är det gammalt tänkande som inte passar in i dagens samhälle?

För några få individer är mitt resonemang fullständigt obegripligt. Det är idiotiskt, korkat, obildat, inskränkt, (här finns plats för fler liknade ord - fyll på själv) som inte kan tålas, inte ens som den personliga åsikt som det ju egentligen är och som JAG som författare till detta inlägg har min lagliga rätt att framföra - kanske i syfte att provocera, reta eller vem vet - i något annat mer vällovligt syfte. :)

73
Bengt EQL
 
Du måste skilja på vad som enlig gällande lagar ÄR TILLÅTET och vad som ÄR LÄMPLIGT att diskutera över radion eller skriva här på forumet.

Vem bedömer vad som är lämpligt?

Vill du skriva om sexråd finns det andra mer passande och bättre forum för detta, liksom det finns andra hobbies/forum/föreningar som är mer ändamålsenliga än just amatörradio för personer som vill debattera politik och diskutera religion. Dessutom når de då rätt målgrupp och det bör ju vara en vinst i sig om nu inte syftet är att omforma amatörradion till en annan sorts hobby förstås.

Upptäckte precis att vi tappat tråden som är kunskapskraven och en lämplig nivå på dessa... sri

73
Bengt EQL
 
Det är rätt uppfattat. Allt som i lag inte är förbjudet är i princip tillåtet. Därför kan vem som helst fritt diskutera ämnen som sex , politik, religion och förmodligen också grymta, rapa eller spela en snutt på sitt munspel utan att behöva riskera skaka galler.

Kan det vara möjligt att man får ligga och snacka sex och porr politik och rena förelämpningar mot andra amatörer ( LAGSÖST BAND ) vad ska man då lära ut på kurserna som man håller för nya amatörer....

Thomas / WQT
 
Från: Skogås / söderort Det är rätt uppfattat. Allt som i lag inte är förbjudet är i princip tillåtet. Därför kan vem som helst fritt diskutera ämnen som sex , politik, religion och förmodligen också grymta, rapa eller spela en snutt på sitt munspel utan att behöva riskera skaka galler.

Kan det vara möjligt att man får ligga och snacka sex och porr politik och rena förelämpningar mot andra amatörer ( LAGLÖST BAND ) vad ska man då lära ut på kurserna som man håller för nya amatörer....

Thomas / WQT
 
Nya kurser som lär ut om hur man talar om SEX/porr/politik/religion/personliga påhopp/förtal på amatörradion, men helt klart på ett TILLÅTET och LÄMPLIGT sätt. (Vem nu som skall avgöra det?) det som räknas är om man kan CW i 100 takt, då är man en redig amatör.

73 Janne
 
sm0wqt said:
Från: Skogås / söderort Det är rätt uppfattat. Allt som i lag inte är förbjudet är i princip tillåtet. Därför kan vem som helst fritt diskutera ämnen som sex , politik, religion och förmodligen också grymta, rapa eller spela en snutt på sitt munspel utan att behöva riskera skaka galler.

Kan det vara möjligt att man får ligga och snacka sex och porr politik och rena förelämpningar mot andra amatörer ( LAGLÖST BAND ) vad ska man då lära ut på kurserna som man håller för nya amatörer....

Thomas / WQT

Vi tycker det låter fel Thomas, men en del tycker inte som vi. Jag håller med dig och tycker inte alls om hur pratet skall få gå till på radion. Vi får vänta och kolla om någon kommer med ett förslag hur kunskapen skall vara i vår hobby.

73 Janne
 
>Kan det vara möjligt att man får ligga och snacka sex och porr politik och rena förelämpningar mot andra amatörer ( LAGLÖST BAND ) vad ska man då lära ut på kurserna som man håller för nya amatörer....

Ja, det kan vara möjligt med de lagar vi nu har och som är de som ytterst styr vår verksamhet.


Beträffande vad som behöver läras ut på kurserna så finns det specificerat i olika dokument som kan laddas ner från SSA:s hemsida. Kraven för godkänt prov är att man kan svara rätt på tillräckligt många frågor inom områdena "ellära och radioteknik" samt "reglemente och trafikmetoder".

Inte inom något av dessa områden ingår vad som är lämpligt eller olämpligt att prata om. Dock krävs kännedom om PTS bestämmelser och de lagar som refereras där. SSA tar nu fram ett nytt läromedel och av det förhandsmaterialet jag hittills tagit del av så inför man några avsnitt som handlar om hur amatörradiotrafik bör gå till. Även om det inte är ett regulativt krav med kunskaper inom detta nya område så hjälper det i alla fall de klubbar och utbildningsställen som satsar på en seriös utbildning av nya radioamatörer att sätta fokus på ett problem som de senare 10...15 åren ökat markant. Dåligt "bordsskick" fast inom amatörradio.

