Oscilloskop

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Vad är definitionen på att ett oscilloskop klarar så och så många MHz?
Mitt loppisfynd ska klara 20MHz, innebär det att det ska vara en ruta mellan varje 0-genomgång?

Bilden på 7MHz visar att mina branscher i stegen är helt ur fas och att stegen inte strålar. Time/div är 0,250µS. Mätningen är gjord med 2 klämferriter med en sekundärlindning på ett par varv in på vardera kanal i oscilloskopet.

Attachments

• IMG_1333.jpg
    IMG_1333.jpg
    93,2 KB · Views: 321
Ähum, olika amplitud på de två kanalerna - är det avikelser i mätutrustningen?
Om inte, så blir det en rest från ena ledaren och det strålar från din matare.

Enligt wikipedia är det 3dB bandbredden, inte så mycket att titta på högfrekvent kantvåg med.

Man brukar ange ett oscilloskops övre gränsfrekvens som den frekvens där
känsligheten sjunkit med 3 dB jämfört med känsligheten på låga frekvenser.

Ett annat sätt att uttrycka bandbredden är som stigtiden mellan 10% och 90% av fullt utslag för ett spänningssteg.

Bandbredden och stigtiden är relaterade som B*t = 0,35
så ett 20 MHz oscilloskop får en stigtid på c:a 20 ns.

Stigtiden anses vara ett bättre mått på ett oscilloskops prestanda än bandbredden, eftersom det sätter gränsen för hur korta pulser som man kan se.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tackar herrar KBW och AOM för info. Att det är olika amplituder beror nog på att längden på sekundärlindningen i det två klämferriterna inte är exakt lika långa.

Olika amplitud

Tackar herrar KBW och AOM för info. Att det är olika amplituder beror nog på att längden på sekundärlindningen i det två klämferriterna inte är exakt lika långa.

Koppla båda klämferriterna på samma ledare för kontroll. Kom också ihåg att ha skumgummi som håller ledaren tryckt mot mätlindningen (ganska känsligt).

73 de Åke SMSCN

SCN DE FBJ

Noterat Åke. Jag misstänkte redan innan uppkopplingen att det skulle vara känsligt, det var mest hur branscherna låg i fas som var det intressanta

Back