Omdöme om MiniVNA Pro?

Jag tycker den är värd priset men det beror på hur man räknar.
Om du skall "tjäna in den" så får du bygga många antenner innan den är betald.
För mig så upplevde jag det som jag plötsligt kunde se alla värden som man innan försökt gissa sig till och då har jag ändå en Tektronix spektrumanysator med tracking generator bland min mätutrustning så jag har haft bättre förutsättningar än många andra amatörer.

Jag fann det väldigt värdefullt att kunna läsa av om Impedansen var för hög eller låg vid tex mätningar på kopplingsloopen till mina loopantenner.
Innan jag hade det här instrumentet så kunde jag avgöra om antennen var resonant men vid hög stående våg så visste jag inte om det berodde på för hög eller lågt Z och om det fanns en reaktiv komponent med och vad den i så fall var.
Med det här mätinstrumentet så får man svaret på några sekunder.

Sen kan man man använda det för lite andra saker än antennmätningar också, jag har tex mätt på bredbandstrafos för att se om de hamnar på 50ohm etc.

Jag har inte ångrat mitt köp en sekund men det är nog högst personligt hur man tycker där.
Programvaran kan upplevas som lite amatörmässig men den gör sitt jobb.

//Harry
 
Last edited:
Jag tycker den var värd sitt pris, men nu är det min första VNA, så jag har svårt att jämföra med andra. Jag har haft den 1,5 månad och är nöjd. Jag tycker det är jättespännande att kunna mäta på så många olika sätt. Jag vet inte vilken programvara som SM7PNV använder (det finns minst två) men jag använder Java-programmet VNA/J och det tycker jag fungerar bra, speciellt eftersom jag använder Linux. Bluetooth-funktionaliteten har jag inte testat än, men jag såg att det kommit en Android-applikation, så att slippa ha med sig dator ut för enklare mätningar, t.ex. SWR-kurveframtagning, kan vara fint. Om du har fler frågor kanske vi kan försöka svara på dem.

Eric SA5BKE
 
OK, det låter ju bra. Jag har inga som helst ambitioner att tjäna in pengarna :) däremot skulle jag mycket gärna komma igång med litet radiobyggeri. Att mäta är ju att veta, och kan jag få kunskap för de pengarna är det inte så dumt. Blir jag dessutom bättre på Smith-diagram är det ju ett givet köp!

Vad jag har förstått är kalibrering ett viktigt steg för att få korrekta resultat. Är det besvärligt att kalibrera rätt?
 
Vad jag har förstått är kalibrering ett viktigt steg för att få korrekta resultat. Är det besvärligt att kalibrera rätt?

Jag har inte kalibrerat min ännu men vad jag förstår så är det väll inte svårare än att mäta mot 0ohm, 50ohm och avbrott så man får bygga några BNC hanar som har de här egenskaperna.
Men esn kanske kan svara på förfarandet?
 
Jag var inte speciellt tydlig, men vad jag fiskade efter var (tror jag!) hur lätt det är att ordna fram äkta 50 residenta Ohm, ett riktigt avbrott och en riktig kortslutning. Men i det frekvensintervall den täcker är det nog mindre kinkigt än med VNAer som går upp till flera GHz, skulle jag tro.
 
Om man köper från Wimo så följer det med ett kalibreringskit. Appropå GHz så ska det släppas en 'extender' som gör minivna pro användbar upp till 1,5 GHz. Släpps senare i höst och kostnad mellan 200 och 300 euro.

Eric SA5BKE
 
Om man köper från Wimo så följer det med ett kalibreringskit. Appropå GHz så ska det släppas en 'extender' som gör minivna pro användbar upp till 1,5 GHz. Släpps senare i höst och kostnad mellan 200 och 300 euro.

Eric SA5BKE

Jaha, ja då ligger väll mitt kit någonstans ouppackat då för jag köpte också från Wimo.
Intressant info om extendern, aldrig fel att kunna mäta på 70cm och 23cm antenner eller radio byggen även om jag inte har det behovet för tillfället.

@TLH ja det är nog som du säger inte superkritiskt att få till kalibreringskontakter som funkar bra upp till VHF.
Tre st. parallellkopplade 150 ohms standard motstånd duger nog bra.
Hur ofta behöver man mätvärden som är mer noggranna än 5% ?
JAg har kört okalibrerat och om jag trimmar till minsta SVR i MiniVNA så stämmer det helt perfekt verkar det som för när jag kopplar in min Rig och sänder mot en sådan Antenn med en Bird emellan så rör sig inte nålen om jag mäter retureffekt och det är tillräckligt bra för mig.
 
Jag är jättenöjd med min. Måste köra mer med prylarna bara för att bli van vid dem. Som vanligt mäter man för sällan för att få bra rutin med prylarna. Hade en hel del problem med mätning av min 2m Yagi, men det var helt klart ett fall av SBS. Köpte från WiMo och det följde med kalibreringskontakter. Dock bör man tillverka dedikerade sådana med rätt kontakttyper och med rätt kvalitet.

