Öppna FT 897D för 11 meter, vad händer då?

Bonazera

Well-Known Member
En fråga inför mitt ev köp av FT 897D är om det händer nåt med radion om man öppnar den för TX på 11 meter och marinradio på 156MHz?

Har hört rykten att en del funktioner försvinner!
Någon påstog att repeateröppningen inte funkade i vissa lägen.

Vad vet ni om detta?

Fråga 2:
Valet av radio väger mellan Yaesun och IC 706 MKIIG, är det något som skiljer som är av värde att veta innan köp? Vilken rekar ni?

Mvh.

Det bästa är väl att köpa en radio för 11m och en marinradio. Det måste nog vara det bästa sättet att lösa det på och det klart att man kan öppna upp en amatörradio lätt:)
Att lyssna (RX) på annan trafik får du göra med en kortvågs-radio o VHF/UHF radio.

Janne;)

Det du skriver om att annat händer när man "löpppnar" radion, låter som att man byter version på den, till annan marknad, då är det möjligt att sådant händer.
Fär övrigt finns andra saker som kan hända, exvis att den får helt andra egenskaper och prestanda. Det händer att riggar självsvänger på frekvenser de itne är avsedda för. det händer att de går sönder på andra frekvenser än amatörband.
Givetvis är detta en fråga till den som säljer radion.

För IC-706MKIIG:an del kan du få reda på exakt vad du vill i frågan.

En radioamatör får modifiera sin radio, men man har sedan ansvaret att använda den och sändaren på det sätt till vilket man har tillstånd.
Ingen amatörradio kan bli typad för marin VHF där krävs exvis automatisk tillbakagång till kanal 16, dualwatch, och autoamtiskt lyse så att den går att hantera i alla väder, all marina VHF kanaler med deras beteckingar etc. På 27 MHz får endast typgodkänd utstyr användas. max 25 Watt etc.
En icke radioamtör får itne äga en modifierad amatörradio, men dock en typgodkänd, bara han tar ansvar för handlingarna. Vid nöd kan förstås lagarna ifrågasättas.

Janne:
Det är just det som är anledningen till min fråga, att slippa ha flera apparater med mig i båten!

SM4FPD:
"En icke radioamtör får itne äga en modifierad amatörradio"
Var finns den bestämmelsen eller lagen?
Du får till och med äga en BMW som gör bortåt 300 km/t men du får hålla dig till rätt hastighet!
Automatisk återgång till kanal 16, har den lagen kommit i dagarna? Automatiskt lyse, har du inget lyse i din radio?
Vad menar du med för 706ans del, exakt vad som gäller?
Är det andra regler för andra fabrikat och modeller?

Jag vet vad som gäller och tar ansvar för MINA handlingar, men ni måste tydligen hålla på och älta detta med att det är olagligt i stället för att svara på frågorna.
Jag vet att många av er certifierade amatörer har öppnat sina apparater och borde alltså veta vad som händer, men jag förstår nu att som amatör talar man inte om det för någon.
Man känner sig inte direkt välkommen, om nu certet lyckas, i detta polisgäng som läser lagar i stället för att hjälpa till med radiofrågor.

BMV:en är typgodkänd och Ce märkat oavsett om den har 500 kWatt motor. Bilföraren har alltid ansvar för hur han sköter trafikregler, både hastighet och högeregel väsntersväng och väjningsplikt.
Bilbranchen har helt andra regler för CE märkning
En radioapaprat är CE märkt endast så länge den är i det skick som den är typgodkänd enligt, där finns oxo förutom CE märkning, R&TTE E-mark och RoHs.
Modfierar man den förfaller all typgodkännande och den är inte typad och får inte säljas eller finnas inom EU.
En radioamatör däremot får modifera sina grejer.
Ett privilegium som vi skall vara rädda om.
En icke radioamtör får äga en typgodkänd radio, exvis en IC-76MKIIG men i likhet med bilen måste han ändå hålla sig till vad man får göra med den.
Den som inte är radioamatör skall prata med små bokstäver om det här för att inte förstöra för radioamatörer. Då det ibland missuppfattas om vad som är en radioamatör.

Har du en ask tänkdstickor får du inte tända eld på ett hus.
Allt är självklart och det behvös inga konstiga liknelser med bilar och dess maxhastighet.

Vi är inget polisgäng, vi är radioamatörer. Vi vill inte bråka med dig "Bonazera" utan ger dig bara en del råd.

Trevlig Helg!

Back