Osis, halvvåg på 160

SM6FPG

Fritidskonsulent
Efter mycket slit i värmen fick jag upp en dipol på 2 x 55 meter. Efter avstämningstester konstaterade jag att antenn inte gick att stämma av på 160.
En snabb beräkning av stegenslängd gav som result 25 meter. Jaha då har den hamnat på en halvvåg och då är det väl väldigt hög impedans om jag inte fattat fel.
Dipolen vill jag helst inte röra så då återstår stegen, men denna är ju avpassad att räcka mellan matningspunkten och riggen.

Så vad göra

Finns det någon annan lösning än att förlänga stegen/dipolen eller helt enkelt skippa 160 meter på denna?

Impedansen som uppstår i sändaränden av en stege med den här längden på1,8 MHz får ett belopp på flera 1000-tals ohm.
med en imaginärdel som varierar snabbt mellan induktiv och kapacitiv på bara något 100-tal kHz ändring.

Det finns inget enkelt sätt att ordna till ett mer städat impedansförlopp annat än att korta av dipolen så att den får en resonant längd
närmare 160 m bandet. Alternativet är att göra en avstämmare särskilt för 160 m med en parallellresonanskrets.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

FPG de APQ.

Off subject - som vanligt!
Är du intresserad av den neutraliseringskondensator som jag skickade bild på?

73
Bengt, SM6APQ

Efter mycket slit i värmen fick jag upp en dipol på 2 x 55 meter. Efter avstämningstester konstaterade jag att antenn inte gick att stämma av på 160.
En snabb beräkning av stegenslängd gav som result 25 meter. Jaha då har den hamnat på en halvvåg och då är det väl väldigt hög impedans om jag inte fattat fel.
Dipolen vill jag helst inte röra så då återstår stegen, men denna är ju avpassad att räcka mellan matningspunkten och riggen.

Så vad göra

Finns det någon annan lösning än att förlänga stegen/dipolen eller helt enkelt skippa 160 meter på denna?

FPG de APQ

Varför 2 x 55 meter?
Jag brukar beräkna halvvågsdipoler enligt följande:
(a) Om antenntråden är ren koppar 142,5 / f där f är frekvensen MHz
(b) Om antenntråden är plastisolerad koppartråd, t ex FK 1,5mm2 136 / f

Vilken Zo har din stege?

73
Bengt SM6APQ

Först, självklart är jag intresserad av kondingen ...... hämtar den när jag får tillfälle!

Vad gäller dipolen så hade jag en gammal militär historia med någon form av vajer som man troligen kan bogsera bilar med dessutom har den utmärkta fästdetaljer i ändarna, så jag behöll den som den var .....

Stegen är ca 25 meter lång med ett space på 85 mm

Det finns möjligheter till andra antenner som kan byggas specifikt för 160 meter så jag misströstar inte direkt. Nuvarande antenn fungerar klanderfritt på alla de övriga banden, inga problem att stämma av och vad jag kan märka så fungerar den utmärkt!

Med de givna måtten får jag resonans på 1MHz (Z=15ohm) och 2,76MHz (Z=48ohm)
Vid 1,83MHz ligger impedansen på 3300ohm.
Dielektricitetskonstanten=1.

Med en steglängd på 55m får systemet en resonans på 1,9MHz (Z=53ohm)

/Micke

Stegen går till en 1:1 balun på en T200-2
därefter 32 varv rg58 på 50 mm rör
plus 1 meter rg58
slutligen innan Elecraft KAT100 ytterligare 32 varv tg58 på 50 mm rör

Absolut ingen RFI i shacket

Last edited:
KAT-100 har alldeles för litet anpassningsområde för att kunna hantera en last med en impedans med ett så stort belopp på 1,8 MHz.
Impedansen motsvarar ett SWR relaterat till 50 ohm i häraden 100, vilket kräver komponenter med ett helt annat variationsområde.