Min SBS för övrigt var att hur jag än ställde in LFA Yagins loop, så blev det aldrig bra på 2m enligt mätningen. Med radio var allt felfritt, men inte mätmässigt. Och det visade sig att det finns ett DDS Clock värde som ska knappas in i programvaran. Efter det funkade det bättre. Så läs manualen innan.

För övrigt tänkte jag använda min för filtermätningar också. Men det kräver som sagt att man lägger ner lite tid på att göra korrekta mätkablar med kalibreringar. Ett så kallat sommarprojekt för regniga kvällar med andra ord.

73 de Kai
 
Jag är supernöjd med min MiniVNA pro, jag har en android-telefon så jag stoppade in en anpassad mjukvara så nu kan jag svepa antenner via blåtand och se kurvan i telefondisplayen, helt värdelöst om man önskar precision men för att klippa till en 2m vippa så duger appen fint.

Jämfört med FA NWT som jag hade innan denna så är mjukvaran till miniVNA betydligt mer stabil och utvecklad, utan att ha studerat siffrorna så noga sinsemellan så tror jag även att miniVNA Pro leder den ligan med ett snäpp.

Den känns och ser ut som en leksak men levererar proffsiga resultat, skall man bara klippa till kortvågsantenner och leta dippar i coils så duger en MFJ-259/269 gott, detta instrument kommer mer till sin rätt då du vill svepa filter, kolla förluster i baluner och så vidare.
 
Har du någon länk till appsen så man kan kolla på den?
73 de SM0LRU/Kenta

Hos tillverkaren hittar man lite info och appen, du måste först patcha mjukvaran i VNA'n sen går det fint att köra med androidappen :)
http://www.miniradiosolutions.com/miniVNA_PRO_Phone.php

Nu när jag kört instrumentet ett tag och trimmat ett antal antenner och svept baluner har jag konstaterat att BT-modulen i VNA'n inte är särskilt kräsen utan den pratar snällt med de tre olika BT-modulerna jag provat + den i min androidtelefon.

I mjukvaran så har jag hittat en liten bugg som tar sig uttryck genom att inte ändra frekvensområde när jag matar in ett nytt, lösningen är att klicka på "clear" för att den skall byta gränsfrekvenser, no big deal men ändå.
 
Funkar VNA:n med PC även om man patchat med Androidfirmware?

73 de Kai


Hos tillverkaren hittar man lite info och appen, du måste först patcha mjukvaran i VNA'n sen går det fint att köra med androidappen :)
Miniradiosolutions Website

Nu när jag kört instrumentet ett tag och trimmat ett antal antenner och svept baluner har jag konstaterat att BT-modulen i VNA'n inte är särskilt kräsen utan den pratar snällt med de tre olika BT-modulerna jag provat + den i min androidtelefon.

I mjukvaran så har jag hittat en liten bugg som tar sig uttryck genom att inte ändra frekvensområde när jag matar in ett nytt, lösningen är att klicka på "clear" för att den skall byta gränsfrekvenser, no big deal men ändå.
 
Android-appen är under utveckling och så länge det pågår så är det två olika firmwares som man måste 'flasha' om beroende på hur man ska köra. Tanken är att båda funktionerna ska finnas i en kommande firmware, när appen är stabil.

Eric SA5BKE

Funkar VNA:n med PC även om man patchat med Androidfirmware?
 
Jag kör androidversionen och den fungerar fint även med datorn, både via BT och via USB-kabeln.

Den ver. jag har är: V293-2.3.HEX
 
Ursäkta missinformationen. Jag läste om detta i yahoo-gruppen, men då har det ändrats. Jag ska nog själv prova snart, så tack sm6xun för informationen.

Eric SA5BKE
 
Ok, så här har det gått.
Det blev en DG8SAQ VNWA i stället. Efter litet sökande på nätet fick jag intrycket att den var något vassare än MiniVNAn. VNWAn borde komma nästa vecka, så då blir till att lära sig något nytt :)
 
Det tror jag säkert blir ett bra val det också, eller kanske bättre som du skriver. Det vore intressant att höra vad för skillnade du hittat. Om någon annan söker information om dessa så kan jag nämna två skillnader och det är att mini vna pro är portabel och kan köras med blåtand, samt det viktigaste (för mig) att jag kan köra under Linux.

Eric SA5BKE
 
För min del var det i första hand det större frekvensspannet och att VNWAn verkar ha en gedigen utvecklingshistoria. Bra support ges dessutom via en Yahoogrupp där Tom DG6SAQ håller till.
 
Jag lyfter denna gamla tråden igen, som en del säkert redan vet så har det tillkommit en extender till miniVNA pro,
väntetiden har varit väldigt lång men äntligen fick jag min extender :D

Frekvensspannet ökar till 1500MHz så även 23cm täcks in,
dynamiken sjunker dock till 60dB från 90dB utan extendern.

Väl värd väntan vad det verkar :D

minivnaproext.jpg
 
Back
Top