Oscillioskop, effektmätning

SA7CNG

Well-Known Member
Efter att ha gått och sneglat på diverse Kjell o Co Oscilloskop ett tag hittade jag ett Hameg 303-6 begagnat 35MHz på en loppis, nu var det några år sedan jag höll på med oscilloskop sist så jag tänkte börja med något enkelt.

För att mäta effekten från en av mina QRP-Pixie transceivers så kopplade jag på en 50 ohms konstlast(12st kolytfilmsmotstånd), och satte proberna över konstlasten. Jag fick Topp-Botten värde på Oscilloskopet till exakt 8V.

Om topp värdet är 8V borde RMS värdet vara 8v/Roten ur 2 = 5,65V Vilket borde ge att effekten är 5,65V^2/50ohm = 640mW.

Stämmer mina beräkningar?

DSC_0918.jpg


DSC_0919.jpg
 
8V är från topp till topp,(övre topp till nedre topp). Topp(U-topp) värdet blir alltså 4V

Edit: inser nu att Vrms borde vara 4v/sqrt(2) så effekten borde ligga på 160mW
 
Last edited:
Mätproben är bara en enkel BNC förgrening från kjell, borde jag använda en "riktig" mätprob som är byggd för 100MHz?
 
borde jag använda en "riktig" mätprob som är byggd för 100MHz?
Det beror på omständigheterna.
En riktig probe är oftast bättre om man tar jordningen direkt från probe-spetsen, lång jordkabel kan ofta generera mätfel.

Jag ser att du mäter direkt på en 50 ohms konstlast d.v.s. en lågohmig källa. Det gör att probens egenskaper inte blir så kritisk.
Värre blir det om du försöker mäta på en högohmig krets där din "probe-kabel" då utgör en avsevärd belastningskapacitans vilket blir värre med högre frekvens.
 
Back
Top