Oscilloscope Trio cs 1562A

SM0YDO

Well-Known Member
Har fått igång ett gammalt skop som hade problem med svepet att fungera men efter motionerande av omkopplarna
så fungerar det.Finns det något bättre spray som man kan rensa kontaktytorna med på omkopplarna eller med?

mvh sm0YDO
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 10

Började med att bygga en sån här component provare i en låda för flera år sedan men den vart inte klar och nu har man köpt ett enklare scope som skulle kunna fungera till adaptern så nu kanske man kan få lite motivation att bygga vidare

sm0ydo
 
Last edited:
Det finns ju några olika märken av sånt som kallas "elektronikrengöring" eller liknande. De är nog lika varandra och det är nåt lättflyktigt kolväte som man sprayar med. Det löser upp gammalt fett och spolar bort damm. Man motionerar omkopplarna medan de ännu är våta och det brukar ge bra resultat. Det måste vara en sort som dunstar bort till 100%, annars skapar man mer problem än man hade innan behandlingen.
 
Jag använde sån sprej idag, för att rengöra lite vintage-grejer. Jag tycker den funkar utmärkt på omkopplare och potar.
 
Tidbasomkopplaren är lätt att komma åt i scopet för att den sitter på ett vertikalt mönsterkort och inte
är inkapslad värre är det med ingångs omkopplarna som sitter i plåtburkar och som inte är så lätta
att komma åt inne i oscilloskopet men man får väll spruta på där det går och motionera vreden och
se till att medlet dunstar bort.

sm0ydo
 
Här ett par bilder på komponent provaren som jag började med för länge sedan Trafon har flera olika lindningar på primärsidan och den hade bara ett nummer så jag hörde av mig till Nortrafo vid ett senare tillfälle när jag hade fler Trafo som skulle identifieras och fick en ritning på den . Man kopplar apparaten till skopet som jag tror att man x y kopplar
med tidbas vredet och får olika kurv former på skärmen
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Views: 10
  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Views: 8
Power till från strömställaren är trög när man manövrerar den finns det något kappillär drivande
medel som tränger in i axeln på brytaren som man kan använda för att mjuka upp den med eller ?

mvh sm0ydo
 
Tröga glidlager (typ axeln i en pot eller liknande) kan ofta lättas upp med en blandning av aceton och symaskinsolja. Några droppar olja i en tesked aceton ("kemiskt ren", inte "med olja", det är inte smörjolja) och lägg på med en pensel eller en injektionsspruta. Acetonet har god inträngningsförmåga och dunstar snart och då är det lite ny olja på ytorna. Se upp med plastgrejer, aceton är inte snällt mot alla plaster.
 
Tack för tipset jag har en dunk Acceton ifrån Biltema som borde komma till pass nu enligt ditt tips dunken är rätt
så stor så det går inte åt så mycket av den så den räcker länge
 
Låter starkt med aceton, den smälter plast så man får vara försiktig.
Plast smält med aceton blir Karlssons klister.....

Jag tänker mer på kemiskt ren bensin med lite olja i.
Den rena bensinen finns i 100 ml flaskor i färgaffärer etc.

Jag minns en kompis som "lagade" klockor, han lade dem i en skål med ren bensin, med någon droppe finmekanikolja.
Urverket gick i soppan och när bensinen avdunstat så fanns små mängder av oljan kvar på rätt ställen.
Saken gäller mekaniska urverk!!!

Jag använder Biltemas Spray som heter Oxide Clean art nummer 36-4540.
Funkar väldigt bra i äldre potentiometerar, och omkopplare.
Jag upplever det som att det står sig väldigt länge.
Men den avdunstar inte helt, så det kan vara en nackdel kanske.
Med lite av geggan på en tops, och gnugga lite så försvinner den svarta oxiden fint i alla fall.
Med lite på en 3,5 mm telefonpropp, dvs bara fuktad propp, till ext högtalare blir det glappfritt, men spruta inte in i radion genom 3,5 mm jacken..
För öppna omkopplare i äldre riggar blir det bra med sprayen, och rörhållare, men det blir ju oxo lite kletigt, och helst borde det bort.
Har man tryckluft så kan man blåsa rent lite, med en trasa som tar upp blåset.
Förr fanns något som hette videospray, och det blåste bort det mesta i kontaktoljor, så det blev torrt, rent och fint.
Jag har i vissas fall använt Vaselinspray på öppna kontaktytor efer spayen i fråga, Veselinen erkar i alla fall förhindra fortsatt oxidbildning.

SM4FPD
 
Jag hade en lättlastbil en gång som jag hade länge tills det vart svårt att få tag på reservdelar till den
och en kille hade ringt och frågat om han fick köpa den av mig och han bodde i Uppsala .Den bilen
hade jag sprutat lite överallt med Texet krypsmörjmings medel för industribruk jag hade köpt en hel kartong
med 12 burkar tror jag att det var och jag pytsade ut sprejen lite här och var för att den skulle hålla länge
och när man sprutade på motor rumsväggen mot hjulhuset så kröp sprejen i plåtskarvn så det syntes i hjulhuset

och så sprutade jag tektyl i sparklådorna med en lång slang med munnstycke och dom var hela när jag
sållde bilen

mvh sm0ydo
 
Vågade mig inte på den där operationen med acceton och symaskinsolja utan köpte istället
en liten sprayburk CRC 5-56 på Bauhaus istället och tog bort ratten och ställde skåpet på högkant
och sprayade och motionerade strömbrytaren och det fungerade
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Views: 1
5-56 funkar fint som smörjmedel och "uppmjukningsmedel". En viss risk finns om det råkar sprida sig till "icke-glidande" kontakter, som i reläer. Det brukar leda till elände pga damm som fastnar och förbränningsrester, om det förekommer gnistbildning i kontakterna. För glidande kontakter funkar det bra, där finns ju en sorts "självrengöring".
 
Back
Top