Ombyggnad av hörlurar till piezo element

SM0YDO

Well-Known Member
Hej håller på och bygger om ett par hörlurar till Piezoimage.jpg element och ska man seriekoppla eller parallellkoppla
Elementen för att passa ihop med en kristallmottagare av avancerad modell
 
Förr använde man hörtelefoner med 20 kohm högtalare, det kanske var vad som gick att åstadkomma med lindad tråd.
Dina piezo element är nog högohmigare, jag skulle prova med parallellt och testa med seriekoppling för att helt enkelt rent praktiskt ta reda på vad som låter bäst.
Steroekoppla dem helt enkelt så är det lätt att variera på 1/4 tums pluggen.
Men jag förmodar att du kommer att få rätt uselt ljud, sådana piezo element har rätt starka resonanser och låter därefter.

För övrigt har jag sett kristallmottagarbyggen där de använder en gammal telefonlur att lyssna i, dess högtalare är i storleksordningen 200 ohm.

Själv använde jag öronsäckor med krisallelement som fanns förr, (60 tal) hos Clas Olson.
Små hudfärgade saker med genomskinlig plugg in i örat. Hudfärgad sladd.....
Mot slutet av kristallmottagartiden använde jag två sådana, dvs parallellkopplade.

En parntes, jag har ett projekt liggande som går ut på att modifera ett par äldre hörtelefoner, sådana med förnicklade dosr, ja de man kalla för "öronklaffofoner"
Jag har ett par högtalar från modernn stereoluar att bygga in.
Huruvida det är ett helgerån att modifera antikviteter är en bra fråga.

Berätta mer om din kristallmottagare?

SM4FPD
 
Såhär ser den ut jag har byggt den ur en byggbeskrivning ur en tidning för ett tag sedan men jag vet inte ljust
Nu var jag har den tidningen men det är en del spolar som kopplar till varandra och man får göra allt själv
För att få ihop det
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 74
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 57
Hej!
Hörtelefonerna som användes förr, till bl.a. kristallmottagare var på kring 2000 ohm.
 
Hej jag har införskaffat
Mig några så fanns tidigare som jag har provat med och det fungerar nu tänkte jag testa vidare med piezo lurarna och det blir intressant att höra hur det låter
 
Du kan väl testa lurarna på en vanlig radiostation.
Men det blir lite svagt ljud kan jag tro.

Fin kristllmottagare du visar på bilderna!
Men frågan är vad du kan höra.
Numera finns ju inga lokala mellavågstationer.
På kvällen med lång antenn kan du nog höra utländska stationer, flera på en gång....
De platta spolarna är häftiga!!
Borde gå att göra sådana spolar till högra frekvenser på korvågen , åtminstone till 10 MHz.
Har för mig jag har sett online beräkningsprogram som omfattar sådana spolar. Eller spiralspolar.

de
Roy
 
Jag har provat den ute i skogen på landet på en spunnen tråd och den är selektiv meningen
Med dom här spolarna är Att man ska få upp q värdet tror jag i spolarna och i resonans kretsarna

mvh sm0ydo
 
Hej här en annan mottagare som jag inte har blivit klar med som kan vara kul att visa
En Twinplex Regenerative Recieverimage.jpgimage.jpg
 
Kul projekt!
Men det skall vara spänningar till röret. Förr var det anodbatterier...
Du får skaffa en näve 9 V batterier och seriekoppla.

Ang spiralspolarna, så har jag sett någon online coil calcultor som hade med sådana. Men finner den inte.
Men i första hand tror jag att formen på spolarna är sådan för att de skall vara enkla att tilverka med enklast möjliga material.
Sen har du ju variabelkoppling genom att spolrana kan vinklas mot varandra vilke kan minska bandbredden.

Idag är det lättare att få tag på plaströr att linda på, men de är ju svårare att göra variabel koppling med. Även om det förekommer att man drar spolrna invändigt in och ut.

SM4FPD
 
På web sidan Phils old radios finns det en byggbeskrivning på ett Power supply för battery radiosF138BBFC-81F6-4D0D-B4E8-BBCC1BEF1709.gif

så nu är det bara att ut och leta efter en 240 110 V trafo
 
Last edited:
Vad bilden visar är ju en lösning som även fungerar direkt från nuvarande svensk nätspänning.
Man måste bara justera komponentvärden för att få önskad utspänning.
Beskrivningen är det allra enklaste som går att bygga, vilket gör att det har en hel del brister.
Det finns bättre alternativ.
 
Här har vi en onlinecalculator för sprialspolar: http://kaizerpowerelectronics.dk/calculators/spiral-coil-calculator/
Genom att googla "spiral coil calculator" finns hur mycket som helst.
Jag menar att den typen av spolar mkt väl kan användas för HF, i alla fall upp till 10 MHz.
I exvis antennanpsningsenheter.
För länge sen fanns spärrkretsar till W3DZZ i form av ketskort med påetsade spiralspolar.
Minns även ett hembygge i Tidningen Raio & Television för länge sen, där man använde standardiserade spiralspolar på ketskort, en eller flera beroende på önskad induktans.
Spiralspolarna i kristallmottgare har många varv av Litztråd, och är lindade på en platta av isolerande material där man sågat upp slitsar, tråden är sedan lindad sick sack i spåren. det hela blir kompakt och stabilt. Och det är sedan lätt att göra variabel koppling mellan spolar, med avstämning.
Som VFO-spole kan den bli mekaniskt stabil och liten.

Som förlängningspolar till dipolantenn kan man tänka sig kreskot med spiralspole i rektangulär form. Kortet funkar sen som isolator för antenntrådarna.
Lätt att trimma genom att löda över direkt på kortet mellan varven.

De
SM4FPD
 
Jo jag kan hålla med om att nätdelen är simpel undrar varför man inte använder en helvågsbrygga
Istället för en diod med halvvågs likriktning ?

mvh Sm0ydo
 
Hej!

Angående nätaggregat till "enklare rörmottagare" så har jag följande tips...
Skall man ha anodspännig till en mottagare med endast något eller några rör och för hörtelefonbruk så är det nog bäst med batterier till anodspänningen.
Strömförbrukningen är så pass låg att batteridrift är att föredra, med nätdrift finns det en överhängande risk att man får med sig störningar in i mottagaren.

Vis av erfarenheten kan jag säga detta!
Jag har några hundra äldre BC-mottagare, från mitten av -20-talet fram till mitten av -50-talet...
Exempelvis, en av mina en-rörs mottagare drar ungefär 2 mA anodström, med batteri funkar det gott med nätdrift så ökar störningsnivån.
Ett batteri som 6LR61 har en kapacitet på förmodligen med råge överstigande 600 mAh vid dessa låga strömmar som det är fråga om.
 
En till radio som jag har byggt med en zn 414 och en transistor funderade på att bygga om denimage.jpgimage.jpg
 

Attachments

  • BAE95741-9096-4D65-97EB-21C9FFD672FB.png
    BAE95741-9096-4D65-97EB-21C9FFD672FB.png
    42,6 KB · Views: 17
Back
Top