Ombyggnad av stationen

SM7WSJ

Well-Known Member
Hej!

Egentligen så skulle det här ämnet hamna på flera olika tråder men jag gör ett försök.

Nu när jag håller på att göra en total ombyggnad av stationen så dyker flera frågor upp. Mycket av prylarna hamnar ute i pannrummet i dammskyddat skåp och TV övervakning.

På det här sättet så blir jag av med fläktljud och HV i slutstegen inomhus och kommer att få ett väldigt tyst och rent radiorum. (känns viktigt med småbarn i huset)

*Jag ser att en del kör remote och då börjar man fundera på åska. Hur löser ni det?. Jag som är igång varje dag på flera band får skruva kontakter varenda dag under åsksäsong och jag skulle gärna istället sköta det elektriskt.

Jag har mycket elektronik uppe i masten och än så länge har den överlevt men riggen och slutstegen vågar jag inte riskera.

Man skulle kunna placera relä ute i mitt nybyggda pannrum som styrs av när jag slår på den stora strömbrytaren men går det att bygga säkert till en rimlig kostnad?.

*Nästa fråga som dök upp för en tid sedan var att jag har lite problem med nyckelknäppar på ett band där jag kör QRO och det känns inte så bra att störa sin omgivning. Jag har kollat efter alla möjliga mods men det är tydligen något man får leva med i min rigg enligt ett stort antal tillfrågade.

Jag har läst lite om var nyckelknäpparna uppstår och har börjat fundera i en lite annorlunda lösning.

Skulle det vara möjligt att i SSB läge med en smalare bandbredd injicera cw tonen med en yttre keyer och på så vis gå runt problemet vid dessa enstaka tillfälle kollision uppstår.Jag tycker det borde vara en bra lösning bara jag inte driver så hårt så jag splattrar. (är det här ett totalt feltänk?)

Det här är inget stort problem för mig då jag kan köra det bandet vid dom tillfällena med transverter och annan rigg men får jag ett problem så brukar jag fundera på det tills jag löst det.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Den gamla "rörhäcken" KW2000 (med olika ver.) var berömd för "vacker CW" p.g.a.
den nycklade SSB med en LF-osc. , så din idee är inte så dum!

73 de SM0ETT / Hans
 
Om man gör så att signalkablarna för HF som kommer från masten
passerar reläer som bryter bort dem från "inomhusdelen" samt jordar dem när "huvudkraften" är bruten får man ett bra skydd mot överspänningar.
Används dessutom överspänningsskydd (gasrör + serieinduktans + dubbelriktad zenerdiod) på resterande ledningar blir det ännu bättre.

Beträffande nyckelknäppar går det att undvika dem genom att generera "fusk-A1" eller
sändningsklass J1A om den nycklade tonen har bra ordning på stig- resp. falltider.

Ett nytt problem som uppstår är dock att man riskerar att få störningar p.g.a. övertonshalten i audiotonen, det är svårt att få en bättre undertryckning än - 50 dB av dessa. Detta blir lättare om man använder en så hög tonfrekvens så att andra och högre övertoner faller utanför SSB-passbandet. I kommersiella sammanhang används därför 1700 Hz som tonfrekvens för sådant.

När "fusk-A1" används krävs det mycket bra bärvågs- och sidbandsundertryckning på den SSB-sändare som ska generera signalen, samt att man inte driver sändarkedjan i kompression. En del tidigare försök med sådant (Collins 32S-1 t.ex.) gav därför inga bra resultat.


73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Tackar allra ödmjukast för tips och jag kan rätt enkelt lägga in en ton i mitt data in jack för att göra ett test.

Tänk om man nu kunde lyckas att få till den tonen jag hörde på 15m för några år sedan där det lät som ett mellanting mellan halvägs till aurora och en osmord gammal slåttermaskin,, underbart! den ringer fortfarande i mina öron.

73 Håkan SM7WSJ
 
Får man fråga vilken station du har, Håkan?
Det är inte bara fördelar med digitaltekniken. Jag minns att en av de första riggarna med digitalteknik (FT-ONE) hade kraftiga nyckelknäppar.
73/Ingvar
 
Åskskydd rotorkablar

Hej


Håller fortfarande på med ombyggnation av stationen , (det tar nog egentligen aldrig slut)

Såg jag inte svarat på vilken station som jag har problem med nyckel knäppar och det är en Yaesu 847. (problemet har dock inte varit aktuellt då mina aktiviteter har ändrat sig)



Jag har nu kommit längre i tanken att skydda alla rotorkablar samt relästyrningar och undrar om det är någon som kan ge mig tips på lämpliga värden samt vilka komponenter för att bygga en brygga i stil med bilden som bifogas. Det får inte bli för kostsamt då problemet är väldigt litet tills den dag det händer något.


(lägger frågan på forumet då jag tror det här kan vara ett bra tillbehör för alla.)

Trevlig sommar! Håkan SM7WSJ
 

Attachments

  • åskskydd.jpg
    åskskydd.jpg
    21,1 KB · Views: 109
"Det får inte bli för kostsamt då problemet är väldigt litet tills den dag det händer något."
Resonemanget känns igen från de som avstår från hemförsäkring...:rolleyes:

En box av den typ som finns på bilden består av en parallellkoppling av en keramisk kondensator på några nF samt en SIOV-varistor med en arbetsspänning som överskrider driftspänningen med några 10-tal volt. Det finns en sådan mellan varje signalledning och jord. Arbetssättet är att kondensatorn kortsluter HF och varistorn leder av överspänningar.

Förmodligen så kan en sådan anordning skydda t.ex. en rotormanöver eller styrledning från inducerade överspänningar från åska i närheten, men knappast vid en direktträff.

Ska man skydda sig för riktigt höga överspänningar krävs det genomgångsskydd, där man använder en kombination av gasurladdningsrör, varistor, serieinduktans och dubbelriktad zenerdiod för varje ledning. Dessutom blir det sätt som den gemensamma ledaren eller lådan ansluts till jord utslagsgivande.

Det kan även bli nödvändigt att ha ett överspänningsskydd i varje ände av kabeln.

Alla komponenter som krävs för att göra sådana här skydd finns på Elfa.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
"Det får inte bli för kostsamt då problemet är väldigt litet tills den dag det händer något."
Resonemanget känns igen från de som avstår från hemförsäkring...:rolleyes:

SM0AOM

He He!! eller bältet! det behövs inte förräns näsan är i vindrutan HI!.



Tack för svar K-A alltid lika värdefullt. Känns nog som att min första tanke att med relä som kopplas ur när jag bryter strömmen är lika, om inte mer effektivt.

Jag har på så sätt ordnat med min mastmonterade preamp att den kopplas över till en 50 ohm dummy när stationen ej är strömsatt.

Tackar! Håkan SM7WSJ
 
Back
Top