Ostindiefararen GÖTHEBORG 8S8BT

sm6xno

Member
[color=000FF] Hej fick lite tid över och tänke ge INFO om 8S8BT. Jag har just lagt upp en ny site för info om detta hela på http://beam.to/8s8bt där finns också ett forum som håller på att ta form. Tyvärr kan vi inte hålla kontakt över 80 meter på grund av QRM
från båten ! vi kommer att köra på 20 Meter ! bästa sätt är att titta in på denna site
[/color]


73 De SM6XNO
 
Hej XNO,

Har ännu ej hört 8S8BT. Vet du om dom är QRV dagligen? Finns bara en gång på clustret. Kollade loggen och där fanns inte många stationer. Blev lite konfunderad. Det finns ju flera HAMS ombord. Gissar dom kör både CW o phone.

73
Göran DLK
 
Vad jag förstått kör dom ingen cw. Varför vet jag ej.

Tycker det verkar lite lekstuga över allt.

Radioamatörer som inte förstår CW.
Radioamatörer som inte kan störa av störningarna.
Snabbutbildning av "radioamatörer" som ska "segla med"?

Kaptener som inte har behörighet för vissa vatten.

Snygg PR för Sverige.

Verkar vara rena lekstugan av planerarna. En sådan ENORM PR-grej och som fuskas totalt bort av "lekledarna/planerarna".

Jag skäms över detta.

Jan (SM7VVG)
 
Hela "grejen" med 8S8BT är en sorglustig historia som började redan innan båten (skeppet?) lämnade Göteborg.

Våldsamma reklampanjer på 80 meter kväll efter kväll. Listor gjordes upp på 100-tals amatörer som väntade i timmar alltmedan "mastern" lovade runt men höll tunt.

Några QSO:n blev det inte förutom ett par på 2 M FM och ett eller två på kortvåg. Störningar ombord angavs som källan till den låga aktiviteten. Kunde man inte ha skickat med avstörningsapparatur?

Enligt uppgift pågår "utbildning" av operatörer för något man kallar etapp II och etapp III. Vågar jag vara så fräck att jag påstår att så här får inte amatörradion utvecklas. Man SNABBUTBILDAR inte individer till radioamatörer. Man SNABBUTBILDAR möjligen individer till KOMMUNIKATÖRER, ingenting annat. Vår hobby är väl för hunden något mer än att skrika 59 och skicka QSL så att ännu ett prefix kan läggas till samlingarna?? Eller det kanske den inte är idag?? Det kanske är så att QSL och rapport är det som räknas. Allt annat är bara besvärligt....

Med tanke på den diskussion som varit (och pågår) i andra trådar här på HAM.se måste frågan ställas VAR TAR AMATÖRRADION vägen i denna tragikomiska soppa?? Det är inte utan att man tänker på sagan om Kejsaren som inte hade några kläder...
 
Last edited:
Man kan hålla med om att amatörradion och Ostindiefararen är klantigt skött. Man kan också hålla med om att tonläget man hört från de som sägs vara ansvariga för projektet är och har varit en aning storvulet och svulstigt. Uppenbart är vidare att allt tycks ha arrangerats i sista stund och i all hast. Tydligen finns ingen fast, eller ens provisorisk, stationsplats eller ens de mest rudimentära arrangemang för antennuppsättning. Att köra radio från Ostindiefararen får väl snarast liknas vid som när en resande tar in på ett hotell och slänger ut provisorisk antenntråd från balkongen. Tyvärr tycks det som om de som det är meningen skall köra amatörradio från Ostindiefararen har väldigt liten hum om det här med det radiotekniska, eller ens speciellt stort intresse av att köra radio över huvud taget. Man kan nog därför hålla med om att ord som ”fiasko” och ”katastrof” är ord som känns befogade vad gäller den pågående så kallade amatörradioverksamheten på Ostindiefararen. Man kan nog också hålla med om att de som håller i det hela här hemma i Sverige nog borde inse detta och att de själva framstår som enbart pinsamma i allt sitt egotrippade prat. De borde kanske därför dämpa ner sig en aning och istället ägna sig mer åt kontemplativ tystnad.
...

