Optimism, eller "sikta mot stjärnorna"...

Fanns ett par styck att köpa för en bråkdel av detta på senaste Eskilstuna-loppisen :cool: men intresset var mikroskopiskt... "För tung, för stor", och så vidare.

7000kr får nog anses vara ett utropspris helt utan någon som helst kontakt med verkligheten...
 
Eskilstunaexemplaren var inte fräscha. Jag fick de 900 kr som jag begärde för min, friska rör och digital frekvensvisning avgjorde väl.
 
Eskilstunaexemplaren var inte fräscha. Jag fick de 900 kr som jag begärde för min, friska rör och digital frekvensvisning avgjorde väl.

Med hänsyn till priset så var de alldeles tillräckligt "fräscha", du hade fått båda för en femhundring och ett leende... ;)
 
Ja, det ser onekligen ut som ett överpris. Även om jag nog inte har kompetens att bedöma värdet.

Jag köpte ju en CR302A på loppisen och betalade 2600:- överpris? Ja kanske. Men mottagaren fungerade perfekt när jag väl listat ut att det skulle sitta en BNC bygel på baksidan.

Tyvärr måste den militära ID plåten som satt på frontpanelen ha lossnat någonstans mellan loppisbordet och bilen... lite ledsen för det. Men men.
 
2600kr för ett stycke svensk radiohistoria, med Nixierör? :oops: Min bäste herre, ni gjorde sannerligen ett riktigt fynd! :)
 
Haha, ja, du och jag tycker nog inte det var så farligt, den njutning den ger där den står var lätt värt de pengarna. Vad får man för 2600 idag egentligen? Inte mycket.

Själslig ro i den annars stressiga vardagen (Nej jag är inte religiös)

Så priset ÄR bra, oavsett marknaden och vad andra anser ;)
 
Tyvärr måste den militära ID plåten som satt på frontpanelen ha lossnat någonstans mellan loppisbordet och bilen... lite ledsen för det. Men men.

Den tillför kanske inte så mycket information, men desto mer proveniens :)

IMG_6557.jpeg
 
Last edited:
CR300-familjen är en bra representant för det sena 60-talets konstruktionsfilosofi.

De största fördelarna är att den är reparerbar med rimliga ansträngningar genom sin moduluppbyggnad
och att inga ingående delar är "unobtainium". Vet man vad man gör så lokaliseras fel ner till modulnivå på 10-20 minuter med öronen och det inbyggda testinstrumentet. Något som genomsnittsanvändaren behöver göra
mycket sällan, med tanke på den höga MTBF.

Fel i submoduler, eller "matlådor", kan lokaliseras till en individuell låda på ungefär samma tid, men
det tar lite längre tid att demontera dem och felsöka på komponentnivå.

Prestandamässigt är CR300 fullt tillräcklig även i dagens signalmiljö, tvåsignalselektivitet på nära 100 dB
och tresignalselektivitet på 75 dB. Känsligheten begränsas numera av det yttre bruset till en sådan grad
att 20 dB-dämparen kan vara intryckt under en mycket stor del av dygnet när normalstora antenner används.

Jag undrar lite i mitt stilla sinne hur många plastradioapparater som kommer att finnas i brukbart skick
mer än 50 år efter de lanserades på marknaden.
 
Se där :), Nej egentligen inte, men det är lite roligt så därför synd att den försvann.

Jag tycker det är en riktigt trevlig mottagare, gillar designen skarpt :)
 
En av de stora fördelarna är också den höga frekvensstabiliteten.
Även efter åratals drift ligger frekvensfelen på ett ensiffrigt antal Hz,
så det är i princip alltid motstationen "som ligger snett på kanalen".
 
Nu vet jag ju inte när mitt exemplar är justerat senast, men den ligger väldigt bra i frekvens bara den fått upp den interna värmen.

En sån här station lär ha kostat en del när de släpptes i början av 70-talet.
Men konstigt nog känns de fortfarande hyfsat moderna trotts åldern.

Frekvensinställningen är kanske lite väl invecklad, iallafall om man vill skruva runt:) men vet man vad man ska lyssna på är det ju väldigt lätt att ställa in den.

Jag tänker att 7300an får användas till "scanning" och när man hittat något intressant att lyssna på går man över på 302an. Då kan man fortsätta leta samtidigt som man lyssnar på det man hittat :)
 
CR300-familjen var "rätt" dyr när den kom.
Har ett minne av att "0-seriens" mottagare kostade Televerket mellan 22000 och 27000 per styck,
beroende på bestyckning, som lite senare sjönk något när volymleveranserna kommit igång.

Flygvapnet och Marinen fick sannolikt ett lite bättre pris eftersom de köpte fler "på ett bräde".
Har sett ett "medelpris" för leveranser under slutet av 70-talet av 33-36 kkr/st.

Den sista batchen som levererades 1987 var enligt uppgift hopsatta av reservdelar och kostade nära 80 kkr/st.

Fartygsvarianterna CR305 och CR307

1684253152527.jpeg

var något billigare, men redarna klagade ändå över hyreskostnaderna.
Då började Televerket köpa Skanti R-5001S istället vilka var grovt räknat 1/3 i pris,.

1684253266127.jpeg

Prestanda var för alla praktiska ändamål samma.

CR301 och 302 var konstruerade för att arbeta i system där man ställde in en frekvens och sedan inte ändrade den speciellt ofta. Att "scanna" med sådana apparater är tålamodsprövande och sliter på handlederna samt omkopplarna.
Ganska snart kom varianten CR303/304 som hade LED-displayen och enrattsavstämning.

1684252979062.jpeg

Denna fick en viss spridning inom signalkontroll och liknande verksamheter, och man tog även fram en variant CR304R med 10 Hz steg samt en mer "generös S-meter" som signalspaningsmottagare åt RPS/SÄPO.


1684252928592.jpeg



Denna mottagartyp gjordes i ett litet antal exemplar och blev en föregångare till CR90 vilken hade 1 Hz steg enligt en NATO-spec.

När det gäller konflikten mellan dekadinställning och "band-scanning" så kommer mig dessa visdomsord ur
en gammal CQ Magazine för minnet:

1684247708903.png

1684247823650.png

"Det var bättre förr..."
 
Last edited:
AOM>slutet av 70-talet av 33-36 kkr/st.

Det där måste varit som en skaplig familjebil väl?
 
En "salig blandning" av "modern och tidlös design";
CR302 t.v., 50 W m/54 t.h. och Ra 800 längst ner t.h.
 
En "salig blandning" av "modern och tidlös design";
CR302 t.v., 50 W m/54 t.h. och Ra 800 längst ner t.h.
Det dög ändå för att köra lite amatörradio på kvällarna även om det inte gick att "scanna" med mottagarna på kortvågen. Man hade ju alltid en anropsfrekvens och en arbetsfrekvens inställda under gång.
 
Back
Top