Omröstning

SA5BYS

Well-Known Member
Hej igen,
Har nu bestämt att det antingen får bli en Dual Beam Pro eller en GPM-1500.
Vilken tycker ni är den bästa lösningen med följande förutsättningar:
- Nära till grannar, radhus
- Fru
- Kenwood Ts 480-sat
- Kommer prioritera DX respektive Europa
- Dual Beam Pro ca 2 m över taknock och ca 20 m över markplan matad via 35 m rg8
- GPM-1500 ca 2 m över markplan med radikaler för 20m och matad med Rg58
Väntar med spänning på era kommentarer (På dom två alternativen!)
 
Hej.
Har kört en Comet CHA-250 som är en liknande antenn som GPM-1500 från mitt bårhus och den funkar ok från 20m och uppåt i frekvens men är en baddare att plocka in diverse skräp som det ofta finns i tätbebyggt vilket är typiskt många vertikaler.
Skulle tro att Dual Beam Pro har liknade prestanda på de högre frekvenserna men är kanske lite snällare när det gäller störningar och har du rotor på den så vinner du säkert ytterligare på det.
Cometen hade hyfsad SWR på 80m och 40m men var synnerligen ineffektiv där och någon bra prestanda på de lägre frekvenserna kan du nog inte förvänta dig på någon av dem.
Jag röstar på Dual Beam Pro.
Devisen "kör det du kan på det du har" stämmer och med tålamod och lite konds kommer du vart du vill med båda antennerna, det viktigaste är att du kommer i luften och njuter av vår hobby.
73 de SM6POP
 
Hej.
Har kört en Comet CHA-250 som är en liknande antenn som GPM-1500 från mitt bårhus och den funkar ok från 20m och uppåt i frekvens men är en baddare att plocka in diverse skräp som det ofta finns i tätbebyggt vilket är typiskt många vertikaler.
Skulle tro att Dual Beam Pro har liknade prestanda på de högre frekvenserna men är kanske lite snällare när det gäller störningar och har du rotor på den så vinner du säkert ytterligare på det.
Cometen hade hyfsad SWR på 80m och 40m men var synnerligen ineffektiv där och någon bra prestanda på de lägre frekvenserna kan du nog inte förvänta dig på någon av dem.
Jag röstar på Dual Beam Pro.
Devisen "kör det du kan på det du har" stämmer och med tålamod och lite konds kommer du vart du vill med båda antennerna, det viktigaste är att du kommer i luften och njuter av vår hobby.
73 de SM6POP
....bårhus?...
 
Kenwood Ts 480-sat
Enligt vad som skrivs på nätet så klarar den inbyggda tunern ett VSWR på 3:1.
Om du avser att köra med en Dual Beam Pro så kan det vara på gränsen till vad som är möjligt för den inbyggda tunern.
 
Med möjlighet att få upp en dipol (förkortad eller ej) till 20m, så känns det som ett lockande alternativ! Gjorde en snabb simulering med 5m hatted dipol på 20m höjd och 6m vertikal på 2m höjd. Kan inte simulera med anpassningsnät och kabelförluster, men på 14 Mhz har båda antennerna nära match till 50 ohm så det borde ge en skaplig bild vad man kan förvänta sig ändå:

sshot-1.png

Å andra sidan är vertikalen billigare, behöver ingen rotor, är lättare att montera, skapar mindre oro vid höststormar och är gissningsvis lättare att sälja om man tröttnar.
 
Med möjlighet att få upp en dipol (förkortad eller ej) till 20m, så känns det som ett lockande alternativ! Gjorde en snabb simulering med 5m hatted dipol på 20m höjd och 6m vertikal på 2m höjd. Kan inte simulera med anpassningsnät och kabelförluster, men på 14 Mhz har båda antennerna nära match till 50 ohm så det borde ge en skaplig bild vad man kan förvänta sig ändå:

View attachment 5871

Å andra sidan är vertikalen billigare, behöver ingen rotor, är lättare att montera, skapar mindre oro vid höststormar och är gissningsvis lättare att sälja om man tröttnar.
Betyder det att du röstar blankt?
 