Men! Vi har alla vetat om Ostindiefararen och dess resa i 10 år nu! Bara i Göteborg med omnejd finns ett antal amatörradioklubbar med jag vet inte hur många hundra medlemmar. Dessutom dräller Göteborg och Västsverige av före detta radiotelegrafister i den svenska handelsflottan och ute på Göteborg Radio/SAG; många inte alls uråldriga och väl kapabla att klara de fysiska påfrestningarna som en längre resa med ett segelfartyg skulle innebära. Jag är själv en av dem! För mig är därför det stora fiaskot att ingen av oss radioamatörer tog initiativ tidigare. Till exempel så tidigt så att åtminstone en provisorisk stationsplats kunnat upprättats. Så tidigt så att de störningar - som nu tydligen är ett jätteproblem - kunnat åtgärdats. Så tidigt att man kunnat förbereda för antenner. Men icke! Ingen gjorde något, ingen sade något och ingen tänkte något. När någon stackare sedan till slut och alldeles för sent får en bright idé så blir det naturligtvis pannkaka av det hela. En pannkaka som sedan alla som inte gjorde något, inte sade något och inte tänkte något bara älskar att äta. Vad är ljuvligare än att hacka på andras tillkortakommanden så att ens egna kan förbigås med tystnad!

Det är nog bara att inse att det är för sent nu. Det blir inte mer radio kört från Ostindiefararen för att vi hackar på de där ute eller de här hemma. Det bedrövliga faktum att vi ALLA missade chansen kan hur som helst inte göras ogjort! Kanske skulle vi därför ALLA ägna oss åt en stunds kontemplativ tystnad istället…

...
 
Jag vill inte kalla det fiasko för jag vet för lite om projektet. Men det är synd att dom inte är aktiva, det är ju en fin reklampelare. Möjligen har man störningar men om man är på ett segelfartyg och ute på öppna havet kan man knappast vara på en bättre plats. Istället för att lita på sextanten har man nog proppat fartyget full av störande modern elektronik och då får man problem. Har sen operatörerna ingen erfarenhet ger dom nog upp. Då blir verkligheten en annan än när man snabbutbildades i land. En erfaren gnist borde varit med ombord.
 
sm7vvg said:
Vad jag förstått kör dom ingen cw. Varför vet jag ej.

Tycker det verkar lite lekstuga över allt.
Menar du på fullt allvar att om det inte finns någon ombord som kan CW
så är det en lekstuga ?


> Radioamatörer som inte förstår CW.
> Radioamatörer som inte kan störa av störningarna.
> Snabbutbildning av "radioamatörer" som ska "segla med"?
> Kaptener som inte har behörighet för vissa vatten.
> Snygg PR för Sverige.

Varken du eller en del andra har förstått något alls här.
Du som kan CW och vet hur allt skall gå till. Varför mönstrar inte du på och gör ett jätte
fint jobb för Svensk amatörradio ??
Att sitta här och snacka det går ju fint !
Men hjälp oss, Kom med något bra förslag gör något ! Jag är så stolt över att vi har så
många duktiga radioamatörer här. Men var är ni nu?
Låt mig få lov att tala om (Jag har förstås ingen anledning)

Debaten här talar sitt egna tydliga språk. Att allt som här sägs är av okunskap.
Här kommer FAKTA brev från SOIC !


----------------------------------
Hej!
Här kommer intresserade personer som ska segla med på etapp 3.
Med vänliga hälsningar
Emanuel Persson

SOIC
Eriksberg Pir 4
SE-417 64 Göteborg, SWEDEN

Tel: +46 (0)31 - 779 32 42, Fax: 031 - 779 32 46
Follow the Adventure of The Swedish Ship Götheborg on: www.soic.se
-----------------------------------
Och här kommer mera !

-----------------------------------
Hej Raili!

Ombord på Ostindiefararen Götheborg finns det en amatörradiostation (anropssignal: 8S8BT) från viken vi kan prata med amatörradioanvändare över hela världen.

För att få sända behöver vi ha en person som har amatörradiocertifikat. Därför undrar vi nu om det finns någon av er på Etapp 3 som har ett sådant certifikat.

Om det skulle vara så att det inte är någon av Er som har ett amatöradiocertifikat, så är GSA (GöteborgsSändareAmatörer) villiga att utbilda ett antal personer utan kostnad. Det kommer att innebära ett antal utbildningstillfällen fram tills avgång.