Mitt råd är att göra en anpassningskrets som består av en balanserad parallellkrets som stäms av till mitten av bandet, och där stegen ansluts över hela spolen. Transceivern kopplas sedan med en link till parallellkretsen. En grov uppskattning är att det går åt c:a 400 pF per
sektion av vridkondensatorn för resonans.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Bosse/FPG: "... stegenslängd gav som result 25 meter. Jaha då har den hamnat på en halvvåg ..."

Om du menar på 160 m så får jag inte till detta med halvvågen, ej ens med hänsyn till våghastighet. Förklara för en trögfattad stackare!

/Janne

Bosse/FPG: "... stegenslängd gav som result 25 meter. Jaha då har den hamnat på en halvvåg ..."

Om du menar på 160 m så får jag inte till detta med halvvågen, ej ens med hänsyn till våghastighet. Förklara för en trögfattad stackare!

/Janne

Trodde i min enfald att stegen blev en del av antennen avseende avstämning, men har säkert fel och kan därför inte ge en förklaring. Du har säkert full koll på detta ......

Det är snarare så att summan av antennens och stegens elektriska längder blir nära 1/1 våglängd på 160 m-bandet.
Ur anpassningssynpunkt är detta nästan lika illa som en ändmatad 1/2 våglängd.
Den link-kopplade parallell-kretsen har ett enormt anpassningsområde så den klarar saken galant.
Dessutom slipper man balunerna som är svåra att realisera bra på de lägsta banden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tack K-A, alltid trevligt när man får saker och ting förklarade för sig, istället för ifrågasättande .........svårt att lära sig av sådant!

Bosse/FPG skrev: "Du har säkert full koll på detta ......"

Näpp, är just det jag inte har, men nu efter Karl-Arnes inlägg ovan, så tror jag det klarnar en smula både hos dig o mig. ham.se är en bra-att-ha-grej!

Jag undrar hur mycket du skulle behöva ändra stegens längd för att underlätta anpassningen. Bara en tanke, kanske är det opraktiskt i ditt fall. Eftersom din antenn är stabilt och trevligt byggd, vore det ju gött att slippa klippa och förändra den.

/Janne

Förmodar K-A menar en dylik tuner
http://www.ham.se/antenner-och-master/23722-balanced-antenna-tuner-link.html

Funkar bra så länge jag är på ort o ställe, men utanför ledigheter körs det hela remote och då är jag hänvisad till vad Elecrafttunern kan åstadkomma.

Har inte provat med att ändra längden, blir problem med att placera den extra längden

Jag trodde att man räknade varje del för sig därför blev det en halvvåg i mitt tänk .......

Last edited:
Det här är svårt att lösa på ett enkelt sätt.

I dina kläder skulle jag använda ett fjärrstyrt relä som kopplar om antennen mellan ett fast avstämt
anpassningsnät för 160 m och KAT100 för resterande band.

Priset för detta blir att systemet endast kommer att fungera bra i ett litet frekvensområde på 160 m utan
efterjustering.

Annars kan man använda samma princip för att koppla in en separat 160 m-antenn.
Denna får utformas efter vilka utbredningsmoder som man är primärt intresserad av.
Ligger QTH nära havet så kan någon form av vertikal med toppkapacitans och jordnät vara intressant.
Då bortfaller balunen som är en komplikation i detta frekvensområde.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Ursäkta - men kan man inte tänka sig en "fan dipole" med två extra ben som
klipps till resonans för 160m?

Visst kan man det.
Finns det fästpunkter för den extra dipolen är
det ganska lätt. Dock påverkar elementen varandra
så längden kommer att avvika från beräknad.

73/
Karl - Arne
SM0AOM

Visst kan man det.
Finns det fästpunkter för den extra dipolen är det ganska lätt. Dock påverkar elementen varandra
så längden kommer att avvika från beräknad.
Bortsett från detta, är det någon större nackdel med en fan dipole? I mitt fall funderar jag på att komplettera en inverted vee dubbeldipol för 80 och 40 m med element för 160 m. Matningspunkten är ca 20 m upp.

/ Göstha

Back