Oscilloskop Hitachi V-422

SM5DFF

Well-Known Member
Ett 40 MHz 2-kanalsoscilloskop från 1986 köptes på radioloppis för 50 kr, inga tecken på slitage och dammfritt inuti och allt fungerar utom triggningen.
V422.jpg
I läge Norm-Int finns ingen bild, i lägena Norm-Line och Auto-Line finns vandrande bild. I läge Auto-Int kan jag få en nästan stillastående bild med kritisk inställning av Swp Var-ratten och då har Level-ratten ingen inverkan. Jag misstänkte elektrolyterna i triggkretsen men de är felfria, längre än så har jag inte kommit och min kunskap är begränsad på detta område. Är det någon som sätta mig på rätt spår?
V422-trig.jpg
 
50 pix är inget att orda om. En stunds felsökning är väl värt pengarna.

Finns ett annat fungerande oscilloscope för felssökning?

- Stämmer egna mätningar med graferna i schemat?
- Finns alla matningsspänningar?
- Fungerar det med extern triggning?
- Fungerar 50Hz in med "Line" triggering?
- Kolmassamotstånd: Åldringsfenomen.
- Åldrade halvledare? Det låter dumt men fuktinträngning i plastkapslade halvledare
förekommer vilket ger konstiga fenomen.
- Kallödningar/tennmigration/oxidering på kretskort?

Sedan kan det ju vara ett mekaniskt fel i omkopplare exvis:

Ett enklare HP-scope hittat i en skrotbinge bars hem i triumf bara för att notera
att det inte gick att få det att trigga överhuvudtaget. Men efter att ha sett
att tidbasomkopplarens axel gick genom ett antal kopplingsdäck på instickskort
där ett av dom såg misstänkt ut att vara orienterat 180 grader fel drogs axeln ut, däcket
vreds 180 grader och axeln sköts åter in. Därefter fungerade oscilloscopet ua.

Man bör således okulärbesiktiga efter tidigare ägares eventuellt omilda behandling...
 
Jag kan betrakta nätspänningen med stillastående bild så det är väl signalen in till P401 som jag ska leta efter.
 
Oscilloskopet fungerar nu som om det vore nytt. Efter den inledande provningen använde jag kontaktsprej i kontrollerna och även i ett par kretskortskontakter, men det hjälpte inte. Efter att det har stått i 13 dagar medan jag läste schema, lokaliserade mätpunkter på kretskortet och samlade kraft till felsökning reparerade det sig självt.
 
Back
Top