Optimal tuning av S-match?

SA6BNV

Well-Known Member
Jag har byggt en S-match enligt PA0FRI (S-MATCH A symmetrical and universal ATU) och funderar lite över optimal tuning.
Har bara kört mot en mottagare än så länge så SWR har jag inte kunnat mäta än.

Jag har märkt att jag får max signal vid olika kombinationer av induktans/kapacitans.

Vad är mest optimalt för att få max strålning ut i antennen vid sändning:

1) Max induktans + min kapacitans
2) Max kapacitans + min induktans
3) Någonstans mitt emellan
4) Spelar ingen roll

Jag kör (förstås) balanserad matning av en dipol.

// Åke

Last edited:
Vad jag märkt när jag lyssnade lite ikväll är att vid vissa kombinationer blir bakgrundsstörningarna lägre. Vad beror det på? Det känns som alternativ 3 (någonstans mitt emellan) blir bäst.
// Åke

Det är sällan bra att ligga i ytterkanten av avstämningsområdena, eftersom då kan det kan flyta stora strömmar i kretsen.

Vill man förvissa sig om att man får ut maximalt i antennen vid sändning, så finns det i princip två sätt;
det ena är att mäta fältstyrkan från antennen på ett avstånd som helst ska vara mer än c:a våglängden/6,
och det andra är att mäta eller indikera strömmar eller spänningar i matningsledningen. I båda fallen innebär ett maximum att antennen strålar ut maximalt med energi.

Att bara mäta SWR i matarledningen kan vara lite missledande, eftersom det kan finnas inställningar där en stor del av effekten kan förbrukas i "tunern" trots att SWR indikeras som 1:1. Detta gäller i synnerhet ifall man hittar en avstämningspunkt i ytterkanten av inställningsområdet hos induktanser och kapacitanser.

När det gäller den andra problemet är det så att det blir ett maximum i brusnivån när "tunern" är inställd för maximal effektöverföring. Detta beror på att "tunern" anpassar lika bra i mottagningsriktningen som i sändningsriktningen.

Om däremot "bakgrundsstörningarna" är sådana som genereras av andra sändare, finns det inställningar när selektiviteten hos "tunern" bidrar till att förbättra mottagarens signaltålighet så att den påverkas mindre av starka signaler från andra sändare.

Det är inte säkert att dessa inställningar sammanfaller med de som ger maximal effektöverföring till antennen.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Last edited:
Tack för det svaret Karl-Arne.
Att mäta fältstyrkan är en bra idé förstås. Då får man ju verkligen ett mått på hur mycket som strålar ut från antennen.
Har du något bra tips på kopplingsschema för en fältstyrkemeter?
// Åke

Varför krånglar du till det Åke?
Du kan skippa potentiometern här om du vill, det går bra att skjuta in den lilla teleskopantenn om mätaren går i botten. Dioden ska vara av germanium typ.Låda med instrument inköpt för 5kr i Grimeton på loppis 7 agusti.

73 de Bjarne

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    26,3 KB · Views: 118
  • 2.jpg
    2.jpg
    26,8 KB · Views: 109
Hejsan Åke m fl!
Jag gör alltid så att jag drar ned effekten till 5 watt och ställer in på lägsta SWR. Främsta skälet är ju att skydda sändaren. Gör man så finns bara ett läge på L och C.

Du Karl-Arne tar upp en intressant sak. På 14 mHz och uppåt har jag väldigt lite C invriden dvs jag är på ytteränden av vad vridkondensatorn förmår.
En kamrat har provat att i den situationen byta ut den stora 2-gangskondensatorn på, kanske uppåt 1000 pf, och sätta in en liten t ex 50 pf konding, eller en trimmer, och får därmed upp signalen hörbart, säger kamraten.
Jag har provat samma sak men jag märker ingen skillnad...men jag litar inte på mina "mossiga" öron.
Enligt ditt resonemang skulle en sån förändring minska förlusten i avstämningsenheten. Man skulle kunna säga att all "överloppskapacitans" som finns i den stora 2-gangade kondensatorn ökar förlusterna? Likväl som en delvis kortslutens spole, via t ex krokodilklämma, också leder till ökade förluster? Är det rätt tänkt? I vilken härad ligger dessa förluster? Talar vi om 2, 5, 10, 20 %?
Sannolikt omöjligt att svara på.....man måste mäta sig fram. Men det kanske finns grova erfarenhetsvärden?

Det optimala lösningen är antagligen 40-talets plugin spolar där man labbat fram rätt C och L och monterar fasta spolar och kondensatorer i ett pluginsystem.
Men vem vill hålla på med sånt i dessa ATU-tider?

Apropå fältstyrkemeter så tror jag SM7UCZ har beskrivit en sådan på sin hemsida. Jag antar den ser ut som den Bjarne berättat om.
Kommentarer?

Hälsningar
Tore SM7CBS

Jo Tore, det är precis den uppkopplingen som UCZ har på sin sida. Jag kommer dock inte ihåg vad µ1F kondingen har för uppgift tvärs över instrumentet, min drossel är fö bara på 15µH, men det fungerar utmärkt. Istället för att ha 2 dubbelriktade GE-dioder över instrumentet för att skydda det vid höga strömmar, har jag en potentiometer som på min handritade skiss.

73 de Bjarne

Last edited:
Lite off topic kanske?

Hittade den här i ARRLs handbok, 1959 tror jag den var ifrån.

Har inte hunnit bygga någon än. Inte så mycket beroende på dess komplexitet ;)
Utan att jag hade fullt upp med att lägga tak i sommar.

mvh
Bengt / KBW

Attachments

• hi_tech_swr.gif
    hi_tech_swr.gif
    65,9 KB · Views: 151
Back