Optimal antenn set-up för SO2R contesting för den lille pistolen?

SA3BYC

Well-Known Member
Har mer och mer snöat in på contesting och har börjat fundera på om man inte kommer att hamna i SO2R träsket förr eller senare. Idag försöker jag mer o mer att köra halvvarianten SO2V och använda båda vfo'erna i radion, men man blir ju sugen på att prova fullt ut.

Har försökt läsa på så gott det går och om jag skulle utgå från den enklaste modellen, nämligen att köpa "lådor", så hamnar man nästan direkt i en antennswitch alá Six-Pack. Det vill säga en växel med max 6 antenningångar. Då infinner sig direkt frågan, hur maximera antennparken med "bara" 6 antenner? Hur få ut mesta möjliga av antennerna för de vanliga contestbanden 160 - 10m? Allt inom ramen för vad en "vanlig dödlig" amatör utan jättemaster kan göra.

Jo jag inser naturligtvis att det egentligen finns lika många svar på frågan som det finns stationer som har SO2R kapacitet. Men skulle ändå vara intresserad av att höra hur ni som kör SO2R idag, eller har kört, har resonerat. Har ni haft en medveten strategi? eller har det blivit lite "som det blev"?

Jag själv vill gärna kunna bygga så mycket som möjligt själv av antennerna, gärna med DL-tråd. Så för skojs skull så skulle jag alltså vilja begränsa det genom att utesluta jättemaster, stackar av beamar och beamar för 80 & 160m alá OH8X :D

Skulle vara kul att få höra lite synpunkter och tankar från er som är erfarna contest och/eller antennrävar. Tror att det skulle kunna vara nyttigt för oss som inte tillhör "the Big Guns" utan snarare de små pitolerna ... att få lite input.

/Johan
 
När jag har kört SO2R (DXpedition style) från Märket OJ0 så har setuppen sett ut så här.

Radio 1 kopplad till 1kW manuellt tunat Alpha slutsteg, från utgången på steget till en manuell 4 vägs omkopplare som i sin tur haft en 6 el tribander för 10/15/20 samt en duovertikal för 80/40

Radio 2 kopplad till ett SPE1k-FA autotune transistorsteg. 4 antennutgångar som kan programmeras per band, där har jag haft en multibandsvertikal (5 band) och en monobandsvertikal för 40 samt en 80m dipol.

Mellan varje rigg och slutsteg W3NQN bandpassfilter som ju går att pyssla ihop själv.

Allt som allt en hyffsat "enkel" SO2R setup HF mässigt eftersom allt byggts upp på en dag från scratch innan testen. Till detta kommer ju styrning mha loggprogram och SO2R boxar, dessa kan man ju konstruera oerhört enkelt till oerhört avancerade.

Lycka till!

73 de Teemu SM0W / OJ0R
 
Ok Teemu, Tack för info. Har funderat på om man skall försöka undvika en avancerad antennswitch som Six-packen till att börja med och istället låta radio 2, s&p radion, köra någon form av multi-bands antenn. Beror ju på hur mycket man kan och vill satsa i pengar.

Funderat på billighetsvarianten och i så fall byta ut min 80/40 dipol mot en OCF för 160-10m. Fysiskt skulle det få plats här på tomten, även om inte höjden skulle bli så imponerande. Sedan skulle man ju kunna komplettera min 3-bands beam för 10,15,20m med vertikal för 40 och 80m. 40m vertikalen sitter redan på plats och fungerar riktigt bra. Då borde man ju ha en hyfsat kompetent antenn set-up för radio 1, run burken.

Det är ju en enkel set-up även om den inte är optimal för s&p/radio 2, men fungera skulle det ju till en rätt marginell kostnad. Får fundera på det ett tag.

Håller på att titta på Bpf och det är ju en rysare, där börjar det bli lite komplicerat tycker jag. Skall man satsa på filter typ W3NQN eller liknande mellan radio/steg, eller skall man prova med koax-stubbar och se hur långt det räcker. Vet inte om jag fattat det rätt, men surfar man runt får jag för mig att en del kör med både och. Multiband Bpf mellan radio/steg och sedan stubbar som tål effekt lite bättre efter stegen. Någon som har någon kommentar eller erfarenhet av detta?

I mitt fall så kör jag N1MM som ju hanterar SO2R hyfsat bra, så det tänker jag fortsätta med. "Lådan" för automatiken sedan är ju också ett svart hål ... Finns ju hur dyrt som helst att köpa och sedan kan man ju bygga ihop något enkelt förstås. Eftersom jag inte är världens mest kompetenta hembyggare så vill jag nog köpa något vettigt här. Bara tanken på att mecka ihop något själv som inte håller måttet och låter HF gå rakt från den ena o in i den anda radion i något läge ... brrr hemskt dyrt känns det som.