Nu åter till tråden - kunskapskraven:
===========================

När det gäller själva proven och nivån på de nuvarande frågorna som idag används för provförrättning av s k "av SSA auktoriserade provförrättare" i SSA:s regi så anser jag att de i flera fall bringar ett löjets skimmer över såväl, Föreningen SSA, provavläggaren och provförrättaren.

För att belysa det löjliga så avslöjar jag en av de frågor som gör att jag får utslag över hela kroppen;

------------
Fråga 9 ur SSA:s prov i ellära och radioteknik:

Vad är det första du skall kontrollera när du första gången börjar sända med en ny sändare, ett nytt slutsteg eller ny antenn? (Markera med kryss)

- : Att inga fåglar sitter på antennen
- : Att inte taklampan blinkar i takt med sändningen
- : Att du inte stör mottagningen av rundradiosändningar
------------

Vad värre är att en hel del av de provavläggare jag tidigare varit provförrättare för, svarade fel och tillsammans med andra frågor blev underkända och fick gå hem med hängande mungipor. Kanske var de snälla djurvänner eller fågelskådare som bara ville väl och kanske finns det radioamatörer där ute som tror dom svarat rätt och som inför varje QSO kontrollerar att "inga fåglar sitter på antennen" Ungefär som tillsyn av jet-motorena på flyplan där fågelkontrollen är mer befogad.

På så sätt anser jag att SSA med sina dåligt formulerade provfrågor är en av orsakerna till att amatörradiohobbyn har fördummats till den lekstuga den är idag.

Av denna anledning finns goda skäl att på allvar granska och debattera hurvida kravnivån är rimlig och om systemet med den privata provförrättningen är bra. För att bli provförrättare krävs ju bara att du klarar ett antal frågor typ den med fåglarna och innehaft amatörradiocertifikat i tre år eller mer. C:a 97% av de 11000 radioamatörerna i Sverige uppfyller dessa kriteria och kan principiellt ansöka hos PTS om att bli provförrättare. Behöver vi fler?

Jag hävdar att denna typ av "kunskapsfrågor" i kombination med ett slappt provförrättarsystem allvarligt skadat amatörradiohobbyn som en seriös hobby, om nu inte syfter är ett annat - nämligen att till antalet bli så många som möjligt. Då är det ett bra system som säkert kan föbättras med fler fågelfrågor och fler hjälpande händer.

73
Bengt SM7EQL
DL7
 
Den 13 december 2000 ingick Föreningen Sveriges Sändareamatörer (SSA) avtal med Perant AB om inköp och användning av boken "Bli Sändareamatör" med den tillhörande "speciella provfrågebanken"

Ett av villkoren i avtalet och som fortfarande gäller lyder så här: "Elev har rätt att kräva att teknik- och/eller reglementsprovet består av provfrågor ur den speciella provfrågebanken"

Då de nya frågorna var betydligt lättare än de frågor som många av de av PTS godkända provförrättarna använt sedan 1995 uppstod ett problem - det var mycket stora skillnader i svårighetsnivå beroende på vilken provfrågebank som låg till grund för provet.

SSA styrelse beslutade då att det var den nya speciella provfrågebanken som skulle användas vid all provförrättning i SSA:s regi. Därmed blev nivån också ensad till den lägsta möjliga som SSA bedömde hade stöd i PTS föreskrifter.

Samtliga av SSA auktoriserade provförrättare har skrivit juridiskt bindande avtal med SSA om att följa SSA:s regler och riktlinjer och är därmed hänvisade att använda den speciella provfrågebanken där "fågelfrågan" ingår som en bland många andra frågor i ungefär samma kaliber.

SSA har liksom de "fria provförrättarna" d v s de av PTS godkända provförrättarna, mycket fria tyglar att bestämma precis vilken kravnivå som helst. Minsta möjliga som nu och hela registret upp till extremt hög eller mer.

Det är bara att välja nivå efter vilket syfte och mål föreningen har.

Bengt EQL
 
Är det tillåtet att skratta i den nya underbara värld som ett par stycken av er vill bygga? Det ser inte så ut efter allt ni tänker förbjuda är genomfört.

Vad är det för människor som inte klarar av att leva utan att ha en tjock regelbok under armen? Jag förstår inte att man hela tiden måste bläddra i ett regelverk för att vara säker på att man existerar.

Debatten börjar bli så fånig att det inte är meningsfullt att fortsätta deltaga.

De tankar som förs fram kommer iallafall inte att ingå i någon lag, så varför bry sig. Jag kommar alltid att hävda yttrande och åsiktsfrihet. Sedan må moraliserande pekpinneviftande individer ha vilka trångsynta ideér dom vill.

Hasse DLZ :cool: :rolleyes:
 
Back
Top