Optibeam HF-antenner.

Köpe känns lite som fusk tycker jag.

Var gränsen mellan köpe- och gördetsjälv går är en definitionsfråga.
Så länge man inte själv bryter sin bauxit med stenyxa, måste man i större eller mindre utsräckning förlita sig på halvfabrikat ;-)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Radioamatörer bygger sin egen radio- och antennutrustning från scratch. Radiooperatörer köper standardprodukter som i vissa fall modifieras. Jo, jag menar allvar. Så enkelt är det. Inget snack om den saken.

/Bengt
 
Instämmer med föregående skribent till 100%

Alla som har en juppinalle är enligt vissa uppfattningar en radioamatör!

73
 
Hmmmm, det blir jobbigt att suga ut luften ur radiorören, eller för den delen koka egna transistorer ;) .

Men visst, det är halvfabrikat rent tekniskt.
73 de Kai :)


Var gränsen mellan köpe- och gördetsjälv går är en definitionsfråga.
Så länge man inte själv bryter sin bauxit med stenyxa, måste man i större eller mindre utsräckning förlita sig på halvfabrikat ;-)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Njae, nu håller jag inte med helt. Självklart ska man bygga så mycket som möjligt utifrån sin förmåga och tillgång till tid. Men det är inte samma sak som att jag kan välja själv. Jag höll på och lekte lite med frekvenssynteser på 90-talet, men sen så kom arbetsliv och annat i vägen. Nu är väl radio en liten flykt från skrikiga barn osv... ;) .

Så antenner och kringutrustning bygger jag gärna själv. Kan också ge mig på lite programmering osv. Men att bygga en K3:a från 0 känns lite overkill för min egen del. Då kan man ju resonera om inte kopiering av andras konstruktioner är "fusk" och icke amatörmässigt också. I så fall vill jag paxa PI-filtret ;) . Ni får hitta på andra sorter ;) . Jag tror att det viktiga är att man själv har en strukturerad approach till sina projekt och inte bara hävdar att det senaste som man har byggt är det bästa. Ibland är den gamla prylen bättre, ibland den nya. Och ofta vill man vara lite bekväm.

I antennfallet tycker jag att det är helt onödigt att vara bekväm. Där kan man gott köra enligt Timellstuket, dvs. skruvdragare, bult, mutter, slangklämmor och popnitar. Mer än så är det inte....

Men det är ju kul att vi ser lite olika på hobbyn :)

73 de Kai



Radioamatörer bygger sin egen radio- och antennutrustning från scratch. Radiooperatörer köper standardprodukter som i vissa fall modifieras. Jo, jag menar allvar. Så enkelt är det. Inget snack om den saken.

/Bengt
 
APQ de RCL.

Jag gillar mina grannar, så den varianten blir det nog inte. Dessutom så kör jag barefoot 100W, det duger för min del. Har lite projektkort i lådan för framtiden, så någon gång blir det 1kW, men först när jag anser att antennerna är tillräckligt bra, så att jag hör lika bra som jag hörs :) . Annars blir man bara en krokodil, stor mun och inga öron...

73 de Kai

PS: Antennen ska sitta såpass högt upp att de inte pekar in host grannen :eek:
 
Det är inte fel att ha en eller annan "köpestation" som reserv eller för att ropa upp kompisen på 2M och be honom kolla hur man låter på HF med sitt hembygge men det är i så fall bara ett hjälpmedel i sina experiment med "hembyggen".

Ändamålet med amatörradio är att experimentera och testa sina kunskaper och se om man kan göra något själv och oberoende av vad andra "indrustrier" har tillverkat.

Den första kontakten en hembyggare får med sin station resulterar ofta i en "orgasm" starkare än sex ;-)

73
 
Hej alla.
Om man sitter hemma och beräknar sin yagi, kanske med hjälp av NEC, och sedan besöker en aluminiumgrossist för inköp och sedan skruvar ihop "köpegodset" kallar jag detta för "hembygge".

/3
Bengt SM6APQ
 
Håller med fullständigt :)

Men att bygga någon annans konstruktion tycker jag också är ok, för trots allt är ju NEC inte känt för sin användarvänlighet :) .

Dock ska jag nog försöka mig på att modellera något i helgen :)

73 de Kai


Hej alla.
Om man sitter hemma och beräknar sin yagi, kanske med hjälp av NEC, och sedan besöker en aluminiumgrossist för inköp och sedan skruvar ihop "köpegodset" kallar jag detta för "hembygge".