Om du tycker att det är kul med teknik och vill lägga lite tid på att få ett radioamatörcertifikat, svara då på detta mail så tar jag ut et antal personer som sätts i kontakt med GSA.

Med vänliga hälsningar
Emanuel Persson
Svenska Ostindiska Companiet AB
--------------------------------------
Och ETT AV ALLA SVAR !

--------------------------------------
Hej, jag är absolut intresserad av det! Faktum är att jag var medlem i GSA på 80-talet, och gick en kurs i radioteknik. Jag var gravid och det blev fler barn, vilket kom mellan fortsatt GSA aktivitet. Däremot blev jag under tiden på GSA intresserad av elektricitet, och blev därför elektriker senare. Lite kul.

Jag har kanske lite mer förkunskaper i ämnet än många andra, om man ska snabbutbilda folk. Jag prioriterar absolut detta!
1-2 november tävlar jag i iaido-EM i Bologna, och är borta 27 okr-3 nov, i Italien, för övrigt kan jag tänka mig att lägga all fritid på att förbereda mig inför resan.

// Raili
----------------------------------------
Alltså dessa tjejer och killar lägger undan allt för att lära sig till att bli radioamatörer.
Eller så finns det ingen alls som kör 8S8BT. Dess utom ställer jag och Lasse upp HELT
UTAN BETALNING !

Jag talade med Ulla (SM5XAX) idag ! Hon tyckte, bara det att vi får 5 nya Tjejer som Radioamatörer är helt tillräkligt även om dom bara kan köra 25 QSO under ett tillfälle
som en van operatör kunde ha kört 200 eller mera.

Mera

---------------------------------
Tack vare uppropet från Expeditionsledningen för Ostindiefararen, fick jag en spark att ta upp radiointresset igen. Ni är fantastiska, tack Lasse och Leif för era uppoffringar i tid och tålamod! Idag försvann 12 timmar bara sådär - sittandes framför radiostation. Fin hemsida förresten.

--------------------------------

Jag, Lasse, GSA och våra elever på ostindiefararen Götheborg har gjort detta !
Var har ni varigt sedan ni fick reda på att Göteborg skall till Kina ??
Var har SSA Gjort ??
VI HAR Sponsrat med en station NY !! Inköpt av Lasse för egna pengar.
för att bara nämna lite lite av ALLT !! Vad har du Gjort mer än Snacka SKIT ??


> Verkar vara rena lekstugan av planerarna. En sådan ENORM PR-grej och som fuskas
> totalt bort av "lekledarna/planerarna".

> Jag skäms över detta.
JA DET SKALL DU GÖRA SKÄMS !!!!

> Jan (SM7VVG)

Jag tänker inte att slösa en ända stund mera på detta ! Jag tänker göra ett bra jobb
för Svensk Amatörradio och låter er fortsätta att skvätta adrenalin.

Förmodligen är det samma mekanism som när hypokondrikern drar på sig alla
tänkbara virus.

Jag föredrar ökad serotoninhalt.
 
Last edited:
Jag är inte det minsta insatt i dessa förehavanden utan vill bara kommentera de inlägg som förekommit här.
Man kan ju ta sig an ett sådant projekt på två olika sätt:
Antingen satsar man fullt ut och ordnar en väl fungerande station (bra antenner och väl avstört...). Man kan även passa på att annonsera frekvenser, tider och trafiksätt.

Eller så kan man köra ett lite enklare race. Man skickar med en radio och lite kringutrustning och hoppas att det går att få till en fungerande station. Med några genomförda QSO:n så har man lyckats.

Tydligen har man kört det andra alternativet här.
Men tydligen har något gått lite snett då flera tydligen har trott att det var det första alternativet som gällde. Jag vet inte varför, men någonstans har tydligen informationen blivit lite felaktig.
Det är ju ganska onödigt att hänga folk för detta, förutsatt att det inte är organisationen bakom projektet som slagit på stora trumman.

Med tanke på att man snabbutbildar operatörer för de vidare etapperna så förmodar (hoppas) jag att satsningen är ganska moderat. Man använder ju knappast någon nyutbildad operatör för att ta hand om en pile-up.
 
Back
Top