Det blir svårt att få oss andra att bara rösta verkar det, hobbyn är ju till stor del att stöta, blöta och experimentera med olika koncept, man trillar gärna tillbaka på det spåret och även jag.
Hur som helst, vilken känner du för mest själv, jag tror inte att skillnaden är så stor och den egna känslan för vad man tror på är viktig.
Det vore intressant att veta om du tänkt använda rotor till Dual Beam Pro vilket i så fall är en av orsakerna till att jag skulle välja den.
Cometen som jag hade i båthuset var förvisso något längre än den vertikalen du funderar på men den hade inte SWR över 2.5 på något band utom 6m så den fixade den interna tunern i min radio utan problem.
Jag tycker 80m är ett trevligt band för att köra lite lokala stationer och trevliga ringar vilket inte rikten klarar och det skulle vara trist för min del, inte för att vertikalen funkar bra där heller men ändå.
Jag hade köpt rikten och fortsatt med röret en liten bit ovanför den och där hade jag monterat en 80m dipol bestående av ett mittfäste och 2st mobilantenner, den hade jag monterat vinkelrätt mot rikten så att de inte påverkat varandra.
Har kört en del portabelt med en sådan och det funkar förvånansvärt bra och den är det knappast någon som tänker på. Då har du bra förutsättningar på 10m - 20m och på 80m, vill du ha något annat band som 40m så är det bara att använda andra mobilantenner.
73 de SM6POP

buddipole.jpg
 
Det finns ett par saker som talar för den förkortade dipolen. Dels har du möjlighet att placera den 18 meter högre upp, dels är den balanserad (under förutsättning att den matas via en balun, och att det inte bara är en transformator som sitter där). Gissningsvis är därför risken att din sändning stör grannar mindre. Dessutom borde en balanserad antenn placerad högre upp ge mindre störningar från närzonen, vid mottagning.
När det gäller fruns åsikter om antenner: vi bor i en 1,5 plan villa. Jag har placerat en 5 el yagi för 6m på den ena taknocken och en 3 el yagi för 15m på den andra taknocken. Min fru brukar ibland klaga över att det är fult och att hela huset ser ut som en helikopter. Jag brukar då påminna henne om att det var för att jag var radioamatör, som jag hade kunskaper om antenner och radio, och som gjorde att jag en gång tiden fick jobb på Radiosystem Utveckling AB i Stockholm och flyttade ifrån Norrland. Utan detta hade jag aldrig träffat min fina fru. Utan detta hade vi aldrig fått våra tre fina barn. Vi har så mycket att tacka amatörradion för! Sture
 
Det där med störningar kan vara en avgörande faktor. Nu kanske du redan har en antenn uppe och känner till störningsnivå hos dig, men hemma hos mig är det så mycket störningar att jag inte tycker det är värt besväret att montera en fast antenn där, trots att jag har en fin 15m fackverksmast liggande. För 20-30 år sedan hade jag knäppar från något avlägset häststängsel efter regn. Nu är det självgående gräsklippare, lågenergilampor, plasma-tv, routrar, switchade nätagg, julbelysningar, tjuvlarm, PLC:er, mm, mm. Det mesta som kan vara intressant att lyssna på drunknar i brusmattan. Monterade min portabel-vertikal på gräsmattan hemma för ett tag sedan, men störningsnivån var rent löjlig hög.

Min strategi är istället att investera i grejor som jag kan köra portabelt med. Små lätta grejor som man kan ta med till en störningsfri plats.
 
Nja kanske tvärtom, jag röstar på att du köper båda och behåller den som fungerar bäst för just dig ...

Sorry. Tycker själv att det låter lite väl kaxigt, och vill förtydliga vad jag tänkte: Eftersom det inte verkar finnas någon som har erfarenhet av just de antennerna här, så blir det mer en fråga om dipol på 20m eller vertikal på 2m. Det är nog ingen tvekan om att den höga dipolen har en fördel radiomässigt här, men sen finns det andra faktorer som påverkar om det blev en lyckad totallösning eller inte, och jag tror att det bästa är om man har möjlighet att prova sig fram på något sätt för att se vad som som fungerar.
 
Back
Top