/3
Bengt SM6APQ
 
RCL skrev: "för trots allt är ju NEC inte känt för sin användarvänlighet ".

Svårigheter är till för att övervinnas och det är radioamatörer väldigt duktiga på att göra!

Att tillverka allt material som man behöver är inget krav, man använder naturligtvis "komponenter" som är vanliga inom indrustrin och sätter ihop dom så att man når målet och disignen får man gärna kopiera och förbättra om man kan.

För att återgå till topic så är en antenn till för att uppfånga de elektromagnetiska vågor som någon/något utsänder och då vinner naturligtvis de starkaste vågorna (störningar m.m.) och då kopplar man in sin "headcomputer" för att räkna ut hur man skall förbättra antennens selektivitet.

Beträffande amatörhobbyn så är det samma som frimurarna resonerar:
1) det får inte påverka ditt liv i negativ riktning.
2) det får inte påverka ditt familjeansvar.
3) det får inte påverka ditt arbete i negativ riktning.
4) det får inte påverka ditt ansvar på något sätt
5) du får syssla med din hobby när du har tid för detta!

73/
 
Antenner lämpar sig alldeles utmärkt för hembygge. Jag har både köpeantenner och hembyggda. Jag är lite fundersam kring valet av logperiodisk antenn framför yagi, om man inte specifikt är ute efter att täcka ett större frekvensområde kontinuerligt. Men det verkar vara ett kul projekt, så varför inte...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Inga beslut är fattade ännu :) . Dock så är jag sugen på att täcka alla band mellan 20-10m. Så vi får se vad det blir. Yagi eller LP...

73 de Kai

Antenner lämpar sig alldeles utmärkt för hembygge. Jag har både köpeantenner och hembyggda. Jag är lite fundersam kring valet av logperiodisk antenn framför yagi, om man inte specifikt är ute efter att täcka ett större frekvensområde kontinuerligt. Men det verkar vara ett kul projekt, så varför inte...

73,
Jonas/SM5PHU
 
Log.per.antenn

PHU och övriga de APQ.

Det är riktigt att en log.per aldrig kommer upp i samma höga gain som en yagi - framförallt en monobandyagi.

När jag var yngre satsade jag allt på ett favoritband och då blev det 21 MHz. När jag sedan fick ett kontrakt i Zambia var mitt primära intresse att hålla kontakt med SM. Jag tillverkade därför en 4 el yagi för 21 MHz som jag sände ner till Afrika som flygfrakt. Antennen tjänade sitt syfte i 4 år!

Nu på "äldre" dagar tänker jag annorlunda och intresset inom amatörradio fokuserar sig annorlunda. Contest och att jaga nya länder och prefix har jag tröttnat på.

Jag tycker det är roligare att hålla kontakt med vänner och bekanta utomlands.
Som exempel vill jag nämna W3ORU i Westchester, Penna. Vi har haft SKED sedan 1965! Efter jag installerat min log.per 1996 kan ett SKED mycket väl gå till så här:
Vi möts på 18 MHz SSB och konstaterar att hörbarheten är knackig. Vi QSYar till 14 MHz där vi knappast hör varandra men lyckas med långsam CW meddela varandra att vi försöker 21 MHz.
21 MHz ger QRK 5 i bägge riktningarna. För skojs skull provar vi 24 MHz där vi också hör varandra QRK 4 så vi går tillbaka till 21 MHz.

Här kommer fördelen med en log.per ant. Ger kanske bara 5,5 dBd men tack vare att man kan välja band så går kontakten att genomföra.

Kanske kan man se log.per.ant som en något svagare motor men utrustad med många växlar?

73
Bengt SM6APQ
 
RCL de APQ.

Är du fortfarande intresserad av att tillverka en log.per antenn? Är nu hemma i Sverige och kan klättra upp i masten och ta några närbilder på konstruktionen.

Hör av dig!

73
Bengt SM6APQ
 
Bilder tas alltid tacksamt emot :)

73 de Kai

RCL de APQ.

Är du fortfarande intresserad av att tillverka en log.per antenn? Är nu hemma i Sverige och kan klättra upp i masten och ta några närbilder på konstruktionen.

Hör av dig!

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top