Någon som har tips på bra fungerande SO2R låda som inte kostar en förmögenhet, eller finns det inte? Har Googlat som en tok på det här och valmöjligheterna verkar inte vara så stora om man skall köpa något färdigt.

/johan
 
Johan, det finns mycket att läsa sig till på nätet. Goggla SO2R och sök på bilder så hittar du scheman.

På min sida scandinavianhams; Index.html , hittar du lite grand. Allt jag gjort har jag inte lagt ut, dock. Men du hittar en koppling för antennväxling mellan två apparater med skydd för felväxling. Schemat är för en antenn och två apparater (ett band och två apparater). Det är samma system som används i sixpack. Gör en sån för varje antenn du har. Använd inte Biltemas skitreläer som drar på RF utan Omron. Växla före slutstegen mellan apparaterna. Sätt stubbar där också. Öppen kvartvågsstub är bandspärr och kortsluten är bandpass. Du gör de enkelt med en SWR-meter och konstantenn. Kapa till en för lång koaxstump och sätt kontakt i ena änden. Sätt stumpen i en T-koppling med radion i ena T-kopplingen och SWR/Konstantenn i andra kopplingen. Sänd och titta på SWR. Ha ungefärligt hum om var den kvarta våglängden finns på stumpen. Kör ett vass stickverktyg genom kabeln för att kortsluta skärmen och innerledaren; titta på SWR. När du httat rätt punkt på stumpen med stickverktyget för att få bästa SWR så har du också rätt längd på stubben. Nu kan du använda den som antingen öppen eller kortsluten stub. Längden är funnen.
Efter slutstegen behöver du också en antennomkopplare som har samma koppling som mitt schema. Lite större reläer. Bygg in alltsammans så att det är välskärmat mellan de olika bandens reläfunktioner. Klä reläerna med kopparfolie och jorda den. Korta jordtampar. Viktigt är att alla koaxialkablar har skärmen hela vägen fram till kopplingspunkten. En centimeter fri innerledare kan förstöra hela bygget. Skärm hela vägen med kanske någon millimeter öppen ledare enbart.
Styrning av bandskiftena är fruktansvärt enkelt med Yaesu och K3 som båda har fyra bitars BCD-utgång för bandidentifiering. Kretsen SN74LS145 är en BCD till Decimal avkodare. BCD band data på ingången (från radion) och ut kommer information till ett enda ben i relation till det "nummer" som BCD'as på ingången. Utgången som är aktiv går låg dvs 0V (5V som inaktiv). Låt utgången jorda någonting som exempelvis basen på en transistor (PNP) som då drar ström (emittern jordad) och kollektorn sitter på minussidan av ett 12V relä. Allt är då klart för att styra varje sixpacks antennväxling per antenn och radio.
Audion från mottagarna kan du låta växlas med en liten låda där du hämtar in LF från båda apparaterna, volymen reglerar du på apparaternas frontpanel. En potentiometer balanserar hur mycket ljud du ska ha från endera radion ut i lurarna. Med vippomkopplare bestämmer du om du ska ha stereo eller separat ljud från mottagarna i vardera luren.

Det svåraste är att isolera så att exempelvis 7MHz sändning överton i minsta möjliga mån stör ut 21MHz mottagning. Det går inte att få bort helt utan att antennerna får så stort fysiskt avstånd mellan varandra som möjligt.

Med enbart stubbar får man en banddämpning på cirka 30dB. Med BPF-filter (Dunestar Systems) för 300-400kr/st för man mycket bättre dämpning. Bandpassfilter efter slutstegen kostar multum. Sätt hellre mindre filter mellan radio och PA.

Jag har provat att köra 80/40 helt utan några filter alls. Det går om matningspunkterna för dipolerna sitter på ungefär samma punkt dvs korsade dipoler och några decimeter mellan matningarna. Men man måste akta sig för att använda dämpsatsen i mottagarna. Det är vanligt att dämpsatsen är så konstruerad att när det inte är dämpning inkopplad så går antennen direkt in i mottagarens steg medan den växlas ner till ett litet dämpmotstånd (med relä) när dämpsatsen kopplas in. Då kan motståndet brinna upp (blir avbrott) om insignalen är för stark. Utan dämpningen inkopplad kan mottagaren hålla eftersom det ofta finns spänningsbegränsning på ingången. Det är dock inte att rekommendera detta om man inte har egna reservdelar, som jag - hi.

Kolla också på eBay efter TOP-TEN begagnad utrustning. De gjorde en enklare SO2R-spindel. Den gick ur tiden när datorerna tappade skrivarporten (stora parallellkontakten) och det skulle vara USB istället. Köpa nytt är dyrt. Det finns jättebra saker att köpa men oftast har de här prylarna så många facilteter att det är mest det man betalar för, plus den vackra designen. De är ju också gjorda för att vara så all-round som möjligt för alla olika radiofabrikat som finns på marknaden. Det kostar pengar att konstruera det så. ICOM har ju till exempel bandväxling med spänningsvariation. Då är det en god idé att avkoda det med en liten PIC-krets som till exempel 16F84A eller 16F628A. Programmeringen tar mycket tid om man är ovan men är man van är det ett helgarbete så är det klart. Då kan man också baka in antennväxlingen till sixpack och så vidare.

Det finns så mycket skojigt att göra och så lite tid....
 
Last edited:
Hej Bengt och Tack för ett synnerligen utförligt svar, säker på att många har nytta av den kunskapen. Min intention med den här tråden är både att få egna ideér, men även att många andra skall bli nyfikna, få lite ny kunskap och förhoppningsvis vilja prova på.

Du kan tro jag Googlat och kollat på You Tube videos och alla möjliga och omöjliga leverantörers hemsidor. Vet inte inte om jag blivit väldigt mycket klokare, men är i alla fall förvirrad på en extremt mycket högre nivå nu ...

Ditt tips om nålen i koaxen är så genialt att jag tar av mig hatten å bugar djupt! det skall jag tillämpa, var så säker.

När det gäller avkodning av banddata så får jag läsa in mig bättre på det, har ju tyvärr inte ICOM eller Yaesu, utan har valt att satsa på Kenwood TS-590, som jag tycker är lagom med pengar i förhållande till prestandan. Men det skall ju funka med den också, bara att läsa på.

Vad gäller bandpassfiltren så skall jag nog satsa på färdigbyggda filter att sätta mellan radio o PA. Vill kunna styra dem automatiskt och blir det sedan stubbar så får det bli efter PA för att försöka dämpa ut ytterligare. Vet inte om bygga själv är en god idé för mig? Inbillar mig att om man verkligen skall kunna trimma filtren rätt så behöver man mer än det universalinstrument jag förfogar över.

Får bli att hålla ett konstant öga på e-bay och andra sajter för begagnat :D

Min grundidé för min egen set-up är nog annars, som jag skrev i förra inlägget, att nappa lite delvis på Teemu's input, få antenner, men multibandare. Tänkte för att hålla nere kostnaden alltså låta radio 2 (S&P) få stötta sig på en OCF för åtminstone 80-10, kanske 160-10m om jag kan få in den någonstans långt från alla andra antenner. Sedan som sagt låta Radio 1 (run) få lite bättre antenner. Måste klura ut om och i så fall hur jag skall använda min RX antenn. Skall den delas av båda Trx, eller skall jag bara låta den gå på en av dem? I så fall, vilken är mest betjänt av en extra RX antenn.

Just nu är min favorit att styra radiolorna en MicroHam USB micro2R, inte svindyr och tror jag har den kapacitet jag behöver. Tycker den borde gå att hitta begagnad, många byter väl upp sig till dess svindyre storebror kan jag tro.

Tack igen för all input Bengt, mycket tacksam.

/Johan
 
Johan!

RemoteQTH Arduino band decoder hittar du en billig lösning för band decoding att koppla din Kenwood till.

Tycker om din satsning och precis som jag så kan du inte gödsla med dyra prylar så hoppas att tråden kan bli ett uppslagsverk för en billig SO2R lösning.
 
Hej,

jo har sett deras olika produkter och också sett en del annat Arduino baserat på bland annat You Tube. En sak som skrämmer mig lite med en Arduino baserad lösning, förutom att jag aldrig labbat med en sådan :D är att jag inte känner mig komfortabel med att låta en så viktig funktion styras av en ytterligare dator.

Personligen ser jag hellre en lösning med "vanliga" komponenter än en dator. Kanske har fel? men känns som en dator, Arduino eller vilken som helst, kan vara mer känslig för HF än en "låda" med vanliga diskreta komponenter. Planerar samtidigt nu att gå upp från low power till high power klassen och då lär jag nog få min beskärda del av problem med HF. Har inget problem idag, men gisssar och tror, att gå från 100W till 1 kW skulle kunna stöka till det.

Samtidigt vore det kul att lära sig lite om Arduino och den typen av lösningar. Finns ju hur mycket matnyttigt som helst inom det området.

Men, men, i en contest vill jag ha 100% funktion! att få "driftsavbrott" pga krånglande datorer och annan teknik är ju totalt förödande. Har råkat ut för sånt och det får åtminstone lätt mig totalt ur fokus, vilket brukar synas illa kvickt i raten.

Men som idé är det jätteintressant och väl värt att utforska vidare.

/Johan
 
Back
Top